w. oktober 2001 Heemschut 31 Huis Barendsen, Aalsmeer. Woning en interieur van Michiel de Klerk. Cosy corner in de woonkamer. Foto Stichting Manifestatie Historisch Interieur Theo Baart. Collectie Nederland sinds 1993 immers baan brekend bezig. In dat jaar werd een nieuwe specialisatie gewijd aan onderzoek en materi aalanalyse van historische binnenruimten. Een postdoctorale opleiding, bedoeld voor architec ten en architectuurhistorici, die mede wordt gefinancierd door de RDMZ. Het was van meet aan de bedoeling onderwijs te koppelen aan onderzoeksprojecten. In de loop van de opleiding kwamen onder meer workshops tot stand over muurschilderingen en stucwerk, wandbespanningen en papierbehang, schilde ringen op grootformaat doek, beschilderde decoraties op hout en verschillende beschil derde imitaties van materialen. Opleiden van conservators was het streven van een door de Europese Gemeenschap gefinan cierd interregionaal programma, een samen werkingsverband tussen de provincies Limburg en Antwerpen en tussen de SRAL en de oplei ding Conservatie/Restauratie aan de Hoge school voor Schone Kunsten in Antwerpen. Moeder Natuur Rob Crèvecoeur is restauratie-adviseur bij het Instituut Collectie Nederland te Amsterdam. Hij richtte zijn aandacht op de veranderingen in het interieur, die louter door de natuur of door menselijke verwaarlozing tot stand kwamen. Neem de bewoners van onze interi eurs. Die hebben ramen en deuren open laten staan, kachels te hard of te zacht laten branden, lekkages veronachtzaamd, goed bedoelde repa raties uitgevoerd, enzovoort. Maar de werkelijke invloeden zijn van chemi sche, fysische of mechanische aard. Moeder Natuur wil het liefst alle stoffen afbreken. Vadertje tijd helpt daarbij. Kleurstoffen, die verbleken door te veel licht. Hout, dat door vocht of droogte zwelt of krimpt, verwarming die plaatselijk een hoge temperatuur veroor zaakt. Sommige processen gaan langzaam, veel licht kan in korte tijd veel schade geven, bij weinig licht is de schade minder, maar werkt uiteindelijk hetzelfde uit. Het 'ergste' is dat wij niet goed waarnemen. Minieme veranderingen merken wij niet eens op. 'Pas als we in de plooien van het gordijn de échte kleur zien, of onder een passe-partout de niet verbleekte kleuren van bijvoorbeeld een aquarel, beseffen we dat Moeder Natuur en Vadertje Tijd samenspannen om onze bijzondere interieurs uiterst geraffineerd te belagen.' Huis van Brienen in Amsterdam, achterkamer (uitsnede). Foto Stichting Manifestatie Historisch Interieur Louis Lemaire.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2001 | | pagina 33