Nederlandse scheepswrakken
voor de kust van Australië
:Dngeluckige .Voyag
E*» SCHIP. BATAUIA .VARENDE „OOSTINDIEN'"''
Peter Reynders
Voor de Australische kust liggen vele uit Nederland afkomstige
scheepswrakken. De kust zelf is bezaaid met Nederlandse namen
voor plaatsen, streken en herkenningspunten. Dat is al zo sinds
de 17de eeuw, toen schepen van de Vereenigde Oost-Indische
Compagnie (V.O.C.) ontdekkingstochten maakten. Kortom,
Australië en Nederland hebben een stuk cultuurhistorie gemeen.
Peter Reynders, die in 1970 naar Australië emigreerde, schreef er
voor Heemschut dit artikel over.
Cantate- yatit Jacht Sctrdattv Jot 26.
februari 2001
Heemschut
25
Ongeveer 200.000 Nederlandse immigranten
en hun nakomelingen maken deel uit van de
Australische bevolking. Ze gaan er vaak prat op
dat hun Nederlandse voorzaten al bijdroegen
aan de geschiedenis van dit land. Een Australiër
van Nederlandse afkomst vertelt graag dat het
continent twee eeuwen geleden in de wereld
bekend stond als Nieuw Holland. Ongeveer
zoals sommige Australiërs van Ierse of Engelse
afkomst graag memoreren dat hun voorvaderen
destijds als misdadigers naar het land getrans
porteerd werden...
De Vaart op Indië
Gedurende de 16de eeuw handelden Neder
landse kooplieden in spijzen, die de Portugese
zeevaarders uit het verre oosten naar Lissabon
brachten. Maar vanaf 15 80, toen Philips II ook
koning van Portugal werd en het Nederlandse
schepen verboden werd Lissabon binnen te
varen - de Nederlanders waren immers in
oorlog met Spanje - zeilden de Nederlanders
zelf naar de spijzenlanden. De poging om een
noordelijke zeeroute te vinden naar het oosten
was met het avontuur van Barentsz en
Heemskerk mislukt. Nederlanders volgden eerst
de routes die de Portugezen in kaart hadden
gebracht, via Kaap de Goede Hoop, Mauritius
en Madagaskar en dan naar het noorden en
oostwaarts naar Oost-Indië, waar ze een
handelsnederzetting stichtten, Batavia.
Zeevaarder Hendrik Brouwer, die later gouver
neur-generaal werd van Nederlands-Indië,
probeerde in 1611 echter een nieuwe route
naar Batavia uit. Hij zeilde vanaf Kaap de
Goede Hoop met de westelijke winden eerst
naar het oosten en pas onder Java naar het
Noorden. De tijd voor de reis werd daarmee
Lotgevallen van de Batavia1629. Schipbreuk,
muiterij, moord en berechting van de muiters.
Etsen Rex Nan Kivell collectie.
~j£terem om,0Ser$ Water JoL
r<—- ^reeJe^Jlaiorderv jWpl -
tOPeede-lSerroetT&Ltf..
- - 1 1 ■---
- - *4eht -maats "&erechirK IfaL 28 -