30
Heemschut
april 2001
rische sfeer en afleesbaarheid.
De uitwerking van het concept
Ook hierin is weinig bescheidenheid, weinig
dienstbaarheid aan het weefsel van de oude stad
getoond. Het is alles het grote gebaar, maar dan
niet mooi genoeg, niet kostbaar genoeg om de
tijd te trotseren.
Enige voorbeelden. Stedelijke binnenruimtes
overdekken met glaskappen is een nieuw
gebruik in ons land, er zijn al veel voorbeelden
van redelijk geslaagde, ranke exemplaren. Hier
is de glaskap lomp, mede door de zware
kantoorvleugel die er op rust. De aansluiting op
de historische achtergevels is nogal ruw en niet
consequent qua ondersteuning. De historische
achtergevels missen overigens door een minder
gelukkige (te ingrijpende) restauratiewijze
authenticiteit, waardoor ze kunstmatig overko
men.
Dan de gevels: hier had toch veel meer ingeto
genheid en gevoel voor de historische stad
getoond kunnen worden. De ramen zijn erg
klein (hetgeen op den duur binnen een sombere
sfeer geeft), veel kleiner dan bij historische
gevels, en onrustig geplaatst. De welving in de
gevel is intellectueel onderbouwd maar geeft
een onzinnig eindeffect. En al die nadrukkelijke
zij-ingangspartijen, in een quasi Amsterdamse
School barokheid, waren die nodig?
Over de groenkoperen gevelbeplating heb ik
het maar niet. Ze geven een goedkoop en grof
effect in het stadsbeeld. Ze 'wapperen', maar
dan zonder de echte levendigheid van een vlag.
De hele hoofd-ingangspartij is benepen. Iets
voor een nieuwbouwwijk, maar niet voor een
Stadskantoor van een eerbiedwaardige
Hanzestad.
Het tussengeplaatste geveltje in de Lange
Hofstraat houdt zich niet aan de rooilijn en
verstoort de muzikale ritmiek die er voordien
bestond.
Samenvatting
Het nieuwe Stadskantoor is een brutaal gebouw
dat juist geen dialoog aangaat met de oude stad,
maar een (te) goedkoop groots gebaar wil zijn,
waarvoor de ruimte op alle lagen en fronten
ontbreekt. Het lijkt mij ook geen praktisch
gebouw, door o.a. te kleine ramen, onhandige
interne relaties, veel niet-verlichte souterrain
ruimtes enz.
Qua bouwtechniek is het gebouw op den duur
zeer onderhoudsgevoelig, door allerlei 'wilde'
(dakconstructies en bijvoorbeeld uitgebouwde
kozijnen. Het is onbegrijpelijk dat dit gebouw
in een beschermd stadsgezicht gebouwd is kunnen
worden. De kans om samen met het historisch
weefsel een subtiel, bescheiden gebouw te
creëren met toch een groot volume, door in elk
geval van alle historische gebouwen gebruik te
maken, is hier gemist.
binnenplaats, in diezelfde grove diagonale lijn,
nog weer een gebouw te plaatsen, als een soort
container, maakt het geheel letterlijk en figuur
lijk topzwaar. In zichzelf uit balans maar zeker
in de dialoog met de historische stad. Dat de
architect - samen met het stadsbestuur - in
deze niet bescheiden is, blijkt uit de inleiding
van een boekje: 'Met de lente is ook voor de
stad een nieuwe periode aangebroken: Zutphen
heeft een nieuw huis voor haar burgers gekre
gen.' De prijs, het verdwijnen van een belang
rijk stuk historische stad, wordt niet genoemd.
Misschien had dit kantoorvolume hier gereali
seerd kunnen worden, maar dan op bescheiden,
strategische wijze, met meer behoud van histo
risch materiaal en dus instandhouden van histo-
Eeuwenlang hield men zich aan regels,
waarbinnen men het gevelontwerp varieerde.
Die zijn hier uit vormwil en wens tot opvallen
doorbrboken.