18 Heemschut voorstel voor de referendumvraag. De voorgestelde vraag luidt: 'Bent u voor of tegen het plan Nieuwe Noordzijde Grote Markt?' De commissie acht deze vraag mislei dend, omdat in deze vraag maar één onderdeel van het plan genoemd wordt. De commissie stelt voor om behalve de woorden 'Nieuwe Noordzijde' ook het woord 'parkeergarage' in de refe rendumvraag op te nemen. De vraag zou kunnen luiden: Bent u voor of tegen de nieuwe plannen voor de Grote Markt (de Nieuwe Noordzijde en de parkeergarage)? Dan zou duidelijker voor de kiezers zijn waarover zij een uitspraak doen, aldus de commis sie in een brief aan B en W. Tineke Vooijs is PR-medewerker van Heemschut Groningen, tel. (050) 3181645. LIMBURG Sloopvergunning Sankt Ludwig verworpen Vlodrop In september heeft de rechter in Roermond de sloop vergunning van de gemeente Roerdalen voor het voormalige Kulturkampfklooster Sankt Ludwig in Vlodrop ongeldig verklaard. De rechter was er niet van over tuigd dat er bijzondere omstandig heden zijn die de sloop van het rijksmonument rechtvaardigen. Wanneer deze omstandigheden niet door een deugdelijke en objec tieve motivering worden aange toond kan volgens de wet geen sloopvergunning worden verleend. De rechter kwalificeerde de visie van de eigenaar van Sankt Ludwig, de MERU-organisatie, dat het ge bouw niet voldoet aan de vedische architectuuropvattingen, als van te gering gewicht. De voorstanders van sloop kunnen nog tegen de uitspraak in hoger beroep gaan. Sankt Ludwig is reeds jaren een actiepunt van de Bond Heemschut. De strijd kon met succes gevoerd worden dankzij de tomeloze inzet van lokale actiegroepen als het Burgercomité Sankt Ludwig en Stichting Rura, en door de inbreng van het Cuypersgenootschap. De steun van Heemschut betrof vooral juridische advisering. Heemschut is op dit vlak door de wol geverfd en weet hoe het spel ge speeld moet worden; adviezen van Heemschut leveren actievoerende partijen vaak de juiste strategie. De casus Sankt Ludwig is in de ogen van de afdeling Limburg van Heemschut een schoolvoorbeel d van actievoering: de bundeling van kennis en de permanente inzet van lokale betrokkenen geeft de meeste garantie tot succes. Frank Hovens, PR-medew erker Heemschut Limburg, tel.(043)3257533. GELDERLAND Station Apeldoorn Apeldoorn Het stationsgebied in Apeldoorn staat onder druk van plannen van NS Railinffabeheer voor een nieuw station en de gemeente, die in 1997 het plan Stationsomgeving Noord ontwik kelde. Sloop van het stationsge bouw, eigendom van de NS, lijkt dus nabij. De Stichting Apeldoornse Monumenten (SAM) bepleitte al in 1997 restauratie en aanpassing aan NS-doeleinden, temeer daar de perronoverkappin gen door de gemeentelijke Monumentencommissie waren genomineerd als monument. Hetneo-classicistische stationsge bouw aan de spoorlijn Amsterdam- Zutphen, werd in 1876 geopend. Het is een symmetrisch tweelaags gebouw met eenlaagse zijvleugels, dat in 1911 aan de voorgevel een aanbouw kreeg. Evenals de stations van Den Haag en Amsterdam had het een Koninklijke Wachtkamer. 'Had', want deze werd in 1976 afgebroken. Dit verlies ontnam het station de enige kans om de status van rijksmonument te krijgen. Inmiddels heeft de NS vergevorderde plannen ontwik keld voor de bouw van een onder gronds station met bovenliggende bebouwing als verbinding tussen Noord en Zuid. De SAM is daarom een 'Actie tot behoud van het Apeldoornse stationsgebouw' begonnen, met als doel restauratie en een nieuwe passende functie. Plannen die een steviger funda ment kregen na de ontdekking van de ornamenten voor de Koninklijke Wachtkamer, gemaakt door Marinus Hack. Als deze ornamen ten nog boven het verlaagde plafond aanwezig zijn, zou restau ratie van deze ruimte met de nog aanwezige parketvloer en lambri- zering het station opwaarderen. Vanwege de cultuurhistorische waarde van het station dat sterk heeft bijgedragen tot de steden bouwkundige ontwikkeling van de stad, heeft Heemschut in een brief aan B en W gepleit voor de status van gemeentelijk monument. Heemschut zou restauratie en een passende nieuwe functie toejuichen, waarbij de stedenbouwkundige ruimte en architectuur qua schaal beter zouden moeten aansluiten bij die van het stationsgebouw. ZUID-HOLLAND Zuid-19 Ringweg 604 Rotterdam Wie aan Pernis denkt heeft allereerst visioenen van rookpluimen, grote kraakinstalla ties en volle tankwagens. Toch staat er in een verloren hoekje van dit hoog geïndustrialiseerde gebied nog een aantal oude gebou wen, waaronder Ringweg 604, een eeuwenoude boerderij en beschermd rijksmonument. De boerderij is eigendom van de gemeente Rotterdam, maar op een veiling al verkocht aan een parti culiere eigenaar. Deze meende, afgaand op de veilingadvertentie, een oude boerderij te kopen met de bestemming 'woning/kantoor'. Op het huidige pand rusten echter de bestemmingen 'wonen' en 'berging'. De toekomstige eige naar wil de functie 'berging' alsnog omzetten naar 'kantoor/bedrijfs ruimte', om een bescheiden leslo kaal en administratieve ruimte voor zijn talenopleidingsinstituut in de schuur onder te brengen. De gemeente lijkt echter, ook na een rechterlijke uitspraak daartoe gedwongen, geen haast te maken met de bestemmingsplanwijzi ging. Buurtbewoners lijken daarop tegen en zullen zo wordt verwacht bezwaar aantekenen. De feitelijke overdracht van de boerderij is afhankelijk gesteld van de bestemmingsplanwijziging en kan dus nog niet plaatsvinden. Dit laatste heeft weer tot gevolg dat de toekomstige eigenaar niet met de planvorming voor de hoognodige restauratie kan beginnen. Als het allemaal te lang duurt zou de posi tieve instelling van de nieuwe eigenaar wel eens een forse knauw kunnen krijgen. Heemschut zal allereerst bij de gemeente informeren waarom de bestemmingsplanwijziging zo lang op zich laat wachten. Tevens moet onderzocht worden waarom de buurtbewoners zo tegen zijn op deze toch stille en schone herbe stemming van de boerderij. Geerkade Maassluis Juist ten westen van de Hoogstraat, waar zich het histori sche Delflandhuis en voormalig stadhuis bevinden, en tegenover het Schanseiland met de beroemde Groote Kerk ligt een stuk buiten dijks land grotendeels braak. Grotendeels...een oud gebouw, het café 'De Furie' voorheen een slagerij staat moederziel alleen. Gesloten inmiddels...voorbij het kolkend schuim in volle glazen, de sterke slepersverhalen, het stoere schipperslatijn. Zowel de Historische Vereniging in Maassluis alsmede de gemeente lijke commissie Beschermd Stads gezicht en zeker ook Heemschut Zuid-Holland zijn van mening dat dit gebouw op deze plek, en tege lijkertijd ook eigenlijk de functie - een beetje haven heeft een kroeg - hier niet mogen verdwijnen. Tot zover waar het de kwetsbaarheid van het afzonderlijke monument betreft, want Heemschut Zuid- Holland is van mening dat 'De Furie' zeker gemeentelijk monu ment zou moeten worden. Maar er is meer aan de hand: door de sloop van de overige elementen tussen water en kruin van de dijk is hier, op de Furie na, een kaalslag- gebied ontstaan, van zeker veertig meter lengte. Een projectontwik kelaar wil dit nu invullen met een groot gebouw. Hij bouwt net buiten het beschermd stadsge zicht, maar de gevolgen zouden zonder meer rampzalig zijn, zowel voor de Hoogstraat, de Geerkade zelf als voor het Schanseiland. Hier zal ingeval van nieuwbouw toch echt heel fijnzinnig - in lijn met de goed herleidbare korrel structuur van de oude dijkbebou- december 2000

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2000 | | pagina 20