Amsterdam brengt geen water terug in het Rokin Walther Schoonenberg Nu de Amsterdamse gemeenteraad besloten heeft de Noord- Zuidlijn aan te leggen, willen wij in herinnering brengen dat boven het metrostation Rokin het water niet wordt terug gebracht. Al een jaar geleden besloot de gemeenteraad dat er een plein zou worden aangelegd. Daarmee is een oud plan om de oorspronkelijke loop van de Amstel tot aan de Dam te herstellen voorlopig van de baan. Amsterdam laat een historische kans, zoals zich maar één keer in een eeuw voordoet, liggen. 9 /oj.uoa T/ÖC8». In 1995 ontstond het idee om na de aanleg van de Noord-Zuidlijn het water terug te brengen op het gedempte deel van het Rokin, tussen de Dam en de Langebrugsteeg. Het Rokin was geen gracht, maar onderdeel van de rivier de Amstel. Nog steeds is er een ondergrondse waterverbinding tussen het Rokin en het Damrak. De teloorgang van het Rokin begon in 1933 met de demping van het eerste stuk vanaf de Dam voor de aanleg van een parkeer terrein, waarna in 1936 het gedeelte tot aan de Langebrugsteeg werd gedempt voor nog meer parkeerplaatsen. In januari 1998 werd een watermodel in de inspraak gebracht. Dit inrichtingsplan voorzag in een smal water, 8.75 meter breed, met bomen langs de ooste lijke kade. Er ontstond de indruk dat het hier zou gaan om zeer ondiep, stilstaand water. Er werd een nieuw watermodel ontworpen met Demping van het Rokin, zoals het Algemeen Handelsblad het in 1907 zag. een aanzienlijk breder water, 17 meter breed. Hiervoor moest de trambaan worden vervloch ten tot één enkel verstrengeld spoor. Het plan werd als niet-realistisch van tafel geveegd. Twee dagen voor de Amsterdamse gemeente raad het definitieve besluit zou nemen, werd door de D66-raadsfractie een nieuw watermo del gepresenteerd met een breedte van 13 tot 14 en een diepte van 2.5 meter, waarin de tram sporen niet verstrengeld waren.' Op 16 juni 1999 koos een monsterverbond van WD, GroenLinks en een aantal PvdA-raadsleden voor een plein. Een doorslaggevend argument was dat het pleinmodel een extra parkeerlaag in de geplande ondergrondse garage mogelijk zou maken. En daarmee sneuvelde een historische kans een fout uit de jaren '30 goed te maken. Niet uit nostalgie De ontwikkeling van Amsterdam wordt van jongs af aan bepaald door het water, dat eerst een verdedigings- en vervoersfunctie had en later ook een esthetische ('tot cieraet deser stede'). Door het dempen van vele grachten werd de stedenbouwkundige structuur van de waterstad ernstig aangetast. Zo heeft de demping van het Rokin geleid tot het ontstaan van een eigenaardige ruimte, die noch straat noch plein is. Met het terugbrengen van het water zou het Rokin zijn harmonieuze verhou dingen van maat en schaal weer terugkrijgen en wordt de loop van de Amstel weer zichtbaar gemaakt. Het gaat hier dus niet om nostalgie, maar om het herwinnen van de identiteit en de kwaliteit van de binnenstad, waarin het water het meest beeldbepalende element is. Er is in Nederland sprake van een hausse aan ontgravingen en ontgravingsplannen, met als meest spectaculair voorbeeld het weer 'omsin gelen' van de Utrechtse binnenstad door het ontgraven van de Catharijnebaan en Weerdsingel.2 Hieruit blijkt dat de ruimtelijke ontwikkeling van een beschermd stadsgezicht niet 'bevroren' wordt, maar dat men probeert aantastingen te herstellen en nieuwe kwaliteit toe te voegen. Het is treurig dat Amsterdam parkeren belangrijker vindt dan datgene waaraan zij haar oorsprong, opkomst, haar specifieke vorm en schoonheid en zelfs haar naam te danken heeft: het water van de Amstel. W.M.J. Schoonenberg is voorzitter van de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad. Noten 1 Raadsnotitie Alternatieve watermodellen Rokin, juni 1999. 2 Vries, Marie-Louise de, Nederland Waterland; een nieuw leven voor gedempte grachten, vaarten, havens enbeken. RijksdienstMonumentenzorg, Zeist, 1996. augustus 2000 Heemschut

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2000 | | pagina 11