m Êt
6
Heemschut
augustus 2001
grote vervolgschade leiden', aldus staatssecreta
ris Van der Ploeg aan de Tweede Kamer.
Vanaf het begin was het duidelijk dat het
badpaviljoen een kans maakte op extra subsidie.
Mede gesteund door de gemeentelijke en
provinciale overheid gingen de subsidieaanvra
gen op de post.
In totaal werden 121 subsidieverzoeken inge
diend. Hiervan werden 53 aanvragen gehono
reerd.
Herbestemming
Architect van het te restaureren Badpaviljoen is
Egbert Hoogenberk. Hij wordt daarbij onder
steund door uitvoerend architect Hans
Slemmer uit Vlissingen.
Als we Hoogenberk op zijn monumentale
kantoor in Huis Voorstonden bij Brammen
opzoeken, blijkt hij een bevlogen man.
B.N.A. architect Hoogenberk voert de directie
over het Bureau voor Harmonische
Architectuur. Het bureau dat in 1977 werd
opgericht, heeft een naam bij de restauratie en
herbestemming van monumentale panden
hoog te houden. Naast architect is hij cellist,
geeft lezingen en verzorgt publicaties.
Hoogenberk: 'Het is voor mij belangrijk dat het
authentieke karakter van historische gebouwen
zoveel mogelijk behouden blijft. Dat is ook
mijn uitgangspunt voor de restauratie van het
badpaviljoen in Domburg.' Volgens hem is het
een uitdagend project.
Ervaringen
Hoogenberk wordt gevoed door tal van erva
ringen bij de restauratie en herbestemming van
monumentale panden. Voorbeelden zijn de
restauraties van Huis Voorstonden en Huis
Het vervallen dak.
De neo-renaissance hoekgevel.
Nieuw-Amelisweerd in Utrecht. Verder staat
de restauratie van het Kurhaus in Scheveningen
op zijn naam. In Domburg wil hij zich voor de
restauratie van het badpaviljoen inzetten om
het authentieke karakter te bewaren. Deze visie
heeft zich langzaam ontwikkeld tot de Methode
Hoogenberk. Concreet vertaald wil dit zeggen
dat hij zo weinig als mogelijk is in Domburg
wil vernieuwen. 'Met respect voor het verleden
gaan we in Domburg ook naar de zeezijde toe
uitbreiden. Hier gaan we ook veertien meter
de lucht in. Dit is nodig om de exploitatie op
korte en langere termijn mogelijk te maken.
We zijn er hierbij erg attent op, dat het materi
aal, de kleurstelling en de sfeer bij het huidige
complex passen. Van de andere kant zullen we
herkenbaar 2 lste-eeuws bouwen. Maar de
nieuwbouw wordt wel zodanig dat dit naadloos
aansluit bij de architectuur van het huidige
gebouw.'
Variatie
'Als je het gebouw op je in laat werken is het
een kolossaal gebouw. De variatie is echter
enorm en verfijnd weergegeven. Dat wil
zeggen dat het gebouw ondanks de afmetingen
kleinschaligheid uitstraalt.'
Bijzonder is het torentje dat erg beeldbepalend
voor het complex is. Gezien de uitermate
slechte staat van onderhoud zal het vervangen
worden. Volgens de architect is de omgeving
waar het badpaviljoen is gesitueerd bijzonder.
De sfeer van het gebouw wordt sterk bepaald
door het feit dat het pal aan het strand is
gelegen. Het paviljoen staat frontaal op een
duin waar je niet langs heen kunt.
In de onmiddellijke omgeving staat het rijks
monument Villa Carmen Sylva ofwel 'Het
zingende woud'. Het verwijst naar het pseudo
niem waaronder de vaste bezoekster Koningin
Elisabeth van Roemenië haar gedichten
schreef. Deze villa versterkt zowel de historie
als de context van het te restaureren badpavil
joen.
Voor Hoogenberk is de harmonieuze omge
ving van het badpaviljoen van groot belang
voor de beleving. 'Het gebouw zoals het prach
tig op het duin staat, is in wezen een sprookje.
En sprookjes werden en worden vaak in stand
gehouden door volwassen mensen. Dat was in
het verleden zo en dat zal in de toekomst hoop
ik zo blijven.'
Hans van den Eeden is freelance journalist te
Heusden.