Gedempte Haven in Breda wordt «1 Bert Franssen Cityvorming. Bereikbaarheid. Parkeerplaatsen. Dat waren in de jaren '60 ook in Breda trefwoorden in het gemeentelijk beleid. Het leidde onder meer tot demping van de gezichtsbepalende Haven in 1962. Een daad waar geen zegen op rustte. Want de tegenstanders, waaronder Heemschut, kregen na de demping geleidelijk een forse meerderheid. 'Een grote vergissing' noemde de toenmalige wethouder Welschen in 1986 de demping. En nu is het zo ver: zeer waarschijnlijk gaat de haven binnen enkele jaren weer open. 4 Heemschut augustus 2000 ii Begin jaren '30 al had Breda plannen om de binnenstad voor het autoverkeer te ontsluiten. Er moest een goede verbinding komen tussen het zuiden en noorden van de stad. Eind jaren '30 werd de hoofdtak van de rivier de Mark, die van de Seeligkazerne tot de Tolbrug liep, gedempt. De Haven, waar je alleen via de Mark kon komen, bleef open als een soort cul de sac, waar het water niet meer stroomde en de riolen op uitkwamen. In de tweede fase van het plan zou ook de haven zelf eraan moeten geloven. Hèt argument: de haven was zwaar vervuild en stonk enorm, vooral op warme dagen. Op 14 juni 1950 viel de beslissing. Met één stem meerderheid besloot de gemeenteraad tot demping over te gaan. Toen de gemeente een riolering aanlegde, die niet meer op de haven loosde, ontviel haar het voornaamste argument en de dempingplannen verdwenen eventjes in de ijskast. Eventjes, want het plan bleef dreigend boven de markt hangen en in 1962 lag het raadsbesluit weer op tafel. De haven zou plaats moeten maken voor een verkeersweg, die aansloot op de al eerder gedempte Markendaalseweg. Onder de weg was een parkeergarage voor 275 auto's gepland. Er was nog steeds veel tegenstand. Breda had een Comité Behoud Binnenstad, dat er met name op wees dat de stank bijna helemaal verd wenen was. Ook Heemschut liet zich horen. In een brief aan het Ministerie van Onderwijs: 'Indien er een stadsbeeld is, dat voor de bescherming op grond van de Monumentenwet in aanmerking komt, dan is het wel het onder havige geheel van monumentale gebouwen, een fraaie gracht en een welhaast onovertroffen vestingbouw.' Het baatte niet. In 1963/64 werd de haven gedempt. Het werd één van de meest karakter loze straten van de stad. Grote vergissing Niet lang na de uitvoering van het besluit begon spijt door te klinken. Zonder het water was de Gedempte Haven een en al treurigheid. De straat werd in vele rijstroken verdeeld, kreeg een woekering van verkeersborden en had als dominerend element de ingang naar de ondergrondse parkeergarage. Dat alles als

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2000 | | pagina 6