Psychologie en architectuur Ruud van Soest Stemmingen van de architecturale ruimte De afdeling klinische en persoonlijkheidspsychologie van de Katholieke Universiteit Nijmegen organiseerde een symposium rond het thema Architect en psycholoog in dialoog. Een van de sprekers was de architect Jan Hoogstad, hoogleraar aan de International Academy of Architecture in Parijs. Hij hield er een lezing over de stemmingen van de architecturale ruimte. Hoe beleeft een gebruiker of bezoeker van een monumentaal gebouw de architectonische verhoudingen van het bouwwerk. Welke verhoudingen hebben een bevrijdend en welke een beklemmend effect? 26 Heemschut augustus 2001 De ervaring van de ruimtelijke werking van een gebouw is een van de centrale thema's in het werk van Hoogstad. Die ervaring wordt voor een groot deel bepaald door wat hij noemt de stemmingen van het gebouw. Daarover met name ging zijn lezing op het symposium. Hoe ontstaat de stemming van een gebouw eigenlijk? Hoogstad veronderstelt dat een architect in het ontwerpproces een voorstel lingsbeeld vormt van waaruit hij een ruimtelijk stelsel voor een gebouw ontwerpt. Zo'n ruim telijk stelsel is, in zijn meest embryonale vorm, eerder een stemming of een gevoel, dan dat het door zijn 'geestesoog' wordt gezien als een in materie gevormd beeld. Het stemmingsbeeld van de architect werkt door in het ruimtelijk concept van het gebouw zelf. Een interessante vraag is, welke stemmingen en gevoelens zich naar voren weten te dringen. Dat hangt mede af van tijd en plaats, het voor stellingsbeeld ontstaat niet in een historisch luchtledig. Zo waren de politieke credo's uit het interbellum - openheid, hygiëne, collectivi teit, licht, lucht, vrijheid, een nieuwe samenle ving - van grote invloed op het onstaan van de moderne architectuur. En zo veronderstelt hij dat nu, in het tijdperk van mondiale netwerken en globalisering, de behoefte aan herkenbaar heid, individualiteit, identiteit en beslotenheid en veiligheid de architectonische ruimte wel eens mede zou kunnen gaan bepalen. Dat lijkt in elk geval te gelden voor een nieuw gebouw, Eurobuilding, dat Hoogstad aan de Coolsingel in Rotterdam ontwerpt. Met ruim hondervijftig meter hoogte wordt het een prestigeus kantoorgebouw- een belangrijke eis van grote concerns. Hoogstad heeft daarvoor speciale, naar wens in te richten serres in het gebouw gepland. Toch wordt de anonimiteit opgeheven. Alle kantoren krijgen bijvoorbeeld een eigen lobby. Het licht dat in het gebouw valt heeft drie verschillende kleuren. De herkenbaarheid is dan ook erg groot. Stemming, mentaal voorstellingsbeeld, erva ringvan ruimtelijke werking: daarmee bevind je je midden in de psychologie, zou je zeggen. Hoogstads aanwezigheid op het symposium Beweging is essentieel voor ruimtebeleving. Architecten die dit begrijpen, ontwerpen niet meer vanuit een statisch standpunt, maar zorgen ervoor dat hun ontwerp vanuit verschillende standpunten een boeiend beeld oplevert. Een goed voorbeeld is The Whale van architect Frits van Dongen. Dit gebouw in het Amsterdamse Oostelijk Havengebied biedt vanuit verschillende posities fascinerende tafereelverschuivingen. Foto Jeroen Musch.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2001 | | pagina 28