16 Heemschut juni 2000 Beka schoorsteen in Tilburg. zestig fabrieksschoorstenen in de periode 1880- 1950. Een recente inventarisatie, uitgevoerd door een werkgroep van de Stichting Industrieel Erfgoed Leiden (STIEL) leert dat deze stad thans minder dan vijf oude bedrijfs- schoorstenen telt. Zonder steiger De Ridder's Eerste Hollandsche Schoorsteen- Steenfabriek uit Den Haag met een eigen steen fabriek in Leiden, gelegen aan de Haagsche Schouw aan de Rijn, maakte er reclame mee: '...Onze schoorsteenen worden gebouwd zonder steiger, binnen, door bekwame monteurs die uitsluitend schoorsteenen bouwen en hunne jarenlange ervaring waar borgt soliditeit (zie onze vele attesten en refe rentiën van uitgevoerde werken).' De Ridder maakte gebruik van een speciaal soort radiale vormsteen, voorzien van kleine gaten. 'Die worden uitsluitend in onze schoor- steenbouw gebruikt en ze verdienen de voor keur boven iedere andere soort.' In de jaren '60 kwam er langzaam maar zeker een eind aan de bouw van bakstenen fabrieks schoorstenen. Eerder werden trouwens al beton en metaal gebruikt voor de bouw van bedrijfsschoorstenen, zeker wanneer een grote hoogte was vereist. Tienduizend Volgens schattingen zijn er in de periode 1880- 1960 ongeveer tienduizend fabrieksschoor stenen in ons land gebouwd. Daarvan kwam zeventig procent voor rekening van de twee grote bouwers: De Ridder en Canoy Herfkens. In onze dagen zijn er nog ongeveer vijfhonderd over. Op een symposium over fabrieksschoorstenen bleek dat het behoud van de oude pijpen niet zo'n eenvoudige zaak is. De fabrieksschoorste nen hebben vooral te lijden van binnendrin gend water. De pijp wordt van binnen aangetast en zonder onderhoud gaat de schoorsteen snel achteruit. Het is dan ook zaak de bovenkant van de pijp af te dekken en aan de onderkant te zorgen voor een goede beluchting. Herbestemming is voor het behoud van indus trieel erfgoed een belangrijk gegeven. Maar fabrieksschoorstenen kunnen moeilijk een andere bestemming krijgen. Niettemin zijn er voorbeelden van oude fabrieksschoorstenen, Schoorsteen Janssen Tilanus te Vriezenveen. die te pronk staan temidden van woonbebou wing. Dat is bij voorbeeld het geval met de fraaie schoorsteen van de vroegere textiel fabriek BeKa in Tilburg. Volgens drs. P. Nijhof, coördinator industrieel erfgoed van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg, is voor het behoud van oude fabrieksschoorstenen een plaatselijk draagvlak onontbeerlijk. Een belangrijk obstakel voor onderhoud is uiteraard het geld. Oude, niet gebruikte schoorstenen kosten geld en ze leveren niets op, is de redenering. Sinds kort zijn er echter ook voor fabrieks schoorstenen, die rijksmonument zijn, moge lijkheden voor een onderhoudssubsidie. Zo kan de eigenaar van een dergelijk monu ment volgens de geldende onderhoudsregeling per jaar een bedrag tot 12.000 gulden voor onderhoud krijgen. Mogelijk kunnen gemeen ten in navolging van de rijksonderhoudsrege ling in voorkomende gevallen ook tot een subsidie in de onderhoudskosten komen. IVibo Burgers is journalist te Hoofddorp.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2000 | | pagina 18