Welstandstoezicht moet vooral leuker worden Frank van de Poll Ben Verfiirden vindt herziening van welstand noodzakelijk Het uitzicht op het glooiende landschap mag dan weldadig zijn, onbekommerd ervan genieten is er voorlopig niet meer bij voor Ben Verfiirden. In de riante werkkamer van de directeur van de Federatie Welstand, in de voormalige oranjerie van kasteel Zypendaal bij Arnhem, liggen de eerste versies van gemeentelijke welstandnota's reeds opgestapeld op zijn bureau. 2 Heemschut oktober 2001 'Dat wordt nog een hele klus, al die gemeenten die hun eigen welstandsnota moeten schrijven. Maar als overkoepelende organisatie van het welstandstoezicht in Nederland zullen wij ze met raad en daad bijstaan. Er is een overgangs termijn van twee jaar, dus ze hebben nog wel even de tijd. In oktober 2003 is het uur U.' (Als de nota er dan niet is, vervalt het recht van de gemeente op welstandstoezicht, red.) De gemeenten begeleiden naar een nieuw welstandsbeleid zal de komende jaren een belangrijke taak worden van de Federatie, want volgend jaar wordt de Woningwet aangepast en daarmee het welstandstoezicht op een aantal punten herzien. Wat zijn eigenlijk de belangrijkste tekortkomingen van het huidige welstandsbeleid? 'De kritiek op het welstandsbeleid is dat het voor de burger te weinig inzichtelijk is. De Gezicht vanaf de straat. Aanbouw aan achterzijde weliswaar, maar grenzend aan openbare ruimte. Illegaal geplaatst. welstandscommissies zijn voor de burger vaak een soort van black box. Een aantal deskundige mensen gaat met jouw bouwplan aan de slag en op een gegeven moment komt daar iets uit. De burger kan eigenlijk niet goed begrijpen hoe de commissie tot zijn oordeel komt. Er heerst het idee van willekeur: waarom mag iets in deze straat wel en in die straat niet. Dat wordt door mensen niet goed begrepen. De welstand moet daarom transparanter maar ook inzichtelijker worden. Men moet kunnen controleren hoe de commissie tot een oordeel komt. De vergade ringen moeten daarom openbaar worden. Er wordt ook wel gezegd dat het welstandstoe zicht nauwelijks een democratisch gedragen basis heeft in de gemeente. Er ligt vaak geen echt duidelijk beleid aan ten grondslag. Elet is toch erg een zaak van alleen die deskundigen, die in de commissie zitten. Het gemeentebe stuur, dat in feite verantwoordelijk is, kijkt slechts vanaf de zijlijn toe. Ook dit maakt, dat de burger nauwelijks invloed op het welstand stoezicht heeft, want als er geen beleid aan ten grondslag ligt dan kun je daar als burger ook niks van vinden. Er komt een bouwplan en ad hoe w ordt er dan gekeken wat er goed aan is en wat er moet veranderen. Dat maakt het ook heel moeilijk voor de architect of bouwkundige om erop te anticiperen. Men kan eigenlijk heel moeilijk van tevoren inschatten hoe de wel standscommissie en vervolgens het gemeente bestuur een bouw- ofverbouwingsplan bekijken.' Wat wordt anders? Wat zullen straks de belangrijkste wijzigingen zijn in het welstandsbeleid? 'Al die punten van kritiek waren aanleiding om in de wetswijziging expliciet welstandsbeleid als een randvoorwaarde voor het mogen uitoefe nen van welstandstoezicht op te nemen. Dat betekent, dat de gemeentebesturen verplicht worden om de criteria waaraan bouwplannen getoetst worden van tevoren in een welstands nota zo concreet mogelijk te formuleren. Daarmee wordt bereikt, dat een welstandsnota in het lange traject van inspraakmogelijkheden en democratische besluitvorming in de gemeenteraad voldoende tegen het licht kan worden gehouden. Die openheid biedt daarnaast de mogelijkheid om een meer gedifferentieerd beleid te voeren. Daarmee wordt bedoeld, dat je in de ene wijk strenger kunt zijn dan in een andere. Over iets wat je in een tuindorpachtige wijk absoluut niet wilt, hoefje in een andere wijk misschien hele maal niet moeilijk te doen. Het voordeel hiervan is bovendien dat het welstandstoezicht stimulerender wordt. Bij de planontwikkeling kunnen mensen al rekening gaan houden met hoe er straks tegen hun plan wordt aangekeken. Je kunt bereiken, dat ingediende plannen al bij voorbaat aansluiten op het beoogde beleid, omdat iedereen de criteria kent. Voor de opdrachtgever is dit veel minder frustrerend want er wordt minder vaak nee verkocht. En daardoor wordt het welstandstoezicht ook leuker. Zo wordt het nut en de noodzaak van welstandstoezicht door iedereen op een posi tieve manier ingezien.' Een andere belangrijke wijziging in het welstands beleid zal zijndat de categorie vergiinningvrije bouwwerken wordt uitgebreid. Dat is vooral een doom in het oog van iedereen die zich met monu mentenzorg bemoeit, want hierdoor kunnen ook de meest kwetsbare gebieden worden aangetast door een ongewenste diversiteit aan vormen, kleuren en materialen. Wat is uw reactie hierop?

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2001 | | pagina 4