Cruquius gemaal van wereldfaam Jan-Derk Gerritsen Het grootste stoomgemaal ter wereld ooit gebouwd, is de Cruquius in de Haarlemmermeer. Rijp dus om ooit nog eens wereldmonument te worden. Voorwaarde is dan wel, dat ook de stoom weer gaat sissen. Maar dat is bij deze grootste stoom machine geen sinecure. En de vraag is dan: hoe volwaardig is een monument, als het zijn meeste essentiële functie niet kan vervullen? Dat vraagt veel moeite en kosten. 14 Heemschut augustus 2000 Ooit stonden er drie machines van dezelfde omvang en capaciteit in de Haarlemmermeer: de Leeghwater (genoemd naar de beroemde windmolenbouwer 1575-1650), de Lynden (naar de stoomdeskimdige baron van Lynden van Hemmen1761-1845) en de Cruquius (land meter NicolaasKruik 1678-1754stelde zich liever in het Latijn voor). Er waren ook nogal wat pk's nodig om dit grootste meer in Nederland (18000 ha) leegte zuigen. Het was acuut geworden dooreen storm in 1836, waarbij het water tot aan de poorten van Amsterdam en Leiden stond. Ervaren als we al waren met windmolens hadden onze deskundi gen berekend, dat daarvoor 160 windmolens nodig waren. We hebben nu een kroonprins, Willem-Alexanderdie verstand heeft van water en destijds hadden we zijn voorvader Willem I, die over dezelfde genen beschikte, waartoe ook interesse in techniek behoorde. Zijn voorkeur - ook in finaciele zin - ging uit naar een nota van een commissielid, de Waterstaatsinspecteur D. Mentz, die als enige stoombemaling bepleitte. Daar koos de koning uiteindelijk voor. Het Gemaal Cruquius. Foto Derk-)an Gerritsen. Studiereis Studiereisjes waren toen geen snoepreisjes. In 1840 bezocht de commissie-Simons (oprichter van het nog steeds bestaande Koninklijk Instituut van Ingenieurs en de latere minister van Binnenlandse Zaken) de grootste machine fabriek en gieterij ter wereld: Harvey in Cornwall. Daar werden in 2 weken 6 stook- proeven van 6 uur gedaan. Daarna was de keuze snel gemaakt. Drie pompgemalen werden in Cornwall besteld van elk 490 kW. Het oorspronkelijke idee van de bouw van een grote lage drukcilinder bovenop een kleinere hoge drukcilinder werd verlaten, omdat dat wat al te hoog werd. Zo ontstond die unieke vorm van de gemalen: een ringvormige ruimte (de lage drukcilinder) rond een gigantische hoge druk cilinder (één brok gietstaal met een doorsnee van bijna 4 meter). De elf zuigpompen kwamen met hun zwaaiarmen om de centrale machine heen. Eerst werd de Leeghwater gebouwd als proefproject. Die slaagde en in 1846 volgden de Lynden en de Cruquius.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2000 | | pagina 16