vuurtorens op de Benedenwinden Enkele Michiel Bakker 'Om de ongelukkigen uit de kaken des doods te redden' Het stranden, jaren geleden van een tamelijk groot koopvaardij schip, het s.s. California aan de westkust van Aruba, getuigt van het feit dat het eiland werkelijk onzichtbaar moest zijn geweest voor dat schip. In die dagen had men op de zeer gevaarlijke en nogal woeste noordwestkust zelfs geen slechte petroleumlamp.1 oktober 2001 Heemschut 25 De lading van het gestrande schip bestond voornamelijk uit manufacturen en nog jaren later liepen schoolkinderen, gestoken in een pak van de verdronken bemanning door Oranjestad. Een zegen voor het toen nood lijdende Aruba; een drama voor bemanning en reder. De maritieme omstandigheden rond de Benedenwindse eilanden waren hachelijk. Wilde men vanuit Nederland Curagao berei ken, dan had men de keus uit een route langs de Azoren, de Bovenwinden en een oversteek van de Caribische Zee, en een route via Madeira, het vasteland van Zuid-Amerika, langs Suriname en Tobago naar Curagao. Deze laatste Venezuela-route voert langs de onbewoonde Testigos-, Roques- en Aves eilanden. Overleefde men dit, dan wachtten het verraderlijke Bonaire en het slechts 2,5 km lange en nauwelijks boven de zeespiegel uitste kende eilandje Klein Curagao. Bonaire Met het oog op een veiliger scheepvaartverkeer en ter vermeerdering van de 'securiteijd' zou eerst het zuidoosten van Bonaire gemarkeerd moeten worden. Inl837-1838 werd hier dan ook een vuurtoren gebouwd. Het plan tot de bouw is van Reinier Frederik baron van Raders (1794-1868). Van Raders werd op 10 december 1836 tot gezaghebber van Curagao en onder- hoorige eilanden - Bonaire en Aruba - benoemd, voor welke laatste gebieden hij een bijzondere belangstelling toonde. Het plan Van Raders voorzag in de bouw van vuurtorens op Bonaire en Klein Curagao, alsmede de aanleg van twee bakens bij de ankerplaats van de De mooiste vuurtoren van het Koninkrijk staat op Klein Curagao. (Collectie Han Menting) zoutpan van Pedro Kali (huidige Oranjepan te Bonaire). Deze zes a zeven meter hoge stenen piramidale obelisken bestaan nog steeds. De financiering van het project zou in handen moeten komen van een particulier bouwfonds. De Bonairiaanse vuurtoren werd geheel gebouwd volgens een door H. W. Graham gete kende ontwerptekening. Volgens Michael Newton2 is dit dan ook de oudst bewaard geble ven ontwerptekening van een Bonairiaans gebouw. De tekening toont een vuurtoren van het zuilvormige type. Het basement heeft een doorsnede van vijf meter; van het maaiveld tot de bovenzijde van het kapiteel is de toren circa 16,5 meter hoog. De zes verdiepingen zijn met rechte steektrappen verbonden. Hendrik Willem Graham, geboren in Sluis, diende bij het corps mineurs en sappeurs van de Genie. Zijn desertie in 1815 kwam hem op verbanning 7 De Willemstoren op Bonaire, waarvoor op 22 maart 1837 de eerste steen werd gelegd. Foto auteur.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2001 | | pagina 27