Nederlandse scheepswrakken voor de kust van Australië :Dngeluckige .Voyag E*» SCHIP. BATAUIA .VARENDE „OOSTINDIEN'"'' Peter Reynders Voor de Australische kust liggen vele uit Nederland afkomstige scheepswrakken. De kust zelf is bezaaid met Nederlandse namen voor plaatsen, streken en herkenningspunten. Dat is al zo sinds de 17de eeuw, toen schepen van de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (V.O.C.) ontdekkingstochten maakten. Kortom, Australië en Nederland hebben een stuk cultuurhistorie gemeen. Peter Reynders, die in 1970 naar Australië emigreerde, schreef er voor Heemschut dit artikel over. Cantate- yatit Jacht Sctrdattv Jot 26. februari 2001 Heemschut 25 Ongeveer 200.000 Nederlandse immigranten en hun nakomelingen maken deel uit van de Australische bevolking. Ze gaan er vaak prat op dat hun Nederlandse voorzaten al bijdroegen aan de geschiedenis van dit land. Een Australiër van Nederlandse afkomst vertelt graag dat het continent twee eeuwen geleden in de wereld bekend stond als Nieuw Holland. Ongeveer zoals sommige Australiërs van Ierse of Engelse afkomst graag memoreren dat hun voorvaderen destijds als misdadigers naar het land getrans porteerd werden... De Vaart op Indië Gedurende de 16de eeuw handelden Neder landse kooplieden in spijzen, die de Portugese zeevaarders uit het verre oosten naar Lissabon brachten. Maar vanaf 15 80, toen Philips II ook koning van Portugal werd en het Nederlandse schepen verboden werd Lissabon binnen te varen - de Nederlanders waren immers in oorlog met Spanje - zeilden de Nederlanders zelf naar de spijzenlanden. De poging om een noordelijke zeeroute te vinden naar het oosten was met het avontuur van Barentsz en Heemskerk mislukt. Nederlanders volgden eerst de routes die de Portugezen in kaart hadden gebracht, via Kaap de Goede Hoop, Mauritius en Madagaskar en dan naar het noorden en oostwaarts naar Oost-Indië, waar ze een handelsnederzetting stichtten, Batavia. Zeevaarder Hendrik Brouwer, die later gouver neur-generaal werd van Nederlands-Indië, probeerde in 1611 echter een nieuwe route naar Batavia uit. Hij zeilde vanaf Kaap de Goede Hoop met de westelijke winden eerst naar het oosten en pas onder Java naar het Noorden. De tijd voor de reis werd daarmee Lotgevallen van de Batavia1629. Schipbreuk, muiterij, moord en berechting van de muiters. Etsen Rex Nan Kivell collectie. ~j£terem om,0Ser$ Water JoL r<—- ^reeJe^Jlaiorderv jWpl - tOPeede-lSerroetT&Ltf.. - - 1 1 ■--- - - *4eht -maats "&erechirK IfaL 28 -

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2001 | | pagina 28