oktober 1999 Heemschut 33 klede Statenzaal worden ontvangen ter viering van de Statenvergadering die in hetzelfde vertrek vierhonderd jaar daarvoor had plaats gevonden. De keuze voor wandtapijten was niet zo gek aangezien in de 16de en 17de eeuw wandtapij ten als behangsels zeer geliefd waren bij een ieder die zich de aanschaf ervan kon permitte ren. Wel is de wijze waarop de tapijten nu zijn opgehangen een geheel andere dan vroeger. Tegenwoordig hangen er drie tapijten in de zaal die verschillen in maatvoering en fraai uitkomen op de gewitte wanden. In de 16de- en vroege 17 de eeuw was men gewoon een serie van meerdere tapijten van dezelfde maat aaneengesloten achter elkaar op te hangen. Het gehele muurvlak werd bedekt. Zelfs zag men er niet tegen op deuren op deze wijze te 'behan gen'. Bij het in- en uitgaan moest steeds het wandtapijt worden opgelicht. Dit gebruik zal er aan hebben bijgedragen dat veel wandtapijten de tand des tijds niet hebben overleefd. De drie reeds genoemde tapijten hebben niet alleen elk een ander formaat, maar verschillen ook sterk van elkaar in tekening en uitvoering van het weefsel. Jachttafereel Het kleinste tapijt stelt een jachttafereel voor. Enkele mannen te paard jagen met speren. Opvallend is dat de rest van de ruimte, het bosachtige landschap dicht bezaaid is met afbeeldingen van bladeren, bloemen en kruiden. Bijzonder is dat aan de bovenzijde van het tapijt twee familiewapens zijn opgenomen. Het zijn de wapenschilden van een echtpaar dat wel de opdrachtgever voor het maken van dit tapijt moet zijn geweest. Het wapen van de man wordt omgeven door de keten en aanhangende penning van de Franse Orde van SintMichiel, gesticht in 1496 door de koning voor slechts 36 leden van de hoge adel maar later ook verleend aan meer personen en zelfs aan lieden van 'mindere komaf. Het wapen van de vrouw is omgeven door een geknoopt koord, een symbool voor echtelijke verbondenheid in liefde. Het is helaas tot nu toe nog niet gelukt de identiteit van dit echtpaar te achterhalen. Zeker is, dat het geen Nederlands echtpaar is geweest. De nadruk ligt bij dit tapijt op de contouren en aan de hand van de kleding kunnen we het stuk dateren in het eerste kwart van de 16de eeuw. Gezien de wat 'primitieve' uitvoering kan het tapijt bijna niet zijn gemaakt in een belangrijk tapijtcentrum in de Zuidelijke Nederlanden, mogelijk stamt het uit het noord westen van Frankrijk. Mythologische verhalen De beide andere tapijten geven scènes weer uit twee mythologische verhalen. Het onderwerp van het eerste tapijt is mede de oorzaak van de tragische geschiedenis die mogelijk op het tweede tapijt wordt afgebeeld. Op het eerste tapijt ontmoeten we de herder Paris, een zoon van de Voningvan Troye, die zojuist de gouden appel aan de mooiste van de drie godinnen heeft gegeven. De winnares is Venus. Haar collegae die de wedstrijd hebben verloren zijn Minerva, die haar wapenrusting op de grond heeft gelegd, en Juno, de vrouw van de opper god Jupiter. De in de lucht zwevende Mercurius, de boodschapper van de goden, heeft de dames van de berg Olympus naar Paris begeleid. De gouden appel is de twistappel die tijdens een bruiloftsmaal van goden en halfgoden door de niet uitgenodigde godin van de tweedracht, Era, tussen de bruiloftsgasten was gegooid. De keuze van Paris voor Venus zal vele gevol gen hebben. Vooral Juno is afgunstig op de overwinning van Venus en zal haar in de toekomst gaan tegenwerken. Het tapijt met de afbeelding van het oordeel van Paris zal tussen 1670 en 1700 in België zijn vervaardigd. Van het tapijt met een afbeelding van een machtige heerser gezeten op een troon in een klassiek bouwwerk is de betekenis nog niet met zekerheid geduid. Deze onzekerheid maakt het vrijwel zeker dat dit tapijt oorspronkelijk deel heeft uitgemaakt van een reeks. Door de verschillende afbeeldingen op de afzonderlijke tapijten kon men het verhaal van het thema van Machtig heerser op troon. de serie als het ware 'lezen'. Mogelijk heeft dit tapijt behoord tot een reeks die het verhaal van de tragisch afgelopen liefde tussen Aeneas en Dido uitbeeldt. Het tapijt vertoont overeenkomsten met een Brusselse tapijtreeks uit 1535-1547, ontworpen door de Italiaanse schilder Perino del Vaga. Dit tapijt zal in de tweede helft van de 16de eeuw zijn ontstaan. Het thema waarin de belofte van het ontstaan van een nieuw wereldrijk zit ingebakken zal bestuurderen uit de 16de en 17de eeuw zeker hebben aangesproken. Het is tevens een passend onderwerp voor een ruimte waarin één van de eerste stenen is gelegd voor de onafhan kelijkheid van Nederland. Vrijwilligers van de Stichting 't Hof ontvangen gastvrij bezoekers op dinsdag t/m zaterdag van 13 tot 17 uur. C.M.de Bruyn is conservator van het Museum Mr. Simon van Gijn te Dordrecht.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1999 | | pagina 35