12 Heemschut april 2001 De lan Schaeferbrug. Montage van een van de zeven brugdelen. Om een aantal veranderingen uit het verleden, die door iedereen als ongewenst werden beschouwd, ongedaan te maken? En om vervolgens, met eigentijdse, moderne vormen en materialen zowel recht te doen aan het oorspronkelijke ontwerp als aan de huidige tijdgeest? Je zou denken van wel, maar het gebeurde niet. Want als zo vaak bij een beslissing, waarbij gemeentebestuurders zijn betrokken, is er van redelijkheid, laat staan wense lijkheid, geen enkele sprake meer en worden de zaken met een bewonderenswaardige hardnekkigheid de andere kant opgestuurd. Je vraagt je zo langzamerhand af welke duistere krachten zich van de Nederlandse overheidsbestuurder hebben meester gemaakt om zo vaak te kiezen voor de knulligste oplossing. Want dat gebeurde ook in stadsdeel Zuid. Men koos voor de eenvoudigste en goedkoopste variant: sloop en nieuw bouw. En dus zitten de bewoners van de Schinkelbuurt opgescheept met een brug die mooi had kunnen zijn maar het uiteindelijk niet is geworden. Een ophaalbrug met twee forse, zilverkleurige hameistijlen op plateaus in het water, die elk één brughelft omhoog trekken. Twee gigantische stalen armen die aan weerszijden van de brug uit het water omhoog rijzen en zo dominant aanwezig zijn dat de bakstenen landhoofden, met de trapsgewijs opgebouwde borstweringen (beide reminis centies aan de vorige brug) nog nauwelijks opvallen. Hier is duidelijk sprake van een mislukte poging om oud en nieuw met elkaar te verenigen. Een halfslachtige oplossing om iedereen tevreden te houden. De organi saties die hebben geijverd voor behoud of reconstructie van de brug zijn tegemoet gekomen doordat in het nieuwe brugontwerp de oorspronkelijke bouwsculptu ren van Hildo Krop zijn verwerkt. En het stadsdeel Zuid heeft eveneens zijn zin gekregen, want: er staat nu toch maar mooi een nieuwe brug die zo goedkoop mogelijk tot stand is gekomen. Dat er bij dit soort halfbakken compromissen tegelijkertijd een nivellerend mecha nisme in werking treedt waarbij de kwaliteit ernstig zakt heeft men zich niet gerealiseerd. Computerfoto van de lan onderdelen waren voor een groot deel verroest, het Schaeferbrug. Perspectief houten brugdek was versleten en het metselwerk van vanaf het lavaeiland. de landhoofden vertoonde scheuren. Slechts de oorspronkelijke basculekelder, die van beton was gebouwd, was nog zo goed als nieuw. En om al vast iedere reddingsactie bij voorbaat de kop in te drukken - de monumentenlobby in het stadsdeel Zuid geniet niet voor niets sinds de kwestie van het Olympisch Stadion landelijke bekendheid en is berucht en gevreesd bij menig ambtenaar - besloot het rapport met de onontkoombare eindconclusie: 'restauratie en renovatie van geklonken ijzerconstructies is niet reëel.' Nu gebiedt de eerlijkheid om te vermelden dat de oude Zeilbrug, een van de vele bruggen die door gemeente architect Piet Kramer in het derde decennium van de vorige eeuw in frivole Amsterdamse School-stijl was ontworpen, natuurlijk ook niet meer in volle glorie aanwezig was. Dat is nu eenmaal inherent aan elke brug: door de voortschrijdende technieken en door verwering moeten onderdelen nu eenmaal regelmatig worden vernieuwd. Zo was het prachtige brugwach tershuisje al in 1966 gesloopt en vervangen door een hoekig exemplaar met een modernistisch uiterlijk dat behoorlijk detoneerde met de overige, merendeels ronde, vormen van deze basculebrug. Maar toch, lag hier nu niet de kans om de oude brug van Kramer eens een fatsoenlijke opknapbeurt te geven?

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2001 | | pagina 14