bekort van 15 tot 6 maanden. Gevolg was een
kostenreductie en veel minder ontberingen van
zeelieden, soldaten en passagiers. In 1916
verordonneerde de VOC dat al haar kapiteins
deze route moesten nemen.
Te ver oostwaarts
Verscheidene schepen zeilden echter te ver
oostwaarts, en naderden zo de Australische
kust. De eerste die dat overkwam, was Dirck
Hartogh met zijn schip Eendracht. Hij landde in
1616 op een kaal eiland aan de West-
Australische kust, dat nu nog zijn naam draagt.
Vele kapiteins na hem ondergingen hetzelfde
lot, en gaven hun namen en die van hun
schepen aan de plaatsen waar ze landden. En
sommigen leden op de verraderlijke kusten met
rotsen en riffen schipbreuk. Hun wrakken
liggen er nog steeds, het zijn nu beschermde
monumenten. Van vele andere schepen die in
moeilijkheden kwamen op de zuidelijke route
heeft men nooit meer iets gezien of gehoord.
Batavia
Er werden ook echte ontdekkingsreizen
gemaakt. Bijvoorbeeld door de Batavia.
Het nu alom bekende 17de-eeuwse koopvaardij
schip werd recentelijk in Nederland nage
bouwd en dit jaar onder veel belangstelling
tentoongesteld bij het Maritiem Museum in
Darling Harbour te Sydney.
Het schip leed schipbreuk op 4 juni 1629. Het
stuitte op een koraalrif van de Houtman
Abrolhos, ongeveer 70 kilometer van waar nu
Replica van VOC-schip Bataviagebouwd door
de Batavia-werf in Lelystad.