ïffiflllfl' t T februari 2001 Heemschut 5 Aan de Bergpoortstraat, midden in de Raambuurt, werden in 1883 23 arbeiderswo ningen gebouwd. Aan de andere kant van de straat verrezen door particulieren gebouwde middenstandswoningen. Ook aan straten als de Raam- en de Raamdwarsstraat kwamen arbei dershuizen. Zo werd de Raambuurt een wijk, waar wonen en werken dichtbij elkaar lagen. Verandering De verandering kwam geleidelijk vanaf het begin van de 20ste eeuw. Het gemeentelijk gasbedrijf verdween naar buiten de stad. Ook werden er een nieuwe haven en een nieuw industrieterrein aangelegd. Ingrijpender waren de gevolgen van de ondergang van de ijzergie terij Nering Bögel in 1932. Op de plaats van de fabriekshallen werden woningen gebouwd aan straten met kenmerkende namen: de Gieterij straat, de Hallenstraat en de Werfstraat. De oude haven werd gedempt om plaats te maken voor de afrit van de nieuwe IJsselbrug. In de jaren '70 en '80 namen de industriële acti viteiten af. Tegenwoordig is er nog maar één groot bedrijf actief: Senzora (de firma Schoen maker en Zoonen Raambuurt), in 1878 gesticht en in 1919 naar de Raambuurt gekomen. De firma produceert van oudsher zowel snoep als wasmiddelen. Het moment dat dit bedrijf vertrekt kan niet ver weg meer liggen: het bedrijf heeft een groot deel van zijn productie op het nieuwe industrieterrein. De onderne ming heeft in de loop der jaren diverse buren opgesnoept en zit nu onder andere in een voor malige stoomwasserij uit 1887 en een voorma lige steen- en boekdrukkerij, beide zeer karak teristieke panden en nog onbeschermd. Misschien dat hier nog kansen liggen voor behoud: de steendrukkerij is via het bestem mingsplan min of meer beschermd, de wasserij in het geheel niet. De snoepfabriek heeft zelf ook diverse kenmerkende panden gebouwd, die zijn echter wel, zoals gebruikelijk bij fabrieken, nogal verbouwd. In 1988 werd de binnenstad van Deventer aangewezen tot beschermd stadsgezicht, maar de Raambuurt werd daarvan uitgesloten, op de Buitengracht na, omdat de samenhang met de oudere gedeelten van de binnenstad onvol doende werd geacht, onder meer vanwege de tussenliggende oprit van de verkeersbrug. In het najaar van 1995 kwam het gemeentebestuur met een vernieuwingsplan in hoofdlijnen voor de Grachtengordel, het gebied waar de eerste grootschalige industriële ontwikkelingen plaatsvonden en waarbinnen de Raambuurt de meest opvallende plaats innam. Vernieuwing Volgens dit plan zou slechts een enkel indus trieel gebouw de vernieuwing overleven: de voormalige Deventer Boek- en Steendrukkerij v.h. Jan de Lange aan de Sluisstraat. In een later V Hij vindt het vooral jammer dat de oudste gebouwen van de fabriek van Ten Hove, de oliemolen en de zeepziederij, daterend van 1881, en het oliemagazijn uit 1915 zijn gesloopt. 'Daar blijf ik voorlopig nog wel droevig over.' Maar ook de afbraak van de middenstandswoningen in dezelfde straat was naar zijn inzichten niet nodig geweest. 'Die hadden gerenoveerd kunnen worden net zoals met stadsvernieuwing overal in de stad is gebeurd en net zoals dat met de resterende huizen in de straat gaat gebeuren. De oude gebouwen, geen monumenten, hadden de bestaande samenhang van deze unieke straat kunnen redden.' Gezicht op de Raambuurt. stadium werden daaraan op basis van het Monumenten Selectie Project (MSP) nog zeven panden toegevoegd: de fabrieken van Ten Hove en Wijers, de arbeiderswoningen, ooit gebouwd door de Commissie tot verbete ring en opbouw van arbeiderswoningen aan de Bergpoortstraat, het laboratoriumgebouw van AKZO/Nobel aan de Emmastraat (eerder modelmakerij van de ijzergieterij), het vroegere modellenpakhuis van Nering Bögel aan de Raamstraat, de opvallende inktfabriek aan de Bergsingel en een gecombineerd woonhuis/ pakhuis aan de Sluisstraat. In totaal zeven objecten, die merendeels verspreid staan door de buurt, kregen de status van rijksmonument. Inmiddels is een nieuwe eeuw begonnen. In de Raambuurt vallen vooral de gaten op die zijn geslagen. Aan en bij de Bergpoortstraat is heel wat gesloopt. Een rondgang maakt snel duide lijk wat er nog staat: een van de fabriekshallen van Ten Hove met fabrieksschoorsteen, een silogebouw met daaraan een fabrieksgedeelte, het vroegere modellenpakhuis aan de Raamstraat en de arbeiderswoningen. Gesloopt is een aantal fabriekspanden. Ook de midden standswoningen zijn verdwenen. Verliezen Jan Leo van de Laar, onderzoeker bij de afdeling Volkshuisvesting/Monumentenzorg van de gemeente, vertelt wat naar zijn oordeel de verliezen zijn. 'Ik ben bang dat het unieke karakter van deze oude fabrieksstraat definitief verloren is gegaan,' zegt hij, 'er zijn wel erg grote gaten gevallen.' Maar hij wil de verdere ontwikkeling afwachten alvorens een definitief oordeel te geven. Voormalige maalderij De IJzermolen, thans in gebruik als smederij. Het liep vanaf het begin al niet goed met sommige panden, waaronder de oudste fabrieksgebouwen van Ten Hove. Van de Laar vertelt dat deze niet voorkwamen op de lijsten van het Monumenten Inventarisatie Plan (MIP). 'Ze zijn in 1987 over het hoofd gezien. Men keek té kunsthistorisch, want het waren immers eenvoudige panden en men keek al helemaal niet vanuit het totaalbeeld van de straat en wat dat beeld voor belang zou kunnen hebben.' De Deventer Stichting Industrieel Erfgoed is pas in 1995 opgericht en had nog weinig erva ring. Ze legde zich eind jaren '90 neer bij het behoud van de zeven aangewezen objecten na een vergeefse poging nog een ander pand van Nering Bögel te redden voor sloop (het oude ketelhuis). In het stadium net voor de sloop van de Bergpoortstraat in 1998 had de Rijksdienst

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2001 | | pagina 7