Welstand op een nieuwe leest Tineke Vooijs Het is de bedoeling dat op 1 januari 2001 de nieuwe Woningwet in werking treedt. De wetswijzigingen betreffen de bouw vergunning en het welstandstoezicht. In Groningen belegde Heemschut Groningen een vergadering om de komende veranderingen in het welstandstoezicht te bespreken.Daarbij werden een aantal problemen gesignaleerd die we aan andere provinciale commissies willen voorleggen.* 36 Heemschut december 2000 Waarom was deze verandering in welstand stoezicht nodig? In 1999 verscheen het rapport 'Welstand op een nieuwe leest', het verslag van een onder zoek in opdracht van de toenmalige rijksbouw meester Patijn naar de mogelijkheden voor verbetering van de doelmatigheid en de inzich telijkheid van de welstandsadvisering. Het rapport schetst een zeer kritisch beeld van de huidige welstandspraktijk. De procedures zijn onduidelijk: er staan weinig inhoudelijke afspraken op papier; er is onduide lijkheid rondom het vooroverleg dat geen enkele juridische status heeft maar toch van grote invloed is op de ontwerpprocessen; de procedures zijn niet controleerbaar; het welstandstoezicht is niet gericht op openbaar heid en publieke verantwoording en er worden geen jaarverslagen opgesteld. Een kleine groep architecten heeft te veel invloed op de vormgeving van de openbare ruimte; de samenstelling van de commissie lijkt vooral een zaak van de commissie zelf, terwijl Visueel storende voetgangersuitgang van parkeergarage Ossenmarkt in Groningen. Het interieur van de garage is wel geslaagd. de welstandscommissie een adviesraad van het gemeentebestuur is. De grens tussen beoordelen en mee-ontwerpen wordt herhaaldelijk overschreden; welstands adviezen gaan in veel gemeenten buiten het gemeentebestuur óm en bij kleine zaken worden ze opgesteld door een gemandateerde rayonarchitect of gemeenteambtenaar. Kortom er zijn geen duidelijke procedures, er is geen openheid, een gesloten groep van archi tecten bepaalt het welstandsbeleid. Volgens staatssecretaris Remkes ondervindt de huidige welstandspraktijk terecht veel kritiek. Het welstandstoezicht moet een groter maat schappelijk draagvlak krijgen en het wetsvoor stel wil daartoe bijdragen door - meer politieke verantwoordelijkheid van B en W voor uitoefening van het welstand stoezicht - verplichting van de gemeenteraad welstands criteria te ontwikkelen - openbaarheid van vergaderingen van welstandscommissies - verantwoording afleggen door B en W en welstandstoezicht via jaarverslagen - betere doorstroming van leden van de welstandscommissies (maximale zittingsduur vier jaar) Knelpunten blijven de 'welstandscriteria' en de 'deskundigen', de leden van de welstands commissie. Welstandsadvisering Welstand moet er op toezien dat een bouw werk aan 'redelijke eisen van welstand' voldoet door middel van door de wetgever vastgestelde criteria. Welstandscriteria zijn nauwelijks meetbaar en daardoor subjectief. Volgens de nieuwe wet moeten er nu gebieds gerichte beoordelingskaders komen: welstands criteria worden voortaan per deelgebied vast gesteld, bijvoorbeeld schaal, materiaal, kleur en massaopbouw. Ieder gebied heeft bepaalde karakteristieken, bepaald door de cultuurhisto rische ontwikkeling en de stedenbouwkundige of landschappelijke samenhang. Hieraan kan de gemeenteraad criteria ondenen voor de welstand in dit gebied. De gemeenteraad moet de beoordelingskaders vaststellen. Per gebied kan de raad aangegeven wat wordt verstaan onder redelijke eisen van welstand. Een probleem is dat gemeenteraden geen ervaring hebben met het opstellen van deze criteria. De gemeenteraad moet hierbij geadviseerd worden. Gaat de provinciale welstandscommis sie dit doen of inmiddels geschoolde ambtena ren? Het probleem met welstandscriteria, ook al zijn ze gebiedsgericht, is dat ze rekbaar zijn, ze kunnen op meer manieren geïnterpreteerd worden. Het is dus belangrijk wie deze criteria gaan interpreteren. Wie worden de nieuwe welstandsdeskundigen? De welstandsdeskundigen De 'redelijkheid' van de eisen van welstand wordt tot nu toe uitsluitend bepaald door de commissieleden en dat zijn in het algemeen de architecten. Zij hebben gestudeerd in het vak en hebben dus wel enig recht van spreken. Bij vacatures in de commissie vullen de commissie leden zichzelf aan. Zo ontstaat er een gesloten

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2000 | | pagina 38