Column Pollers Heemschut 3 Je vindt, dat monumenten levende dingen moeten zijn, je moet ze kunnen beleven. 'Ja, je moet er vaker in kunnen. Een dag per jaar op Open Monumentendag is te weinig. Je moet evenementen gaan combineren. Er zijn zoveel bijzondere dagen in een jaar, maak daar gebruik van door steeds weer andere monu menten open te krijgen voor het publiek. Is het bijvoorbeejd De Week van het Landschap, probeer dan een relatie te leggen met het gebouwde erfgoed en stel dat ook open. Een ander voorbeeld is herbestemming van monumenten. Er mogen geen dode gebouwen ontstaan, ze moeten blijven functioneren met nieuwe functies. Het mag niet zo zijn, dat er geen spijker meer in de muur mag.' Henk Jan is ook in de discussie reconstrueren of niet, voorstander van levende monumenten. 'Als er op een gegeven moment iets is toege voegd aan een monument verwijder dat dan niet direct weer bij restauratie. Een toevoeging kan heel waardevol zijn. Alleen als een monument echt geweld is aange daan moet je het in de oorspronkelijke staat terug brengen.' Nieuwbouw kan verrijken Wat vind je van nieuwbouw in historische binnen steden? 'Daar ben ik niet zo tegen als schaal, maat en geleding maar goed passen bij de historische omgeving. Aan een historisch plein zie je toch ook panden met soms eeuwen verschil in bouw datum broederlijk naast elkaar staan. Dat bete kent, dat er toen ook nieuwbouw heeft plaats gevonden, die nu wel degelijk wordt gewaar deerd. Je moet de monumenten van de toekomst ook een kans geven.' Enthousiast is Henk Jan over de organische architectuur van Albertsen VanHuet. Het kantoor van de Gasunie, vorig jaar in Heemschut nog genomineerd als Monument van de Toekomst, vind hij prachtig. Minder enthousiast is hij over het modieuze kantoor op de hoek van de Nieuwezijds Voorburgwal en de Nieuwezijds Kolk vlakbij het Korenmetershuisje van Heemschut in Amsterdam. Dat is een brutale ingreep in het stedelijk weefsel. Wat vind je van Wederopbouwarchitectuur? 'Je moet er niet alles van willen bewaren zo mooi en bijzonder vind ik het persoonlijk niet, maar wel hier en daar voorbeelden ervan.' Wat vind je van industriële archeologie? 'Fabrieken waren er vaak eerder dan de omlig gende woonwijk. Het is dan niet zo, dat een fabriek later als storend element werd toege voegd. Ook is zij vaak bijzonder van architec tuur, passend in de tijd van ontstaan. In Driebergen staat bijvoorbeeld een electrici- teitscentrale uit 1899. Driebergen was een stad als Rotterdam jaren vooruit met electrisch licht. Je moet zo'n gebouw uit historische over wegingen behouden. In de gevel zitten trou wens heel mooie Jugendstil tegeltjes. Ook watertorens zijn vaak de moeite van het behou den waard.' Het landschap 'Er zijn al heel wat bijzondere landschappen onnodig verloren gegaan bij stadsuitbreiding. Waren de cultuurhistorische effectrapportages er maar eerder geweest, dan was er veel meer behouden gebleven. Veel waterlopen bijvoorbeeld zijn onnodig dichtgegooid en mooie bomengroepen omver gehakt. Een architect werkt toch niet in een luchtledig. Zulke elementen moeten zijn vertrekpunt vormen. Er is teveel tekentafel architectuur. De architect moet uitgaan van de bestaande landschappelijke structuur.' Positief zijn Je pleit voor een positieve benadering in de monu mentenbescherming. 'Je moetje niet afzetten tegen gemeenten, maar ze juist ondersteunen. Vaak willen gemeente besturen een projectontwikkelaar ook niet volledig carte blanche geven. Steun ze daarin met goede argumenten en help de politiek om voor het stellen van voorwaarden draagvlak te verwerven. Mensen moeten er trots op kunnen zijn bij Heemschut te horen. De vereniging moet dus ook naar buiten brengen, dat zij een gemeente lijk beleid heeft kunnen beïnvloeden door tijdig in het besluitvormingsproces te springen.' Ben je niet bang voor inkapseling van Heemschut? 'Niet, als Heemschut vooraf goed laat merken waarvoor hij staat en achteraf wat hij heeft kunnen bereiken.' Ledenwerving, hoe doe je dat? 'Ik sta helemaal achter het beleidsplan van het bestuur voor de komende vijfjaar maar ben het op één punt niet met het bestuur eens. Het wil zich concentreren op de 45plussers. Dat vind ik wat eenzijdig. Je moet ook aan de gezinnen met kinderen denken want die kinderen bepalen de toekomst (Henk Jan heeft zelf drie geïnteres seerde kinderen). Zorg dus bij elk evenement dat je organiseert, dat er ook iets leuks voor de kinderen is. Ouders hebben het vaak te druk om ergens heen te gaan vanwege hun kinderen. Als je nu ook aan de kinderen denkt bij een monumentendag is dat een reden voor ouders om juist te komen. Je wint er de ouders als lid mee en de kinderen win je voor nu en de toekomst. Ook jongeren kun je aan je binden, bijvoor beeld door studenten kunstgeschiedenis stage plaatsen in provinciale commissies aan te bieden.' Kan Heemschut de enorme toename van activiteiten wel aan? 'Ja, als hij tenminste niet alles zelf wil doen. Heemschut moet meer met andere organisaties samenwerken. Als een kastelen- of boerderijenstichting voor zijn donateurs iets organiseert, kunnen wij als Heemschut meedoen. We geven bijvoorbeeld onze leden korting zoals andersom de samen werkingspartner korting kan geven bij Heemschutactiviteiten.' Elke zichzelf respecterende historische stad is er nu wel mee bezig: het autoluw maken van de binnenstad. Dat gebeurt mondjesmaat maar gestaag en meestal in samenhang met een herbestratingsprogrammaJarenlange, felle discussies gaan er aan vooraf. Want de autoluwe aanpak kan op weinig enthousiasme bij de middenstand rekenen. De heilige koe mag eigenlijk geen strobreed in de weg worden gelegd. Gemeenten kloppen zichzelf vol trots op eigen borst. In brochures en lokale stadskranten verkondigen ze glunderend van tevredenheid dat het autoluw maken van het historische centrum een nieuwe impuls bete kent voor het woon- en leefklimaat en vooral voor het economisch functioneren van de binnenstad. Dat zal wel kloppen. Want zonder al dat opdringerige blik om je heen wordt slen teren weer aanlokkelijk. Het afsluiten van het autoluwe gebied gebeurt in veel gevallen volgens het Dynamisch Afsluitingssysteem. Dit is een toegangssys teem dat door middel van een ontheffingskaart wordt bediend. De straatafsluiting gebeurt door middel van zogenoemde pollers. Dit zijn stalen palen die, als ze in het wegdek zinken, toegang geven tot het autoluwe gebied. Goed doordacht zou je denken. En om de auto's te weren is het ook zeker een geslaagde oplos sing. Maar dat woud van palen en obstakels er omheen? Is daar niet een minder afzichtelijke oplossing voor denkbaar? Zo wordt elke polier bij de in- en uitgang van het autoluwe gebied omgeven door regelkasten, een aanmeldzuil met intercom, een paal met rood-groensignalering, een of meer overzichtscamera's, de nodige verkeersborden en afwijkende bestrating. Soms wordt het geheel nog gecomplementeerd door een krans van antiparkeerpalen. Een zwaar bewaakte grensovergang is er niets bij. Veel steden zullen in de nabije toekomst over gaan tot dit afsluitingssysteem. Het zou ze sieren als ze daarbij de palenpest rond de pollers weten te minimaliseren. Dat zal de aangename, autoluwe, mooie, opgeschoonde straten ten goede komen. Mariëtte Polman augustus 2001

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2001 | | pagina 5