De Blauwe As van Assen siïffiüi ®lJËQjj Bertus Boivin Destijds is de Drentsche Hoofdvaart voor de ontwikkeling van Assen van grote betekenis geweest. Vanaf 1780 liep de Vaart van Meppel tot aan Assen en deze goedkope verbinding legde de Drentse hoofdstad economisch gezien geen windeieren. Ook werd de Vaart letterlijk en figuurlijk beeldbepalend voor Assen als 19de-eeuwse stad. 16 Heemschut augustus 2000 ASSEN. DE KOLK De Kolk in Assen voor en na de demping. Foto's Bert Vennik. Na de Tweede Wereldoorlog is er een aantal behoorlijke aanslagen gepleegd op dit waarde volle stadsgezicht. Zo werd aan het begin van de jaren '50 de draaikolk aan het eind van de Vaart gedempt omdat er behoefte begon te bestaan aan meer parkeerplaatsen aan de rand van de binnenstad. Het graven van een nieuw kanaal om Assen heen zorgde er in de jaren '60 voor dat er op twee plaatsen brede dammen in de Vaart kwamen die Assen definitief van het scheepvaartverkeer leken te beroven. De aanwijzing van de Vaart en omgeving tot beschermd stadsgezicht in 1974 kon deze ontwikkeling weliswaar enigszins tot staan brengen, maar niet omkeren. Zo werd de beeldbepalende Witterbrug gespaard, maar aangezien de gemeente een kwart eeuw geleden reeds ophield de brug te onderhouden, is het ronduit een wonder dat de brug er nog steeds staat en niet van ellende in elkaar gezakt is... Ommekeer Aan het eind van de jaren '80 vond er een ommekeer plaats in de hoofden van de Asser bestuurderen. 'Heropening van de Vaart tot de Kolk voor de pleziervaart is een duidelijke beleidsoptie', was een uitspraak in het Structuurplan van 1989. Het was echter een peperduur plan, met name omdat de drukke Europaweg - de rondweg om de stad - over één van de dammen aangelegd was. In maart 1999 schreef de Grontmij in opdracht van de gemeente Assen het rapport De Blauwe As - Structuurschets van de Asser Vaart. Het rapport bevat aanzetten voor het plan om het gebied rond de Vaart opnieuw in te richten om het historische karakter te versterken. Ook spreekt De Blauwe As zich uit voor het bevaar baar maken van de Vaart voor kleinere recre atievaartuigen. Er is onder andere een verho ging van de Europaweg met ongeveer vier meter voorzien om de scheepvaart vrije door gang te verlenen. Ook de Kolk zal weer uitge graven worden, één van de zaken waarop onder andere Heemschut Drenthe bij de inspraak rond De Blauwe As met kracht had aangedron gen 'ten behoeve van een markante en monu mentale beëindiging van de Vaart'. In juni is het Asser college van Burgemeester en Wethouders met de plannen rond De Blauwe As akkoord gegaan. Een dezer dagen praat de Asser gemeenteraad over het plan. Als het aan het Asser college ligt, komt er op korte termijn een 'wervend rapport' over het weer bevaarbaar maken van de Vaart waarmee Assen de boer op kan om de nodige financiële middelen los te peuteren. Het wachten in Assen is dus voorlopig duidelijk op een 'schip met geld'... B. Boivin is PR-medewerker van Heemschut Drenthe.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2000 | | pagina 18