Heemschut 29 Het ranke historische silhouet is danig verstoord door lange horizontale lijnen en technische dozen. fraaie Lange Hofstraat met louter historische panden, waaronder de (herbouwde) Middel eeuwse Burgerzaal. Deftig oogt het prachtige 17de-18de-eeuwse Stadhuis met de gedistin geerde lange witte midden 20ste-eeuwse vleugel in rustige, beeldondersteunende verhoudingen, materialen en kleuren. Verderop nog de Decanije, met tufstenen gevels enz. En dat alles om één van Nederlands fraaiste Kerkgebouwen: de St. Walburgis. Een prachtige blik had men vanaf de haven gaande langs het Gymnasium op Huize Van de Kasteele, het Museum, de Schelpenpoort en de schilderachtige historisch-stedelijke huizen massa daarachter. Wat is het kenmerk van zo een massa, een door de tijd 'gekleide' stads- sculptuur? De onderdelen zijn alle vanuit een bepaalde cultuur en materiële omstandigheden en gewoontes tot stand gebracht. Gebouwen met opgaande muren, ramen meestal sierlijk in goede verhoudingen in de voorgevels, in de rooilijn, en oude meestal veel oudere schei- dings- of tussenmuren op de perceelsgrenzen. En dat alles afgedekt met historische kappen tot een wonderlijk daklandschap, waarin een afwisselend spel met maar beperkte speel ruimte: top- of lijstgevels, dakvlakken, schoor stenen. Een enkel torentje misschien of specta culaire dakkapel. Historisch gegroeid, door de eeuwen, maar steeds vanuit die bijzondere, Hollandse stads cultuur, waarin een zeker respect voor het werk van voorouders en buren. Hier gaat het boven dien om één van Zutphens oudste plekken, met een zeer interessante verkaveling/parcelle- ring. Brutaal gebaar Door de nieuwe Stadskantoorbebouwing is dit ensemble ruw verstoord, zodanig dat men met enig recht het resultaat zelfs ronduit kwetsend, lelijk zou kunnen vinden. De architect is zeker knap, dat blijkt uit zijn nieuwe Berkel Bovenbouw school in de 'Zuidwijken'. Maar hier verpesten zelfs allerlei ongevormde techni sche dakopbouwen als airco's en lift-torens het eerder, zelfs na een aantal oorlogen, nog steeds redelijk gaaf gebleven dakenspel van de histori sche huizenmassa. Het nieuwe gebouw is heftig in zijn presentatie aan de kant van het 's Gravenhof, men kan er visueel niet omheen. Een ongepast brutaal gebaar. Het idee hier te bouwen Het huidige resultaat overziend, vraagt men zich af of het programma voor de nieuwbouw niet veel te overladen was voor deze stadsdriehoek. Er zijn zelfs Rijksmonumenten - afgezien van het aardige Post- en Telegraafkantoor - voor gesloopt. Dit is not done. Dat het fundament van de Oude Hof van de Heren van Bronkhorst is blootgelegd is interessant, maar had het niet beter kunnen blijven zitten? Of zodanig, in een diepe kelder, gehandhaafd dat het te bekijken zou zijn geweest tot in lengte van dagen? Het is de kern van Zutphen! Is het niet veel te groot voor het belangrijkste monument het 's Gravenhof? Kon dit hele Stadskantoor niet ergens in de buurt van het centrum gebouwd worden, buiten deze gevoelige plaats? Het concept Als men al dit plan coüte que coüte had willen doorzetten, had het wel met meer subtiliteit gekund. Er hadden méér historische lijnen gehandhaafd kunnen blijven en dus ook meer panden. Met name de manier waarop de entree zich voortzet op het terrein als een heftige diagonale lijn druist in tegen de historisch gegroeide lijnen. Als een Baron Haussmann heeft men hier de structuur doorbroken, maar dan met minder smaak en, in feite, ook nog veel meer revolutionair, namelijk in een totaal niet historische vormentaal, zoals bij de reconstruc tie van Parijs in de 2de helft van de 19de eeuw wel geschiedde. Met name de (vanuit het programma gedwon gen) keuze om óp de glaskap van de overdekte april 2001

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2001 | | pagina 31