De fabrieksschoorsteen afgedaan heeft Stichting wil behoud Wibo Burgers 'Alle pijpen zijn verdwenen, in fabrieken wordt gewoond...' Een dichtregel van de cabarettier Willem Wilmink over het verval van Enschede als fabrieksstad. En inderdaad, er kan geen twijfel over bestaan: de gemetselde fabrieks schoorsteen heeft afgedaan. Enige tijd geleden is dan ook de Stichting Fabrieksschoorstenen (STIF) opgericht die zich wil inzetten voor het behoud van een representatieve selectie van fabrieksschoorstenen. juni 2000 Heemschut 15 Schoorsteen achter de Haarlemmerstraat te Leiden, gezien vanaf Nieuwe Rijn. Foto's auteur. Bij het gebruik van stoommachines diende de schoorsteen voor de afvoer van de verbran dingsgassen, die vrijkomen bij het stoken van de ketel van een stoommachine. Ook moest de schoorsteen zorgen voor voldoende 'trek'. De regel was: hoe groter de ketel, hoe hoger de schoorsteen. Voor 1895 was het bouwen van ronde schoor stenen een moeizame klus, want de rechthoe kige stenen moesten afgehakt worden. Nadien kwamen de zogeheten radiaalstenen in gebruik. Die radiaalstenen hebben de vorm van een taartpunt en afhakken was dus niet meer nodig. Niettemin bleef het bouwen van een ronde schoorsteen een karwei voor specialisten. Er waren in ons land twee grote ondernemingen, die de schoorsteenbouw voor hun rekening namen: de firma De Ridder Co. uit Den Haag en het Limburgse bedrijf Canoy ir Herfkens. Daarnaast waren er nog enkele kleinere firma's, die zich met schoorsteenbouw bezig hielden. Uit archiefstukken blijkt dat de twee belang rijkste ondernemingen elkaar felle concurrentie aandeden. De aantallen gebouwde schoorste nen, die in de prospectussen voorkomen, lijken dan ook niet steeds even betrouwbaar. Zo bouwde De Ridder alleen al in Leiden zo'n

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 2000 | | pagina 17