Barrevoeters en burgers Wm. Leo van der Meule Complex Observantenklooster onlangs intern verbouwd Heemschutleden die op 4 of 5 november de opengestelde monumenten in Amersfoort bezochten zijn hun rondgang vrijwel zeker begonnen vanuit 'De Observant'. Dat dit gebouw niet van vandaag of gisteren dateert is eenieder duidelijk. Het ontsnapte ternauwernood aan sloop, werd gerestaureerd en nog onlangs heringericht tot gemeentelijk informatiecentrum. ■r 42 Heemschut december 2000 Het eerste dat opvalt aan het complex is de ligging. Niet in maar juist net buiten de binnenstad, over de buitensingel heen. Niet bepaald een heel veilige plek en een duidelijke aanwijzing dat het vol begon te worden binnen de muren van het laatmiddeleeuwse Amersfoort. Een andere reden om het klooster hier in 1473/74 te bouwen kan gelegen zijn in het feit dat de broeders Observanten niet zo ruim bedeeld waren dat ze in de eigenlijke stad konden opbieden tegen meer vermogende gegadigden voor een kavel. Een van de leefregels van deze zijtak van de Franciscaner orde was dat niet alleen persoon lijke rijkdom en gewin uitgebannen moesten worden, maar dat ook de orde als zodanig arm diende te blijven. Oudere orden zagen het ora et labora (bid en werk) nogal eens uitlopen op grote rijkdom en daaraan gepaard gaande macht. Dat kan ook bijna niet anders als je bier brouwt, perkament en rijk geïllustreerde boeken maakt, brood bakt, het land bewerkt enzovoort en van al het geld dat dit opbrengt alleen een zeer schraal eigen levensonderhoud bekostigt. Als dan vorsten en machthebbers ook nog land gaan schenken en vrijstelling verlenen op bepaalde belastingen is rijk worden Een hoekje van de binnenplaats. Foto Leo van der Meule. bijna niet te vermijden. Rijkdom en macht vormen immer een bedreiging voor het ziele- heil en een beetje toegewijde monnik blijft er uit de buurt. De barrevoeters, zoals de Observanten ook wel werden genoemd, omdat ze zomer en winter op blote voeten in sandalen liepen, hielden zich uitsluitend met prediking en zielzorg bezig. Geen bijster winstgevende activiteiten, die hen tegelijkertijd ook een goede naam bezorgden bij de burgerij. Bij dat laatste kan het geen kwaad nog eens te beseffen dat de Reformatie in niet geringe mate voortkwam uit onvrede over een kerk, die allerlei regels tegen overdaad predikte maar die daar zelf vaak bar weinig van in prak tijk bracht. Niettemin slaagden de monniken van het Observantenklooster er niet in het tij door hun eigen goede voorbeeld te keren. In 1579 krijgt ook in Amersfoort de nieuwe leer vaste voet aan de grond en belandt het klooster in wereldlijke handen. Doelgerichte gezelligheid Het streven naar het allerhoogste blijft voor lopig aan de orde maar dan wel op een heel andere manier. De schutterij wordt hoofdge bruiker van de gebouwen en heeft er zijn doelen; de binnenplaats heeft zich ongetwijfeld geleend voor het oefenen in het schieten op 'de papegaai', een nepvogel op een hoge staak. In 1588 wordt de kapel gesloopt en in de jaren daarop vindt een geleidelijke verschuiving plaats binnen de schutterij van burgerwacht naar gezelligheidsvereniging. Het voormalig ■- H- zznrrs

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2000 | | pagina 44