bekort van 15 tot 6 maanden. Gevolg was een kostenreductie en veel minder ontberingen van zeelieden, soldaten en passagiers. In 1916 verordonneerde de VOC dat al haar kapiteins deze route moesten nemen. Te ver oostwaarts Verscheidene schepen zeilden echter te ver oostwaarts, en naderden zo de Australische kust. De eerste die dat overkwam, was Dirck Hartogh met zijn schip Eendracht. Hij landde in 1616 op een kaal eiland aan de West- Australische kust, dat nu nog zijn naam draagt. Vele kapiteins na hem ondergingen hetzelfde lot, en gaven hun namen en die van hun schepen aan de plaatsen waar ze landden. En sommigen leden op de verraderlijke kusten met rotsen en riffen schipbreuk. Hun wrakken liggen er nog steeds, het zijn nu beschermde monumenten. Van vele andere schepen die in moeilijkheden kwamen op de zuidelijke route heeft men nooit meer iets gezien of gehoord. Batavia Er werden ook echte ontdekkingsreizen gemaakt. Bijvoorbeeld door de Batavia. Het nu alom bekende 17de-eeuwse koopvaardij schip werd recentelijk in Nederland nage bouwd en dit jaar onder veel belangstelling tentoongesteld bij het Maritiem Museum in Darling Harbour te Sydney. Het schip leed schipbreuk op 4 juni 1629. Het stuitte op een koraalrif van de Houtman Abrolhos, ongeveer 70 kilometer van waar nu Replica van VOC-schip Bataviagebouwd door de Batavia-werf in Lelystad.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2001 | | pagina 29