10 Heemschut Het prachtige Betuwelandschap, dat doorsneden dreigt te worden door de Betuwelijn. Foto Marco de Nood. worden slechts geruststellende woorden gesproken, in sussend ambtenarenproza, zoals in de zin 'Bij de land schappelijke inpassing van de Betuweroute is gezocht naar een nieuw evenwicht, juist door de twee verschillende karakters van spoor en landschap te benadrukken'.. Bij de politieke besluitvorming over de Betuweroute is het project in delen opgeknipt. Zo is er het deel Havenspoorlijn (van de Maasvlakte tot aan Kijfhoek), het deel Betuweroute (van Kijfhoek tot Zevenaar), de Noordtak (zie artikel pag. 11), en de Zuidtak. Nooit heeft het parlement zijn goedkeuring gegeven aan het spoor- goederenproject als conceptueel geheel en de kosten daar voor, die volgens een berekening van de Stichting Duurzame Mobiliteit in 2 015 opgelopen zullen zijn tot 40 miljard gulden. Het argument van de 'strakke bundeling' met de Al 5 werd gebruikt om te stellen dat er nauwelijks sprake zou zijn van aantasting van het landschap en milieuschade. Voor de Noordtak, dwars door de Achterhoek en Twente, is van een strakke bundeling geen sprake en wordt 'het meest milieuvriendelijke' tracé voor gesteld, dat toevallig identiek is aan de kortste en dus goedkoopste variant. De uitgebrachte Milieu-effectrap portages voor de Betuweroute gaan steevast over de varianten die het minste milieu- en landschapsverlies met zich mee zouden brengen, maar nooit over een afweging op projectniveau (wel/geen Betuweroute en alternatieven voor de Betuwelijn) teneinde dat verlies te voorkomen. 'Nationaal belang' Grote projecten, zoals de Betuweroute, krijgen door voorstanders al snel het label van 'strategisch' of'nationaal belang' opgeprikt. Dit impliceert dat het lokale of regio nale belang daar dan voor moet wijken. Een schrijnend voorbeeld daarvan biedt nu de Achterhoek. Daar is jaren lang tussen allerlei organisaties en lagere overheden samengewerkt om het oude cultuurlandschap zo goed mogelijk in stand te houden. Juist nu dit beleid zijn vruch ten begint af te werpen, blijken de afgesproken garanties geen enkele waarde te hebben en haalt de Noordtak van de Betuweroute letterlijk een streep door de regio. Lauw verzet Het maatschappelijk protest kan door de machtige lobby van voorstanders, en vooral door de actieve opstelling van de overheid daarbinnen, relatief gemakkelijk geneutrali seerd worden. Daarvoor worden twee machtsmiddelen gebruikt, die van de hogere overheid en wetgever en die van de overheid als fondsenverstrekker. Vanzelfsprekend hebben zowat alle gemeenten die langs de Betuweroute liggen tegen de aanleg ervan geprotesteerd. Zij vrezen de lasten en voorzien geen enkel profijt. Vervolgens blijkt dat deze gemeenten één voor één bakzijl moeten halen, omdat de minister dreigt met maatregelen die hen buiten spel augustus 1999

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1999 | | pagina 12