augustus 2000
Heemschut
13
moet maken voor het verkeer. Het oppervlaktewater is
weer dermate schoon dat de visstand herstellende is en
ook voor de toenemende recreatiewensen van de
bevolking bieden waterwegen uitstekende mogelijk
heden. Recreatie vormt tevens voor menige plaats een
positieve impuls voor de lokale economie.
De nieuwe tijdgeest
Ontdempingsplannen dienden zich aan. Zowel
gemeentelijke als particuliere initiatieven werden
ontwikkeld om verschillende historische waterwegen
in de binnenstad terug te brengen. Met wisselend
succes werd gehoor gegeven aan de plannen. Het
herstel van de Linde in Kuinre werd een groot succes.
Op voortouw van de hoofdonderwijzer G. van der Veen
werd in de jaren '80 een plan gemaakt om de Linde
(en daarmee de vaarverbinding met het merengebied
in Friesland) te ontdempen. Dit particuliere initiatief
wist de aandacht van de media te trekken en maakte
velen enthousiast. Dit resulteerde in een samenwer
kingsverband tussen het Rijk, de Provincie Overijssel
en verschillende gemeenten zodat in het voorjaar van
1990 voor het eerste van de nieuwe 'historische' vaar
verbinding gebruik gemaakt kon worden. Jaarlijks
besteden de vele toeristen zo'n vier ton in Kuinre. Dit
heeft onder meer geleid tot nieuwe initiatieven en
ontwikkelingen waarbij de plaatselijke bevolking, de
middenstand en verenigingen betrokken zijn.
Ook de plannen van de gemeente Drachten om de
Drachtstervaart in het stadsbeeld terug te brengen
vinden doorgang. De in 1963 gedempte
Drachtstervaart krijgt een belangrijke plaats in een
nieuw te ontwikkelen woonwijk.
Voor de nieuwste generatie ontdempingsplannen
bestaat een breed draagvlak, zowel bij de bevolking als
bij de stedenbouwkundigen van de gemeenten. Menig
'artist impression' laat de mensen warmlopen voor de
vooruitstrevende plannen. Toch is de uitvoering van
die plannen niet vanzelfsprekend. Met name de hoge
uitvoeringskosten leiden er in veel gevallen toe dat een
definitieve besluitvorming uitblijft. Wanneer de
plannen ingebed zijn in een breder kader, zoals in
Drachten bij het woningbouwproject, is meer kans op
succes aanwezig. Water draagt in hoge mate bij aan een
leefbare stad en dat besef groeit steeds meer.
M.-L. de Vries is auteur van het hoek Nederland
Waterland.
Drachten, de Drachtservaart.
Literatuur
Vries, Marie-Louise de, Nederland WaterlandRijksdienst voor de
Monumentenzorg, Zeist, 1996.
Aan dor. fier.oönfccraad
'tan
Sor.rolodi JSs,
Rond Kaerachut
SecretariaatSingel 1L
AiTi3terd irr.
üa&t het 3c3tn;i'- van der. Bor.4 Hcsroohnt vorna» ia
4©er "aor. Raad besloten de »;ranHt en de KorV var. Rcrt-
ne'a-U.lk te doen dorper, en ia i«rJddela,3©vder dat. deer
het ftrjno onteheotnur Ulo "term. beswaar rQna'ikt .t. rd f,d1
havo Ik int: reeda hORonnon doe* d-aspini: r.etr vuitnta tiit-
voevirf; te Reven aan Het RaadoheoluitAangezien door de
d.<apinR van bedoelde rvacht de Htstori ache aanlec en
de echoenhoid van 8err.Glad1JF totaal bederven aal wor-
den Rover. VJl.1 IH Cel?, ane beloofd Jr rverfert»-«:
rmatretjela" te «ener. dat rtnt de dRrsci^R ieroterd wordt
cpRChcid en,
ter,iR te kenen op het roadn tenoren besluit,
aortj te d-acen dat aan den vervuilden toentand van be
doelde «Tanht oen eind wordt, r«raakt
vo©« Het Bar.all.ll'ScH Bentnwr var, den Bond Hceroohut,
Scs'ütar1e
Anjtovdat,O April latd,
Brief Bond Heemschut tegen demping.