Sander Kneppers: meer ambachtsman dan manager Leo van der Meule Het Huis Marseille op de Keizersgracht 401, het Rembrandthuis aan de Jodenbreestraat en het Noordhollands Koffiehuis voor het Centraal Station werden alle door het Amsterdamse aannemers bedrijf J.Kneppers B.V. gerestaureerd. Als inleiding op een uitgebreidere kennismaking in de stand op de Restauratiebeurs, die op 17, 18 en 19 mei in Den Bosch wordt gehouden, stellen we in deze bijdrage het bedrijf bij monde van directeur A.W.G. (Sander) Kneppers alvast aan onze lezers voor. 34 Heemschut april 2001 Wie met aannemer Kneppers in zee gaat hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat hij meebe taalt aan een peperduur, prestigieus bedrijfs pand op een dito locatie. Uw verslaggever kon eerlijk gezegd niet eens een bedrijfslogo vinden op het samenraapsel van loodsen en werkplaat sen aan het Amsterdamse Zeeburgerpad! 'Hier wordt hard gewerkt en degelijk gebouwd, wij hebben verder geen cosmetica nodig, kijk liever naar onze voltooide projecten in de stad, die zeggen meer dan genoeg', zo lijkt het spulletje bouwkundig ongeregeld te willen zeggen. Na de smalle trap omhoog is zelfs het onderkomen van de directie ronduit bescheiden, maar de gastvrijheid en bereidheid om Heemschut lezers een kijkje achter de schermen te gunnen zijn er niet minder om. We leggen de heer Kneppers een aantal stellingen voor en vragen hem om zijn reactie. Belangstelling voor mensen Het bedrijf realiseert ook nieuwbouwprojecten. Op onze (veronder)stelling dat beide voor het bedrijf even interessant zullen zijn - omzet is uiteindelijk omzet - wordt meteen ontkennend geantwoord. 'Wij werken het liefst met en vanuit iets dat er al is. Dat heeft ook met de oorsprong van het bedrijf te maken, dat is begonnen door mijn grootvader kort na 1900 als aannemer van timmer- en metselwerken. Het werk kwam zeker in de eerste tientallen jaren vrijwel uitsluitend neer op onderhouds- en verbouwwerkzaamheden. Mooi en degelijk timmerwerk is nog steeds onze sterkste kant, kijk maar naar de door ons vervaardigde, gedeeltelijk gereconstrueerde bedsteewand in het Rembrandthuis. Maar er is nog een andere reden, die meer direct met mijzelfheeft te maken: juist in het restauratievak draait het vaak meer nog om mensen dan om gebouwen. Wat wil een opdrachtgever, hoe is de kennis en de opstelling van de architect, slaag je erin goed met elkaar te overleggen? De hele aanpak van een restauratieproject is veel subtieler: al die neuzen dezelfde kant uit zonder dat iemand zich tekort gedaan voelt of kwaad wegloopt èn zonder dat het monument in de knel komt. Dat menselijke aspect, hoe vermoeiend het soms ook is, boeit me enorm.' Onze stelling 'monu- mentenbelang is eigenaarsbelang en andersom' wordt door de heer Kneppers dan ook volledig onderschreven. Hij mag ook als dat nodig is graag 'missiewerk' verrichten. Het verbaast hem vaak dat eigenaars zo slecht op de hoogte zijn van de waarde en zeldzaamheid van het oude gebouw, of onderdelen daarin, dat ze hebben aangeschaft. Dan wordt het een extra uitdaging de eigenaar via kennisoverdracht te overtuigen van het belang van behoud. Solisten zijn taboe Uit het voorgaande zou kunnen worden afge leid dat de heer Kneppers eigenmachtig optreedt of een dominante rol ziet weggelegd voor de aannemer in het restauratie-proces. Het tegendeel blijkt het geval. Onze stelling 'iedere aannemer is zo goed als de architect die hem aanstuurt' wordt weliswaar resoluut van de hand gewezen, maar tegelijkertijd wordt bena drukt dat groepswerk vanuit een deskundig en betrokken bouwteam veruit de voorkeur verdient. En dat dan liefst op basis van een gelijkwaardige positie voor alle betrokkenen. Zelfs de opdrachtgever moet niet te ver boven de rest willen uitsteken. Twee weten immers meer dan één, en met een goed samenwerkend en deskundig team kun je de moeilijkste klussen klaren. Op onze vraag hoe gedacht wordt over bouwhistorisch onderzoek wordt geantwoord dat soms zelfs door het bedrijf zelf, indien nodig, opdrachten worden verstrekt. Meer algemeen is de heer Kneppers een voorstander van degelijk voorwerk. 'Eigenlijk kan een voor bereiding me niet diepgaand en gedegen genoeg zijn, om de doodeenvoudige reden dat je al dat vooronderzoek en vooroverleg er tijdens de uitvoering in kwalitatieve en finan ciële zin gewoon dubbel en dwars uithaalt. Het voorkomen van interessante of onaangename verassingen scheelt tijdens de rit aanvullend overleg, onverwacht geïmproviseer en kostbaar tijdverlies.' Zelf met de neus er bovenop Zodra er over bouwen en gebouwen gesproken gaat worden komen er vroeg of laat tekeningen aan te pas. Al snel komt dan de aap uit de mouw: directeur Kneppers ziet er niet tegenop, vindt het zelfs heel leuk, om zelf met meetlint en tekenpotlood erop uit te trekken en allerlei bouwkundige details op te meten. Op onze vraag of hij dan eigenlijk niet de man is voor representatie, leiding geven, onderhandelen, het binnenslepen van opdrachten enzovoorts reageert hij: 'ik zie mezelf meer als ambachts man dan als manager. Juist het directe contact dat je krijgt door iets op te meten, het inzicht in de constructie, je ziet over de afstand van twee, drie eeuwen heen zo'n timmerman of schrijn werker aan het werk. Weer dat menselijk aspect, het is boeiend, ik leer ervan en kan die kennis weer inbrengen in de projecten waar we mee bezig zijn. Je doet in dit vak wel steeds ervaring op, maar uitgeleerd ben je nooit. Zelf dingen uitzoeken is toch een veel betere manier om fris te blijven dan hier vanachter het bureau aan een aantal touwtjes te gaan zitten trekken.' Het is een spontane, recht-door-zee afsluiting van het gesprek. Sander Kneppers gaat op weg naar de volgende afspraak, duimstok en teken- podood gaan wel mee. Drs. L. van der Meule is zelfstandig bouw historicus en PR-medewerker van Heemschut Zuid-Holland.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2001 | | pagina 36