Heemschut
april 2000
Hal Van de Perrehuis.
Foto Marco de Nood,
1999.
Op doek geschilderd
behang, toegeschreven
aan Aart Schouman.
Foto Marco de Nood,
1999.
De restauratie heeft niet alleen alle waardevolle histori
sche elementen gespaard, maar deze versterkt door bouw
kundige resten van het Duitse huis niet weg te pleisteren
maar in het zicht te brengen en nieuwe elementen helder
en contrasterend toe te passen. Zo wordt een nieuw open
trappenhuis aan de westzijde ontworpen. Dat biedt een
verticale aansluiting naar alle verdiepingen van de
Lussanet-vleugel en van het Van der Perrehuis zelf. Alle
ruimten worden geheel intact gelaten en krijgen een
passende functie die ook in overeenstemming is met de
hiërarchie van die ruimten. De door Van Baurscheit met
kasten ingerichte bibliotheek wordt door een schrijnwer
ker minutieus hersteld. De drie zich in de gobelinzaal
bevindende wandtapijten zijn uit het atelier van de
Brusselse tapijtwever Daniël III Leyniers en dateren uit
1765." Deze waren van zodanige kwaliteit dat alleen
reiniging ter plaatse noodzakelijk was, uitgevoerd door de
werkplaats voor historisch textiel te Haarlem. De empire
en chinoise schilderingen - in vrijwel alle kamers aanwe
zig-krijgen eveneens een grondige restauratiebeurteen
aantal schilderingen - witjes - is gerestaureerd door het
restauratie atelier Limburg. Kleurenonderzoek is de basis
voor de kleurstelling, maar of alle in het verleden toege
paste kleuren altijd even aangenaam zijn om in te vertoe
ven is een andere vraag.14
Aparte vermelding verdient het op doek geschilderd
behang in de zijkamer, met onder andere leuke dier-
taferelen en kleine vogeltjes, dat aan Aart Schouman