14 Heemschut Hal. Foto Marco de Nood. vangbare delen van het fraaie, door Van Baurscheit eigenhandig gehakte beeldwerk. Voor teloorgang van het aan latere generaties toevertrouwde patrimonium, in het bijzonder van de historische authenticiteit van dit meest markante 18de-eeuwse Antwerpse bouwwerk is alle reden te vrezen als de in het voornemen liggende restauratie niet spoedig een aanvang neemt. Modernisering rond 1750 Wat het werk van Jan Pieter van Baurscheit precies heeft omvat weten we niet omdat de situatie vóór en na zijn modernisering, onvoldoende bekend is. Dat is reden tot het maken van alle voorbehoud bij deze beschrijving. We moeten het doen met de afbeelding uit Le Roy en de aangetroffen situatie in 1985. Voor zover daaruit valt op te maken laat Jan Pieter structuur van bebouwing, waterpartijen en grondvorm - torens en muurwerk van burcht en bijgebouwen - vrijwel in takt. Van de binnenhof maakt hij een groot terras. Daarvoor wordt het poorthuis aan de binnenhofzijde gesloopt en rondom een balustrade aangebracht van uit Namense blauwe steen gehakte balusters en vazen. Bentheimersteen wordt in Amsterdam besteld bij Jan Absil, 'zeer wit, want hij moet dienen voor de beelhou- werye.' Van Baurscheit maakt optimaal gebruik van de bestaande torens en het opgaand muurwerk aan de noord-, oost- en westzijde. Dat is praktisch, bespaart veel werk, tijd en geld. Het genie van de ontwerper komt hier goed tot zijn recht: evenals bij het Van de Perrehuis respecteert hij de bestaande bebouwing, integreert deze in zijn ontwerp en realiseert tegelijker tijd een geheel nieuw concept. Zo maakt hij een nieuwe voorgevel van zeven traveeën met in het midden de toegangspartij met dubbele bordestrap die de breedte heeft van het middenrisaliet en boven de daklijst een fronton met beeldhouwwerk. Bekapping en interieur worden geheel vernieuwd. Restauratie vanaf 1985 Als Axel Vervoordt in 1985 met de restauratie van Gravenwezel begint heeft hij al een tot ver in Nederland bekend geworden restauratie op zijn naam staan: die van de Vlaaikensgang in Antwerpen. Door hem op 22-jarige leeftijd gekocht en begin jaren '70 gerestaureerd. De tijdens die restauratie ontwikkelde opvatting wordt gekenmerkt door een respectvolle benadering; de herkenbaarheid van slijtage door eeuwenlang gebruik ontstaan, waaraan mensen htm december 2000

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2000 | | pagina 16