Een historisch interieur herboren Willem Jan Pantus Bij de restauratie van de Kleine Zaal van Concertgebouw 'De Vereeniging' in Nijmegen Bezoekers van het Nijmeegs Concertgebouw zijn de afgelopen tijd een merkwaardige gewaarwording rijker geworden. Zij konden voor het eerst sinds tientallen jaren rondlopen in een driedimensionale prentbriefkaart uit 1918. Vergelijkt men de met pasteltinten ingekleurde afbeelding met de huidige situatie, dan lijkt er in de ruim tachtig jaar die verstreken zijn weinig of niets gebeurd te zijn met het monumentale interieur van de Kleine Zaal. Toch was deze bijzondere binnenruimte decennia lang 'kwijt'. 14 Heemschut augustus 2001 Na jaren van verwaarlozing, bekroond met een hoogst ongelukkige verbouwing tot een viertal onbenullige vergaderzaaltjes in 1972, was de Kleine Zaal geheel in vergetelheid geraakt. En dat terwijl ze oorspronkelijk in decoratief opzicht het hoogtepunt van het gebouw vormde. Met haar paneelschilderingen, stuc- decoraties en verguldsels was de Kleine Zaal een waar kleinood: het resultaat van de vrucht bare samenwerking tussen architect Oscar Leeuw (1866-1944), zijn broer, de kunstenaar Henri Leeuw jr. (1861-1918) en de kunstschil der en latere hoogleraar Huib Luns(1881 -1942). Wat kunstzinnigheid betreft, is 'De Vereeniging'die tussen 1913 en 1917 tot stand kwam, het belangrijkste werk in het oeuvre van Oscar Leeuw. Een eerste aanzet tot een restau ratie was al gedaan in 1984/1985, toen de Grote Zaal, hal en gangen werden ontdaan van schrootjeswanden, verlaagde plafonds en tal van lagen witkalk.1 Eén belangrijke ruimte is destijds echter buiten schot gebleven: de Kleine Zaal. Moderne toevoeging In de loop van 1998 werd duidelijk dat het met behulp van een forse gemeentelijke bijdrage, Europese subsidiegelden en particuliere spon soren mogelijk moest zijn de draad weer op te pakken. Voorwaarde daarbij was wel dat de zaal optimaal zou kunnen functioneren. Dat hield onder meer de uitbreiding met een nieuwe foyer op een gevoelige locatie in. Door deze moderne toevoeging van stadsarchitect ir. P.E. Hoeke werd het - paradoxaal genoeg - pas mogelijk de lang verloren gewaande historische ruimte te herkrijgen. De Kleine Zaal in haar oorspronkelijke gedaante. Ingekleurde prentbriefkaart, met de hand gedateerd 1918. Coll. Gemeentearchief Barneveld.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2001 | | pagina 16