w.
oktober 2001
Heemschut
31
Huis Barendsen, Aalsmeer. Woning en interieur
van Michiel de Klerk. Cosy corner in de
woonkamer. Foto Stichting Manifestatie
Historisch Interieur Theo Baart.
Collectie Nederland sinds 1993 immers baan
brekend bezig. In dat jaar werd een nieuwe
specialisatie gewijd aan onderzoek en materi
aalanalyse van historische binnenruimten. Een
postdoctorale opleiding, bedoeld voor architec
ten en architectuurhistorici, die mede wordt
gefinancierd door de RDMZ. Het was van
meet aan de bedoeling onderwijs te koppelen
aan onderzoeksprojecten. In de loop van de
opleiding kwamen onder meer workshops tot
stand over muurschilderingen en stucwerk,
wandbespanningen en papierbehang, schilde
ringen op grootformaat doek, beschilderde
decoraties op hout en verschillende beschil
derde imitaties van materialen.
Opleiden van conservators was het streven van
een door de Europese Gemeenschap gefinan
cierd interregionaal programma, een samen
werkingsverband tussen de provincies Limburg
en Antwerpen en tussen de SRAL en de oplei
ding Conservatie/Restauratie aan de Hoge
school voor Schone Kunsten in Antwerpen.
Moeder Natuur
Rob Crèvecoeur is restauratie-adviseur bij het
Instituut Collectie Nederland te Amsterdam.
Hij richtte zijn aandacht op de veranderingen
in het interieur, die louter door de natuur of
door menselijke verwaarlozing tot stand
kwamen. Neem de bewoners van onze interi
eurs. Die hebben ramen en deuren open laten
staan, kachels te hard of te zacht laten branden,
lekkages veronachtzaamd, goed bedoelde repa
raties uitgevoerd, enzovoort.
Maar de werkelijke invloeden zijn van chemi
sche, fysische of mechanische aard. Moeder
Natuur wil het liefst alle stoffen afbreken.
Vadertje tijd helpt daarbij. Kleurstoffen, die
verbleken door te veel licht. Hout, dat door
vocht of droogte zwelt of krimpt, verwarming
die plaatselijk een hoge temperatuur veroor
zaakt. Sommige processen gaan langzaam, veel
licht kan in korte tijd veel schade geven, bij
weinig licht is de schade minder, maar werkt
uiteindelijk hetzelfde uit.
Het 'ergste' is dat wij niet goed waarnemen.
Minieme veranderingen merken wij niet eens
op. 'Pas als we in de plooien van het gordijn de
échte kleur zien, of onder een passe-partout
de niet verbleekte kleuren van bijvoorbeeld
een aquarel, beseffen we dat Moeder Natuur
en Vadertje Tijd samenspannen om onze
bijzondere interieurs uiterst geraffineerd te
belagen.'
Huis van Brienen in Amsterdam, achterkamer
(uitsnede). Foto Stichting Manifestatie
Historisch Interieur Louis Lemaire.