Heemschut 15 HT' Peter Paul Rubens, De roof van Ganymedes, ca. 1636-1638, doek, 181 x 87 cm, Madrid, Museo Nacional del Prado. Hoe deze schilderijen precies gehangen hebben en of er een samenhangend programma aan de onderwerpskeuze ten grondslag lag, is niet bekend. De Ganymedes van Rubens zal onge twijfeld hoog in het vertrek hebben gehangen. Het verhaal van de knappe jongeman die door de oppergod Zeus in de gedaante van een adelaar naar de Olympus wordt ontvoerd, leent zich uitstekend voor een hoge plaatsing. Een op de rug van de adelaar vliegende Ganymedes is bijvoorbeeld ook ver boven de grond te zien op een gewelfschildering van Caesar van Everdingen in de Oranjezaal van het door PieterPost ontworpen Huis ten Bosch. Naast Rubens bijzondere Ganymedes zijn er ook schilderijen tentoongesteld die oorspronkelijk als schoorsteenstuk en mogelijk zelfs als boven deurstuk zijn vervaardigd. Alexander de Grote kroont Roxane (afb. 5) is eveneens door Rubens geschilderd, maar nu als schoorsteenstuk voor het privékabinet van Amalia van Solms in het Stadhouderlijk Kwartier te Den Haag. Eros en Psyche Vooral interessant is dat het Dordrechts Museum met een heuse plafondschildering de gevarieerde toepassing van mythologische voorstellingen kan laten zien. In een van de benedenzalen van het museum bevindt zich een 17de-eeuws eikenhouten plafondstuk dat naad loos bij de thematiek van de tentoonstelling aansluit. Het stelt de bruiloft van Eros en Psyche op de Olympus voor. In het midden van de schildering begeleidt het liefdesgodje Eros zijn bruid Psyche met een huwelijksfakkel in zijn hand naar de oppergod Zeus en zijn vrouw Hera (afb. 1 en 2). In de wolken om hen heen zijn tal van andere goden, helden en eroten weergege ven. De plafondschildering is in het verleden toegeschreven aan de in Dordrecht geboren schilder en kunstenaarsbiograaf/lrwoW Houbrakenmaar wordt tegenwoordig ook wel gezien als het werk van een schilder uit zijn omgeving. Het dateert vermoedelijk uit de tweede helft van de 17de eeuw en bevond zich oorspronkelijk in een pand aan de Groenmarkt 3 te Dordrecht. De schildering is tevoorschijn gekomen bij een verbouwing in 1942 en door de toenmalige eigenaar, Mennens Co 's Ijzer waren en Gereedschappenhandel aan de gemeente geschonken op voorwaarde dat het gemakkelijk voor publiek te bezichtigen moest zijn. Na een uitvoerige restauratie, waarvoor eerst een dikke verflaag verwijderd moest worden, kon het plafondstuk in 1947 in het museum worden geplaatst. Een unieke aanwinst, aangezien er niet bijzonder veel soortgelijke plafondschilde ringen op vlakke houten zolderingen uit de 17de eeuw bewaard zijn gebleven. april 2001

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2001 | | pagina 17