augustus 2000 Heemschut 13 moet maken voor het verkeer. Het oppervlaktewater is weer dermate schoon dat de visstand herstellende is en ook voor de toenemende recreatiewensen van de bevolking bieden waterwegen uitstekende mogelijk heden. Recreatie vormt tevens voor menige plaats een positieve impuls voor de lokale economie. De nieuwe tijdgeest Ontdempingsplannen dienden zich aan. Zowel gemeentelijke als particuliere initiatieven werden ontwikkeld om verschillende historische waterwegen in de binnenstad terug te brengen. Met wisselend succes werd gehoor gegeven aan de plannen. Het herstel van de Linde in Kuinre werd een groot succes. Op voortouw van de hoofdonderwijzer G. van der Veen werd in de jaren '80 een plan gemaakt om de Linde (en daarmee de vaarverbinding met het merengebied in Friesland) te ontdempen. Dit particuliere initiatief wist de aandacht van de media te trekken en maakte velen enthousiast. Dit resulteerde in een samenwer kingsverband tussen het Rijk, de Provincie Overijssel en verschillende gemeenten zodat in het voorjaar van 1990 voor het eerste van de nieuwe 'historische' vaar verbinding gebruik gemaakt kon worden. Jaarlijks besteden de vele toeristen zo'n vier ton in Kuinre. Dit heeft onder meer geleid tot nieuwe initiatieven en ontwikkelingen waarbij de plaatselijke bevolking, de middenstand en verenigingen betrokken zijn. Ook de plannen van de gemeente Drachten om de Drachtstervaart in het stadsbeeld terug te brengen vinden doorgang. De in 1963 gedempte Drachtstervaart krijgt een belangrijke plaats in een nieuw te ontwikkelen woonwijk. Voor de nieuwste generatie ontdempingsplannen bestaat een breed draagvlak, zowel bij de bevolking als bij de stedenbouwkundigen van de gemeenten. Menig 'artist impression' laat de mensen warmlopen voor de vooruitstrevende plannen. Toch is de uitvoering van die plannen niet vanzelfsprekend. Met name de hoge uitvoeringskosten leiden er in veel gevallen toe dat een definitieve besluitvorming uitblijft. Wanneer de plannen ingebed zijn in een breder kader, zoals in Drachten bij het woningbouwproject, is meer kans op succes aanwezig. Water draagt in hoge mate bij aan een leefbare stad en dat besef groeit steeds meer. M.-L. de Vries is auteur van het hoek Nederland Waterland. Drachten, de Drachtservaart. Literatuur Vries, Marie-Louise de, Nederland WaterlandRijksdienst voor de Monumentenzorg, Zeist, 1996. Aan dor. fier.oönfccraad 'tan Sor.rolodi JSs, Rond Kaerachut SecretariaatSingel 1L AiTi3terd irr. üa&t het 3c3tn;i'- van der. Bor.4 Hcsroohnt vorna» ia 4©er "aor. Raad besloten de »;ranHt en de KorV var. Rcrt- ne'a-U.lk te doen dorper, en ia i«rJddela,3©vder dat. deer het ftrjno onteheotnur Ulo "term. beswaar rQna'ikt .t. rd f,d1 havo Ik int: reeda hORonnon doe* d-aspini: r.etr vuitnta tiit- voevirf; te Reven aan Het RaadoheoluitAangezien door de d.<apinR van bedoelde rvacht de Htstori ache aanlec en de echoenhoid van 8err.Glad1JF totaal bederven aal wor- den Rover. VJl.1 IH Cel?, ane beloofd Jr rverfert»-«: rmatretjela" te «ener. dat rtnt de dRrsci^R ieroterd wordt cpRChcid en, ter,iR te kenen op het roadn tenoren besluit, aortj te d-acen dat aan den vervuilden toentand van be doelde «Tanht oen eind wordt, r«raakt vo©« Het Bar.all.ll'ScH Bentnwr var, den Bond Hceroohut, Scs'ütar1e Anjtovdat,O April latd, Brief Bond Heemschut tegen demping.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2000 | | pagina 15