Van Zuiderzee tot IJsselmeer: Enkhuizen Agnes Mars Toekomstig cultureel erfgoed in de mist 'Vuurtoren Enkhuizen met Lelydijk'; dat herkennen wij, maar daar achter? Hoe moeten wij dat interpreteren? 'Dat laat ik aan de toeschouwer over', antwoordt Louis Swagerman (in 1951 geboren te Hoorn, autodidact), eigentijds kunstenaar. Hij vertelt er weinig over, de interpretatie is aan ons. Swagerman schildert realistisch/romantisch. Zijn werken doen denken aan romantische schilders waaronder Caspar D. Friedrich en Turner. augustus 2001 Heemschut 43 Vuurtoren Enkhuizen, Louis Swagermans Om het cultureel erfgoed echt te beleven wandelen wij achter de vuurtoren en voorbij de moderne haven direct de oude stadskern binnen. Samen met de grotendeels gaaf geble ven omwalling is zij in haar geheel beschermd stadsgezicht. Aan de Breedstraat staat sinds 1688 het schitte rend gerestaureerde stadhuis van Enkhuizen. Op de eerste verdieping is de burgerzaal met aansluitend de Burgemeesterskamer, de Raadzaal en de Weeskamer. Het is een lust voor het oog de vakkundige restauratie te bekij ken. Het wel en wee door de eeuwen heen is te proeven in de auto-onvriendelijke straatjes: de visserij, walvisvaart, VOC, het gevecht tegen het water. De waarschuwingen naar de veran derende mentaliteit in het verleden zijn te lezen in opschriften en tegelplateaux. Zoals: 'de kost gaet voor de baet uyt' en 'die benyt een ander syn profyt, die quelt zijn vlees en verslyt zyn tyd'. Voor de afsluiting van de Zuiderzee in 1932 besefte Enkhuizen al dat de materiële cultuur van het hele Zuiderzeegebied zou verdwijnen. Het bestuur en de bevolking zette zich in voor het behoud daarvan. Zij organiseerden in en rondom de Drommedaris, een machtig verde digingswerk uit de 16dc eeuw, tentoonstellin gen en markten. De Enkhuizer firma Sluis en Groot schonk de stad in 1930 het 'Peperhuis' als museumgebouw. Het Peperhuis aan de Wier- dijk gebouwd in 162 5 kent een lange geschiede nis als opslag voor goederen, woonhuis en eigendom van de VOC, Kamer Enkhuizen. Het pand onderging veel restauraties en aanpassingen en biedt nu toegang tot een bijzonder museum. Het Zuiderzeemuseum. Tijdens die wandelingen rond Enkhuizen is het ook eens boeiend om silhouetten van stadjes te bekijken. Er is iets vreemds met silhouetten. Zij bewegen, waar je ook bent en zij houden voort durend de aandacht vast. Kerktorens, markante gebouwen, molens, schoorstenen, huizenrijtjes; het lijkt of zij een rondedans maken en telkens verspringen van links naar rechts. Soms staan zij voor elkaar en dichterbij gekomen weer uit elkaar. Wat zal de schok groot zijn als de mist is opge trokken achter de vuurtoren van Enkhuizen en wij een silhouet zouden zien met een buiten proporties hoog hotel.' Er is dan helemaal geen samenspel meer met de andere gebouwen die zo voor ons zijn gaan leven en een eigen karak ter vormen. Caspar D. Friedrich, (1774-1840) schreef: 'Het is niet de taak van de kunstenaar om de lucht, het water, de rotsen en de bomen getrouw weer te geven. Hij moet in zijn scheppingen zijn ziel laten weerspiegelen en zijn gevoelens'. De kunstenaar Louis Swagerman doet dit dan ook en hij laat het baken, dat de weg wijst, goed zien. Is het gemeentebestuur van Enkhuizen de kunstenaar van de ruimtelijke ordening? Heemschut reikt het gemeentebestuur argu menten aan voor een juiste beslissing. Op die manier weet Heemschut ook het toekomstig cultureel erfgoed te beschermen. Werk van Louis Swagerman te zien van 29 september t/m 21 oktober, Pulchri Studio Den Haag. Agnes Mars is lid van de Provinciale Commissie Heemschut Noord-Holland.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2001 | | pagina 45