m Heemschut augustus 2000 'S9»ï'v.i#/ De Gedempte Haven anno 2000. verschillende sferen. In de ietwat verbaasde gemeenschap van Noord-Brabanders introdu ceerde hij voor deze sferen metaforen, zoals 'smalle Kamer der Verleidingen' voor het gebied aansluitend op de Haven, en 'Kamer der Verlangens' voor het Havengebied. Beelden die aansloegen. Zijn plan werd gevoegd bij het beeldkwaliteits plan dat Professor Hans Heeling voor de binnenstad maakte. Maar de gemeente maakte zelf het uiteindelijke ontwerp voor het 'water in de Westflank', zoals dat in het gemeentelijke jargon genoemd wordt. Het Spanjaardsgat vanaf de Gedempte Haven. In het bestemmingsplan van 1995 werd het water als 'toegestane bestemming' opgenomen. Het genoot de diepe instemming van histori sche verenigingen. 'Er heeft altijd water door de binnenstad gelopen,' zegt ir. Hans Thoolen, hoofd afdeling Projectmanagement van de gemeente. 'Heemkundige kringen vonden dat Breda haar bron van ontstaan weer terugkreeg. Breda is namelijk op de beemden gevestigd waar Mark en Aa of Weerijs samenkomen. Daar is Breda als handelsplaats ontstaan.' Het kon Thoolen vertelt dat het na de verkiezingen van eind 1996 tot stand gekomen programcollege tot daden wilde komen. Er werd een havenstu die uitgevoerd: kon het eigenlijk wel, wat waren de consequenties, hoeveel kostte het. Het kon. Het was alleszins mogelijk. Thoolens afdeling maakte plannen van aanpak voor de hele ring rond het centrum, de 'Oost- West flank', inclusief de 19de eeuwse kortsluitingen, 'Daarin wordt niet alleen de haven openge maakt, maar ook een gracht gegraven naar de Zuidsingel. We hebben het vorig jaar gelan ceerd, en het college ging akkoord. Het kost 110 miljoen gulden, uit te voeren in 8 a 10 jaar. Voor de wateraanleg is 3 5 miljoen, voor de infrastructuur 75 miljoen uitgetrokken.' De nieuwe haven wordt iets minder breed dan vroeger: gemiddeld 25 meter, en sluit ter hoogte van de Vismarkt aan op het Spanjaardsgat. Over het water komt op die plek een smalle beweegbare brug. De haven is te bereiken met een kano, waterfiets of kleine boten. Om aan te leggen komt er aan één zijde een lage kade, die bij hoog water onderloopt. De parkeergarage verdwijnt, de parkeerplaatsen worden elders gecompenseerd. Ook elders komt weer water, al dan niet ondergronds. Want om stromend water te krijgen, moet er een verbinding komen met de Vredenburchsingel. In het plan heeft ook de visie van architecto nisch vormgever Eloi Koreman een plaats gekre gen. Thoolen: 'Als je water door de stad laat lopen, laat het dan ook stromen, maak er dan een rivier van, vond hij. Niet een kanaaltje maar een rivier. Dat idee werd omarmd door heem kundige kringen, en bewonersorganisaties, en de ondernemers vonden het prima, als je je auto kwijt kon. En ook wij gaan nu voor de rivier.' Op 2 8 september valt het besluit van de gemeenteraad. Betrokken wethouder is nu Lous van Beusekom (WD). Ook zonder meer voor. De prognose is zeer goed. Investeren De huidige hoogconjunctuur is een prima gele genheid om duurzaam in de stad te investeren, vindt Thoolen. Ambitie genoeg in Breda en de stad getuigt daar ook van. Vele grote projecten kwamen al tot stand of zijn in uitvoering. De uitermate geslaagde herinrichting van het historische stadshart. Het stijlvolle complex Poort van Breda (bij het station) van Charles Vandenhove. Het aardige winkelcentrum de Barones van Dirkjan Postel. Het uitbundig geprezen, door Herman Herzberger gebouwde, Chassé Theater, waar menig wethouder wegens overschrijdingen over struikelde, maar het staat er toch maar. Het Chassé Park, een nieuw woongebied met culturele functies in aanbouw, waar onder anderen Rem Koolhaas voor tekent. Breda bloeit en bruist, en het mag een onsje meer zijn. En zo hoort het ook.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2000 | | pagina 8