Nederland voorop in Europa Bij aanvechten overheidsbeslissingen Nederland loopt in Europa voorop als het gaat om de mogelijk heden voor particuliere monumentenorganisaties om haar onwelgevallige overheidsbesluiten aan te vechten. 28 Heemschut te water werd gelaten. Eind april bereikten de 88 overlevenden Batavia. De sloep wordt beschouwd als het eerste schip dat in Australië gebouwd werd. De Zuytdorp Het vlaggenschip van de V.O.C., toen het grootse schip van Holland, de Zuytdorp, werd in 1712, met 286 passagiers en bemanning aan boord, het laatst gezien toen het weg zeilde van Kaap de Goede Hoop, op reis van Holland naar Batavia. Pas in 1727 werden aan de West- Australische kust, 240 kilometer ten noorden van Geraldton, een oud kanon en een houten beeldje geïdentificeerd als afkomstig van de Zuytdorp. Er was ook bewijsmateriaal dat een groot aantal schipbreukelingen daar een periode had gewoond. In 1958 werd het wrak 64 kilometer ten Noorden van de Murchison River door duikers gevonden. In 1978 werden 8000 zilve ren munten van het wrak opgedoken door medewerkers van het West-Australisch Museum. Alle munten waren gedateerd met het jaar 1711Er zijn redenen om aan te nemen dat de overlevenden het binnenland zijn inge trokken. Doelwijck en Hester Op een nacht in 1854 liepen de Doelwijck en de Hester samen op een Koraalrif in de Koraal Zee. De bemanningen stapten over in de reddings sloepen. De mannen van de Hester werden opgepikt door de Jenny Lind. De bemanning van de Doelwijck is nooit teruggevonden. De K IX Nog meer Nederlandse wrakken liggen aan de Australische kust. Eén daarvan is de onderzee boot KIX. Op 8 Juni 1945 strandde deze op de kust van Nieuw Zuid Wales ten zuiden van Treachery Head, Seal Rocks, nadat ze, op sleep, los was geraakt in ruw weer. De 64.5 meter lange onderzeeër was gebouwd in 1922 bij de Koninklijke Maatschappij 'De Schelde' in Vlissingen. Mijn vader, J.D.H. Reynders (1899-1983), maakte deel uit van het ontwerpersteam bij 'De Schelde' en droeg waarschijnlijk zijn steentje bij aan de bouw. Na de slag op de Javazee in 1942, hadden de Japanners bijna alles bereikt wat ze van plan waren in de Stille Oceaan. Een Amerikaanse, een Britse en een Nederlandse vloot waren verslagen. Onder water kon de KIX ongezien naar Australië vluchten, het enige geallieerde land binnen het bereik van zijn brandstofvoor raad. Het schip arriveerde in Fremande en werd een actieve eenheid van de Australische zeestrijdkrachten. Het werd gestationeerd bij het Marine Depot Kangeroo Island, Sydney. Onderdelen voor de vreemde onderzeeër waren echter moeilijk te krijgen, zodat de boot in 1944 omgebouwd werd voor het transport van dieselolie. Het wrak werd als schroot verkocht voor de schroot, maar kon niet vlot getrokken worden. Het ligt daar nog steeds, begraven onder een paar meter zand, soms zichtbaar als de bran ding het zand tijdelijk wegspoelt. Het werd als beschermd historisch scheepswrak verklaard in de Gouvernement Gazette van 24 Oktober 1991, vanwege de Commonwealth Historie Ship Wreek Act 1976. Het is het enige onder zeebootwrak op de kust van Nieuw Zuid Wales- Het strand heet nu officieel 'Submarine Beach'. P.B. Reynders emigreerde in 1970 naar Australië, waar hij onder meer werkzaam was als Head of the Townplanning Department van de staat New South Wales. Literatuur Kenihan G.H. (red.) The Journal ofAbeljansz. Tasman-1642, Limited edition (500) Australian Heritage Press, Adelaide 1968. Nathiel R and Preston A. (ttd.) Atlas ofMartime History Facts on File Inc. New York, 1986. Cambridge History of the British Empire- Australia Vol VII pt 1 Cambridge University Press 1988. Fernandez A.F. (red.) The Times Atlas of World Exploration New York 1991. New South Wales State Heritage Inventory Lngleman-Sundberg C. Relicsfrom the Dutch East- Indiaman Zeewijck foundered in 1727 Western Australian Maritime Museum Publication No. 10, 1978. The Australian Encyclopaedia Prince Reading Thompson, 6th edn, Vol 7 1996. Ward R. Australia since the coming of man StMartin's Press, New York 1965. Aldus graaf Strachwitz, bestuurder van enkele Duitse cultuurorganisaties op de onlangs in Praag en Nicosia gehouden conferenties van Europa Nostra, de Europese bundeling van particuliere monumenteninstellingen. Strachwitz stelde, dat particuliere organisaties op monumententerrein zich als 'derde sector' naast de overheids- en commerciële organisaties vaak onvoldoende 'geldend' kunnen maken. Dat gaat niet alleen op voor Oost-Europese maar ook voor een aantal West-Europese landen. Het is daarom noodzakelijk,dat organisaties als Heemschut overal hun kracht versterken en meer bevoegdheden krijgen. Als afgevaardigde van Heemschut bij Europa Nostra wees mr. Ernst Dienaar erop, dat in Nederland reeds wettelijke regelingen bestaan om overheidsbesluiten te veranderen. Zo geeft de Monumentenwet burgers en orga nisaties het recht om evenals de overheid dat kan actie te ondernemen een object aan te wijzen als beschermd monument en, als een voorstel wordt afgewezen, hiertegen in beroep te gaan en een rechterlijke uitspraak te vragen. Maar ook in veel andere zaken heeft de burger mogelijkheden om te trachten middels het bestuursrecht hem onwelgevallige overheidsbesluiten aan te vechten. De 'derde sector' heeft daartoe in ons land reeds wettelijke middelen verkregen. Zo kan Heemschut in voorkomende gevallen procedures starten om een beoogd doel te bereiken. Het is duidelijk, dat een organisatie als Heemschut bij het ontbreken van wettelijke middelen in andere landen veel minder tot stand zou kunnen brengen. Men kan dan slechts hopen op een zekere bereidheid van de overheid aan de wensen van 'derden' tegemoet te komen. Een werkelijke vooruitgang, ook buiten Neder land, zou kunnen worden bereikt wanneer de aan Europa Nostra deelnemende landen hun wettelijke systemen zouden verruimen na onderlinge vergelijking. Men zou moeten streven naar een min of meer eenstemmig wettelijk kader, te vergelijken met het Nederlandse. Maar dat zal nog een lange weg vergen, zo bleek in Nicosia. Redactie februari 2001

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2001 | | pagina 31