april 2001 Heemschut 5 Louis Weersink is voorzitter van de Land inrichtingscommissie Gelderse Poort Oost, die zich onder meer bezig houdt met de natuuront wikkeling in het gebied - waarover straks. 'Als je hier lang naar kijkt, word je gek,' zegt hij. 'En het ergste moet nog volgen. Er komen aan weerszijden minstens vier meter hoge geluids schermen en twaalf meter hoge viaducten. Men heeft de Berlijnse Muur afgebroken, maar hier krijg je hem weer terug, hoor. Deze lijn kruipt onder de Rijn, maar dan gaat hij bovengronds richting Zevenaar. In Zevenaar zelf komt een tunnel, maar net buiten het stadje komt de Betuwelijn weer op het maaiveld te liggen.' 'Als je ziet wat er nu al afgebroken is, dat is een verarming van heb ik jou daar in een van de meest waardevolle natuurgebieden in Nederland. Rotterdam, zegt men, moet producten per trein, schip en vrachtwagen kunnen vervoeren, anders blijft het niet meer de eerste wereldhaven. Maar er komen steeds meer berichten dat de Betuwelijn niet nodig is, dat er nog heel veel ruimte is op de rivier. Men heeft het gewoon er doorheen gedrukt, het is allemaal in Den Haag beslist. Nou ja, je kunt over de noodzaak geen wijs woord meer zeggen, het gaat toch door.' Zevenaar Naast de Betuwelijn komt een nieuw stuk Rijksweg 15 te liggen. Tussen Zevenaar en Duiven gaat hij over het spoor heen om op Rijksweg 12 aan te sluiten. Het is een tweede zware ingreep in het gebied, maar er is veel minder discussie over. Want de druk op de wegen rond Nijmegen is groot. 'Als je 's morgens Nijmegen wilt passeren, moet je drie kwartier eerder weg,zegt Weersink. De derde ingreep, een verbreding van de al bestaande Rijksweg 12, is nog de minst ingrij pende. De vierde is de komst van de HSL. Die gaat over bestaand spoor, maar blijft bepaald niet onopgemerkt. Een van de plaatsen die het zwaar voor zijn kiezen krijgt, is Zevenaar. 'Zevenaar raakt klem,' kopte een ochtendblad een halfjaar geleden. In het noorden stuit de stad op de te verbreden A 12, in het zuiden op de Betuwelijn. De bebouwde kom wordt nog enigszins ont zien. De NS ging na lang onderhandelen uiteindelijk accoord met een tunnelbak van 1520 meter aan de zuidkant van Zevenaar. Maar de Hoge Snelheids Lijn loopt over bestaand spoor, dat ineens veel meer treinver- Duiven, op de voorgrond de Betuwelijn in aanleg. keer te verwerken krijgt. Grootste probleem is dat de nieuwe projecten allemaal voor het snelle verkeer bedoeld zijn, wat ten koste gaat van het langzame- en bestemmingsverkeer en dus het sociale verkeer in de omgeving zelf. Want tal van paadjes en weggetjes lopen straks dood op spoor en autowegen. De Zevenaarse wethouder Mens voorspelt volgens een plaatse lijke krant dat fietstochtjes die vroeger tien minuten duurden, straks een halfuur in beslag nemen. Natuurontwikkeling Toen de Betuwelijn nog niet was uitgevonden, stond de Gelderse Poort al sterk in de belang stelling vanwege zijn uiterwaarden. Zo verscheen in 1986 het plan Ooievaar. Het wilde 'iets nieuws' met uiterwaarden. Deze moesten er weer gaan uitzien als weleer, de natuur zou er weer zo veel mogelijk zijn gang moeten kunnen gaan. Later kwamen daar praktische argumenten bij. Louis Weersink, voormalig waarnemend dijkgraaf in het gebied: 'We waren net klaar de hele dijkring extra te beveili-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2001 | | pagina 7