Marmeren fonteintjes in Amsterdam V-$f Hans Tulleners De belangrijkste monumentenstad van Nederland - sinds 29 januari 1999 eindelijk beschermd stadsgezicht - is de binnenstad van Amsterdam. Er staan 6919 monumenten. Met als belangrijkste onderdeel het grote Amsterdamse grachtenhuis, het fiere koopmanshuis, het imposante patriciërshuis en het drie ramen brede 18de-eeuwse rijtjeshuis. i-v *.fy 32 Heemschut februari 2001 Het is opvallend hoe zeer die huizen op elkaar lijken. Het meest merkwaardig blijft de vertica liteit van de herenhuizen, waar overigens ook dames wonen. De woon- en werkhuizen zijn meestal niet breder dan 8,50 meter, maar ze ontwikkelen zich wel in de diepte. Zeven van de tien grote 'burgermanspaleisjes' bestaan uit een voor- en achterhuis met een diepte van onge veer 30 meter. Tussen die twee huizen bevindt zich een open binnenplaats, waarop ramen van het eerste en tweede huis uit kijken. Het zijn dus over het algemeen hele lichte huizen en ideaal om te worden 'geappartementiseerd' Het type zal rond 1640 ontstaan zijn. Het merendeel van deze hoge, smalle, maar diepe huizen dateert uit de 18de eeuw. Weinig documentatie Op de stoepverdieping of eigenlijk de hoofd verdieping worden de twee huizen met elkaar verbonden door middel van een meestal rijk geornamenteerde gang. Het gedeelte - naast de binnenplaats - tussen het voor- en achterhuis wordt ook wel tussenhuis of tussenlid genoemd. Daar - met op het plafond prachtig stucwerk - bevindt zich vaak een object, dat in tegenstel ling tot bij voorbeeld stucwerk bijna nooit beschreven is: een marmeren fonteintje. De enige documentatie over dit stuk beeldhouw werk is te vinden in het standaardwerk uit 1918 van K Sluyterman: Huisraad en binnenhuis in Nederland in vroegere eeuwen. Dit prachtige boek - tegenwoordig voor al bijna f 3 00,- te koop, in een antiquariaat - kent 470 afbeeldin gen. En zowaar zijn er twee afbeeldingen 402 en 403) gewijd aan marmeren fonteintjes. Een klein stukje tekst is gewijd aan de voorloper van ons wasbakje, want op bladzijde 3 09 staat: Een onderdeel van de gang in het Hollandsche huis waaraan bijzondere aandacht werd gewijd, was de Gangfonteinin m-armer uitgevoerd en in groote verscheidenheid van vorm. Het bekken is volgens de Een onbekend onderwerp in interieurs van Amsterdamse grachtenbuizen zijn de meestal 18de-eeuwse marmeren fonteintjes. Ze bevinden zich bijna altijd in de gang, tussen voor- en achterhuis. Het afgebeelde exemplaar van Keizersgracht 119 dateert waarschijnlijk uit de jaren 1750-1760 en laat in het midden een dolfijn zien. Uit de mond van de dolfijn komt het water. Foto's auteur. lijn van een schelp geprofileerd en indien in een hoek geplaatst, door een konsole gesteund. In den nisvor- migen achterwand wordt door het beeldhouwwerk en de keuzen der motieven op zinrijke wijze aan een bron ofstroomend water herinnerd en de compositie doet dikwijls denken aan de grotten en fonteinen in de Hollandsche tuinen, met de fantastische coquilla- ges, vreemde koralen of zonderlinge rotformaties. In een relatief smal huis - Keizersgracht 323 uit ca. 1730 - bevindt zich een imposante fontein. Gang en fontein waren te zien in de film De Aanslag naar het boek van Harry Mulisch. Singel 58 dateert uit 1753. Het marmeren fonteintje is in september 1985 gestolen. De Vereniging van Eigenaren zou het graag weer terug willen hebben. Weet u waar het zich bevindt? De dolfijn is het motief dat is gekozen voor de kraan, die in koper is gegoten en geciseleerd. Na heel lang zoeken heb ik nog twee regels tekst gevonden over dit wel erg onbekende deel van het interieur van het standaard Amster damse grachtenhuis. Op bladzijde 38 van een onbekend manuscript staat:

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2001 | | pagina 35