Weer water in de Catharijnesingel Maarten hemmens Voor veel cultuurminnende Utrechters zal het een zwarte dag geweest zijn, toen in 1970 het noordelijke deel van de Catharijne singel werd gedempt. Om de binnenstad beter bereikbaar te maken voor het autoverkeer werd het noodzakelijk gevonden om deze fraaie waterloop door beton en asfalt te vervangen. In één moeite door werd ook de monumentale bebouwing langs de singel door de slopershamer geveld om plaats te maken voor de winkel- en kantoorkolos Hoog Catharijne. Column Amsterdamse blunder augustus 2000 Heemschut Aanvankelijk was het zelfs de bedoeling om de gehele Catharijnesingel te dempen, maar vanwege haar status van rijksmonument werd dit gelukkig voorkomen. Dit leverde het huidige gespleten stadsbeeld op dat vanaf het Moreelsepark te zien is: enerzijds modern beton en voortrazend verkeer, anderzijds een rustieke stadssingel met hoge bomen en fraaie monumenten. De Catharijnesingel was nog niet gedempt, of er gingen al stemmen op om de beslissing terug te draaien en de oorspronkelijke singelstruc tuur te herstellen. Samen met de Weerdsingel vormde de Catharijnesingel voorheen namelijk een ring van water rond het centrum van Utrecht. Er stroomde nog heel wat water door de overgebleven singel voordat er bij zowel inwoners als bestuurders van Utrecht vol doende draagvlak kwam om deze plannen in daden om te zetten. Voor dhr. B. Nijssen van de in 1990 gevormde "Werkgroep Utrecht Omsingeld was vooral het herstel van de leefbaarheid van de wijken rond de singelstructuur cruciaal. 'Een integraal herstel van de oorspronkelijke toestand was natuurlijk niet haalbaar. Waar we naar streefden was de aanleg van een bevaar bare singel, dus niet louter een betonnen bak met water. Al heel snel kregen we bij de gemeente steun voor onze opvattingen; toen er bij het opzetten van het Utrecht City Project (UCP) sprake was om de singel te herstellen, zijn we direct gekomen met onze adviezen en ideeën. In de plannen die er nu liggen kunnen we ons prima vinden, en iedere aanpassing kan volgens ons alleen maar een verbetering zijn.' In 1998 is al een begin gemaakt met het herstel van de Weerdsingel, maar omdat de plannen voor de Catharijnesingel onlosmakelijk verbonden zijn met de uitvoering van het UCP, is pas zeer recent besloten dat deze plannen daadwerkelijk gerealiseerd gaan worden. De Catharijnesingel krijgt een begrasd talud en wordt door bomen omzoomd; voetgangers kunnen weer direct bij het water komen, en de De Catharijnesingel nog in oude glorie. singel moet ook voor kleine boten weer bevaar baar worden. Aan de linkeroever komt een breed fietspad, terwijl de rechteroever louter voor bestemmingsverkeer wordt vrijgehouden; de Catharijnesingel zal niet langer een open verkeersroute naar het stadscentrum vormen. Weerdsingel ook weer bevaarbaar Moet de Weerdsingel rond 2002 al weer bevaarbaar zijn, voor de Catharijnesingel zullen wandelaars en plezierboten minstens tot 2007 geduld moeten hebben. Nostalgische Utrechters zullen dan niet hun oude singels weer in oorspronkelijke staat terugzien, maar zeer waarschijnlijk wel een prettige en aanvaardbaar modern alternatief. Het kan weer gezellig worden op de Catharijne singel. En wie had dat tot voor kort nog kunnen vermoeden? De gemeenteraad heeft inmiddels ingestemd met een aangepast UCP, waarin de sloop van de woningen aan de Croeselaan is geschrapt. Drs. M. hemmens is PR-medewerker van Heemschut Utrecht. Zie ook: www.utrecht-ucp.nl Successievelijk zijn in onze steden en dorpen de stedenbouwkundige fouten uit de jaren '60 en '70 voor een deel hersteld. Grote verkeers- viaducten in de historische binnenstad werden weer afgebroken of ingepakt (Den Haag) en brede verkeersdoorbraken werd definitief een halt toegeroepen zoals in de Amsterdamse Jodenbreestraat. In de slotfase van dit proces dient zich nu als apotheose de ontgraving van oude grachten en havens aan. Er is een ware hausse aan ontgra- vingsplannen. De tijd is er meer dan rijp voor. De stedenbouwkundigen willen het, de toeris ten en ook de bewoners langs de grachten zelf. Het vooruitzicht van water voor de deur, waarin zich de gevels spiegelen wint het van het besef van de tijdelijke overlast, die ontgra ving met zich brengt. Natuurlijk kost het geld, maar dat blijkt in de praktijk mee te vallen, de kademuren zitten vaak nog gewoon onder de grond. Bovendien levert ontgraving op termijn juist geld op, want de kwaliteit van de woon- en winkelomgeving neemt sterk toe. En het hoeft ook geen parkeerruimte te kosten. Die bouw je immers gewoon onder de gracht. Nostalgie is dan ook beslist niet de doorslaggevende factor bij dit soort plannen. Het gaat hier simpelweg om herstel en versterking van de stedenbouw kundige structuur. De hoogte van de gevels werd destijds in samenhang met de breedte van de gracht en het straatprofiel erlangs vast gesteld. Na de demping ontstonden er lelijke en onduidelijke stukken openbare ruimte. De grachten verwerden tot rommelige en lawaaie rige parkeerhavens. Terugbrengen van het water zal de oorspronkelijke harmonieuze ruimtelijke verhoudingen herstellen en grote stedenbouwkundige winst betekenen. En toename van woon- en flaneergenot. Wat dat betreft is het met een nipte meerder heid van de Amsterdamse gemeenteraad ge nomen besluit vorig jaar om het Rokin niet te ontgraven een blunder van jewelste. De bouw van een metrostation hier bood een unieke kans tot ontgraving. Er lag een goed plan om boven het ondergrondse station water terug te brengen van 14 meter breed en 2 A diep. De Amstel had weer zichtbaar door de hele binnenstad kunnen stromen. Tussen Damrak en Rokin liep het water ondergronds nog gewoon door. Maar het scheelde een extra parkeerlaag (sic). En dat terwijl de gemeente het verkeer in de binnenstad juist wil terug dringen en het openbaar vervoer met de metro zeker verbetert. Gelukkig kan Amsterdam deze blunder goedmaken door nieuwe plannen om grachten in dejordaan te ontgraven wel uit te voeren. WAARNEMER

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2000 | | pagina 5