16 Heemschut april 2001 Cerard Lairesse, Apollo en Aurora, 1671, doek, 204,5 x 193,4 cm, New York, The Metropolitan Museum of Art. De schildering laat goed zien hoe men een vertrek optisch probeerde te vergroten door een uitzicht op de hemel weer te geven. Zo'n lucht met wolken werd dikwijls voorzien van Olympische goden of vliegende mythologische figuren, hoewel enkele bijbelse taferelen ook zeer geschikt werden geacht. In de Grote Zaal van het Prinsenhof te Delft toont bijvoorbeeld de plafondschildering van Leotiaert Bramer de Hemelvaart van Christus. Terwijl soms door middel van schijnarchitectuur, zoals een geschilderde balustrade, de indruk wordt gewekt dat de wanden zich boven het eigenlijke plafond uitstrekken, is dit bij de Dordtse zolde ring niet het geval. Pas in het werk van de clas sicistische schilder en theoreticus Gerard Lairesse treffen we voor het eerst overtuigende Herakles en Ares. Foto Jos Deuss. Peter Paul Rubens, Alexander kroont Roxane, doek, 116,3 x 105,8 cm, Wörlitz, Schloss Wörlitz. en perspectivisch correcte illusionistische plafondschilderingen op doek aan. Op de tentoonstelling is ook van zijn hand een prach tig schilderij te zien dat naar alle waarschijnlijk heid een schoorsteenstuk is geweest (afb. 4). Weergegeven zijn de zonnegod Apollo en de dageraad Eos of Aurora, mythologische figuren die we ook vaak op plafondschilderingen aantreffen (hijvoorbeeld de gewelfschildering van Jacob van Campen in de eerder genoemde Oranjezaal). Als men in de trapzaal van het Dordrechts Museum - waar het doek var Lairesse hangt - omhoogkijkt, ziet men overigens nog twee plafondstukken, van Augusthius Terwesten uit 1686. Hoewel op één van de stukken de bood schappergod Hennes is weergegeven, zijn de doeken niet bij de tentoonstelling betrokken vanwege de algemeen allegorische voorstellin gen die niet teruggaan op Grieks mythologi sche verhalen. De recent gerestaureerde schil deringen maken deel uit van een compleet bewaard gebleven goudleer-interieur uit de 17de eeuw, afkomstig uit het huis De Rozijnkorf in Dordrecht. Deze goudleerkamer krijgt een plaats in het vernie uwde museum Mr. Simon van Gijn, dat later dit jaar zijn deuren weer opent voor publiek. Drs. S. Paarlberg is gastconservator van het Dordrechts Museum.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2001 | | pagina 18