12 Heemschut Kerkgracht Sommelsdijk de waterverversching van de Kerkgracht een nieuw voor de demping. gezichtspunt heeft voorgedaan, neemt de Bond Heemschut hierbij de vrijheid U nogmaals te verzoe- Kerkgracht na de demping. k-en op uw besluit tot demping van de Kerkgracht en de daaruit volgende vernieling der schoonheid van Sommelsdijk terug te komen.' Ondanks de toelichting die de bond hierop gaf (de watervervuiling zou eenvou dig en goedkoop op te lossen zijn met behulp van een speciale rioleringsbuis) liet het gemeentebestuur zich niet meer vermurwen en dempte de gracht definitief. Sinds 1994 waren er plannen om de gracht in Sommelsdijk terug te brengen, maar die zijn om verschillende redenen (zoals veiligheid van kinderen die in het gedrang zou komen en de onderhoudskos ten) op de achtergrond verdwenen. Dat de pogingen van de Bond Heemschut ook vaak succesvol waren, mag blijken uit de voorgenomen demping van de grachten langs Bloemendaal en de Niesenoortsburgwal in Monnickendam in 1933De gemeenteraad ontvouwde deze plannen in het kader van de werkverschaffing. Heemschut protesteerde hiertegen en bracht het advies uit de schoeiing te herstellen, riolering aan te leggen, bomen te planten en een uitbreidingsplan te maken. En de brief had succes. In 1934 stapte het gemeentebestuur van de plannen af en liet de grachten ongemoeid. Ruim baan voor het verkeer Met de toenemende welvaart nam vanaf de jaren '5 0 ook het wegverkeer toe. De mensen wilden met hun auto de stad in kunnen en gemeentebesturen sprongen daar graag op in. Havens, grachten en vaarten werden verruild voor ruime wegen en parkeerplaatsen. Verkeerskundigen ontwikkelden spannende plannen voor een geheel vernieuwde binnenstad met ruim baan voor de auto. In de jaren '50 was het plan Kaasjager daar een goed voorbeeld van. Het gemeentebestuur van Amsterdam besloot hoofdcommissaris van politie H.A. C.J. Kaasjager te raadplegen inzake de verkeers- en parkeerproblematiek in de binnenstad. Tijdens de spitsuren dreigde deze volledig verstopt te raken en het was hoogst noodzakelijk dat de gemeente actie ondernam. Dit resulteerde in het beruchte plan van Kaasjager. Hij stelde voor een deel van de Amstel, het resterende deel van het Rokin, het Singel, verschil lende andere grachten en de open havenfronten te dempen en in te richten als een doorgaande verkeers- ringweg rondom de binnenstad. Het plan lekte uit naar de media en er werd met grote verontwaardiging op gereageerd. Een stroom van protesten kwam op gang. Regelmatig publiceerden de kranten gekscherende alternatieven, zoals de sloop van het Paleis op de Dam zodat daar een parkeerplaats gemaakt kon worden. Een heuse demonstratie waaraan zo'n zesduizend Amsterdammers deelnamen vond plaats. Hun motto 'Geen afval in de gracht, geen asfalt in de gracht' en de vele andere protesten leidden ertoe dat in 1955 afstand genomen werd van deze plannen. De jaren '60 en '70 zouden zich echter kenmerken door de vele dempin gen elders in Nederland. In Assen verdween de Kolk onder het asfalt, de haven van Breda moest eraan geloven en een deel van de singels in Utrecht werden als verkeersweg ingericht. Het verkeer kreeg een prominente plaats in de binnenstad. De tijdgeest van toen staat echter pal op die van nu: gemeenten streven nu naar autoluwe binnensteden en dorpskernen. In vergelijking met de jaren '60 is er duidelijk sprake van een nieuwe situatie. Water als onderdeel van de openbare ruimte is niet langer die stinkende poel die gedempt moet worden of plaats augustus 2000

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2000 | | pagina 14