ONTDEMPING TEKENT NIEUWE TIJDGEEST Veel plannen om gedempt water weer open te graven Op dit moment kan zonder meer gesproken worden van een hausse van ontgravingsplannen. Zowel gemeenten als particulieren zien een nieuwe toekomst voor in het verleden gedempte waterwegen. In 1996 verscheen bi] de Rijksdienst voor de Monumentenzorg het boek 'Nederland Waterland. Een nieuw leven voor gedempte grachten, vaarten, havens en beken.' Het boek beschrijft verleden, heden en toekomst van een zestiental projecten in Nederland, die als gemeenschappelijk thema het ontgraven van in het verleden gedempte waterwegen hebben. Marie-Louise de Vries De Bond Heemschut heeft een belangrijke rol gespeeld in de dempingsgeschiedenis van Nederland en wel als felle tegenstander en regelmatig met succes. De dempingshausse van de jaren '60 en '70 heeft echter vele stads- en dorpsgezichten aangetast. De rollen zijn nu omgekeerd: in het verleden gedempte waterwegen worden ontgraven en het verkeer uit de centra terug gedrongen: een kentering in het doen en denken van bestuurders en inwoners van Nederlandse gemeen ten. Vele Nederlandse dorpen en steden vinden hun oorsprong aan een beek of rivier. Het ontbreken van nabijgelegen water was in veel gevallen de reden voor het graven van een gracht of vaart, vaak uitmondend in een haven nabij het centrum van de stad. Het water werd onder meer gebruikt in het huishouden, de voed selvoorziening en het vervoer ten behoeve van handel. Met de industriële ontwikkeling veranderde de opvat ting over het nut van water in de stad. Vervuiling en het ontbreken van riolering waren aanvankelijk redenen om een waterloop te dempen. Later was het het verkeer dat een prominente plaats moest krijgen in het centrum van de stad ten koste van een historische gracht of haven. Zo werden in heel Nederland talloze beken, rivieren, grachten, vaarten en havens gedempt: een deel van het Rokin in Amsterdam veranderde in een parkeerplaats, de Drachtstervaart werd een brede verkeersweg evenals de singel bij de Amsterdamse Poort in Haarlem. Toch gingen deze dempingen niet zonder slag of stoot. Hoewel er veel voorstanders van dempingen waren (wat niet zo heel verwonderlijk was aangezien vele binnenstedelijke watertjes als open riool dienden en derhalve enorm stonken), stuitten de gemeente-ambtenaren ook op verzet. Naast particu liere oppositie was de Bond Heemschut één van de belangrijkste tegenstanders van de dempingen. Alerte acties van Heemschut De in 1911 opgerichte Bond Heemschut heeft in de Nederlandse dempingsgeschiedenis een belangrijke rol gespeeld. Op voorgenomen dempingen van gemeen ten werd alert gereageerd en onmiddellijk actie onder nomen in de vorm van brieven en uitgebreide toelich tingen. Zo ook in Sommelsdijk, een dorp gelegen op het eiland Goeree-Overflakkee. De omwonenden van de kerkgracht van Sommelsdijk klaagden al vanaf het einde van de 19de eeuw over de stank die het water verspreidde. Erg verwonderlijk was dit niet, omdat een aantal riolen erop loosde en de omwonenden er zelf hun afval in wierpen. Daarom besloot het gemeentebe stuur in 1924, na jaren van beraad en plannenmakerij, de gracht te dempen. Heemschut was de eerste die op het raadsbesluit reageerde met een brief waarin gepleit werd voor het behoud van de historische kerkgracht. De bevolking liet zich echter niet stoppen en nam de demping van de gracht zelf ter hand. Verschillende burgers protesteerden en droegen alternatieven aan voor de overlast. Zo ook een plan voor het uitbaggeren van de vervuilde gracht en het water erin te verversen. Een tweede brief van de bond volgde op 4 juni 1924: 'Aangezien zich ten opzichte van de mogelijkheid voor augustus 2000 Heemschut 11

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2000 | | pagina 13