m Êt 6 Heemschut augustus 2001 grote vervolgschade leiden', aldus staatssecreta ris Van der Ploeg aan de Tweede Kamer. Vanaf het begin was het duidelijk dat het badpaviljoen een kans maakte op extra subsidie. Mede gesteund door de gemeentelijke en provinciale overheid gingen de subsidieaanvra gen op de post. In totaal werden 121 subsidieverzoeken inge diend. Hiervan werden 53 aanvragen gehono reerd. Herbestemming Architect van het te restaureren Badpaviljoen is Egbert Hoogenberk. Hij wordt daarbij onder steund door uitvoerend architect Hans Slemmer uit Vlissingen. Als we Hoogenberk op zijn monumentale kantoor in Huis Voorstonden bij Brammen opzoeken, blijkt hij een bevlogen man. B.N.A. architect Hoogenberk voert de directie over het Bureau voor Harmonische Architectuur. Het bureau dat in 1977 werd opgericht, heeft een naam bij de restauratie en herbestemming van monumentale panden hoog te houden. Naast architect is hij cellist, geeft lezingen en verzorgt publicaties. Hoogenberk: 'Het is voor mij belangrijk dat het authentieke karakter van historische gebouwen zoveel mogelijk behouden blijft. Dat is ook mijn uitgangspunt voor de restauratie van het badpaviljoen in Domburg.' Volgens hem is het een uitdagend project. Ervaringen Hoogenberk wordt gevoed door tal van erva ringen bij de restauratie en herbestemming van monumentale panden. Voorbeelden zijn de restauraties van Huis Voorstonden en Huis Het vervallen dak. De neo-renaissance hoekgevel. Nieuw-Amelisweerd in Utrecht. Verder staat de restauratie van het Kurhaus in Scheveningen op zijn naam. In Domburg wil hij zich voor de restauratie van het badpaviljoen inzetten om het authentieke karakter te bewaren. Deze visie heeft zich langzaam ontwikkeld tot de Methode Hoogenberk. Concreet vertaald wil dit zeggen dat hij zo weinig als mogelijk is in Domburg wil vernieuwen. 'Met respect voor het verleden gaan we in Domburg ook naar de zeezijde toe uitbreiden. Hier gaan we ook veertien meter de lucht in. Dit is nodig om de exploitatie op korte en langere termijn mogelijk te maken. We zijn er hierbij erg attent op, dat het materi aal, de kleurstelling en de sfeer bij het huidige complex passen. Van de andere kant zullen we herkenbaar 2 lste-eeuws bouwen. Maar de nieuwbouw wordt wel zodanig dat dit naadloos aansluit bij de architectuur van het huidige gebouw.' Variatie 'Als je het gebouw op je in laat werken is het een kolossaal gebouw. De variatie is echter enorm en verfijnd weergegeven. Dat wil zeggen dat het gebouw ondanks de afmetingen kleinschaligheid uitstraalt.' Bijzonder is het torentje dat erg beeldbepalend voor het complex is. Gezien de uitermate slechte staat van onderhoud zal het vervangen worden. Volgens de architect is de omgeving waar het badpaviljoen is gesitueerd bijzonder. De sfeer van het gebouw wordt sterk bepaald door het feit dat het pal aan het strand is gelegen. Het paviljoen staat frontaal op een duin waar je niet langs heen kunt. In de onmiddellijke omgeving staat het rijks monument Villa Carmen Sylva ofwel 'Het zingende woud'. Het verwijst naar het pseudo niem waaronder de vaste bezoekster Koningin Elisabeth van Roemenië haar gedichten schreef. Deze villa versterkt zowel de historie als de context van het te restaureren badpavil joen. Voor Hoogenberk is de harmonieuze omge ving van het badpaviljoen van groot belang voor de beleving. 'Het gebouw zoals het prach tig op het duin staat, is in wezen een sprookje. En sprookjes werden en worden vaak in stand gehouden door volwassen mensen. Dat was in het verleden zo en dat zal in de toekomst hoop ik zo blijven.' Hans van den Eeden is freelance journalist te Heusden.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2001 | | pagina 8