DE OPGEDRONGEN BETUWELIJN Michiel Roscam Abbing Overal langs de geplande Betuweroute, van de Maasvlakte tot aan de grens met Duitsland, worden al bouwwerkzaamheden verricht. Bomen worden gerooid, huizen gesloopt. Bouwputten bezorgen jarenlang overlast voordat de goederentreinen dat zullen doen. Archeologen kunnen zich echter uitleven en doen interessante vondsten. Er bestaat nog altijd een zeer grote en breed gedragen scepsis over nut en noodzaak van de Betuweroute. Die discussie wordt in de media gevoerd, laait af en toe op en leidt dan tot de zoveelste kritische Kamervraag. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat beschouwt de discussie echter als een 'gepasseerd station' en zet juist alles op alles om in 2005 de eerste trein te kunnen laten rijden. Heemschut 9 De hoge kosten van aanleg, de te verwachten geluids overlast, de aantasting van het landschap, de onzekere toekomst van spoorgoederenvervoer, de aanwezigheid van spooralternatieven (de IJzeren Rijn in België), het sterk concurrerende en veel goedkopere vervoer over water in samenhang met overslag stroomopwaarts langs de Rijn, wat ook door wie als bezwaar tegen de Betuweroute wordt ingebracht, het wordt niet serieus genomen, gebagatelliseerd of gewoon genegeerd. Rijkswaterstaat is een machtig apparaat en de gezamen lijke lobby van Nederland Distributieland, de Rotterdamse haven en de Nederlandse Spoorwegen, is ijzersterk. De vervoerseconoom prof. J.B. Polak spreekt in dit verband van het ontbreken van een 'countervailing power', dat wil zeggen van het ontbreken van een maat schappelijke tegenkracht die de overheid ertoe kan dwingen op haar schreden terug te keren bij uit de hand lopende prestigeprojecten. Retoriek Het weerwoord op de aanhoudende kritiek zoekt de overheid niet in discussie op basis van argumenten, maar in publieksvoorlichting en retoriek. Op de kamervraag 'Hoe beoordeelt de regering het verschijnsel dat regel matig discussies ontstaan over de Betuweroute, haar vervoerscapaciteit, kosten en rentabiliteit, over alterna tieven via water en de IJzeren Rijn?' gaf minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat vorig jaar het veelzeggende antwoord: 'Het project Betuweroute heeft een aantal specifieke kenmerken/associaties die het moei lijk maakt de beeldvorming positief te beïnvloeden'. Zij gaf daarbij de media de schuld omdat die de Betuweroute 'altijd hebben gevolgd vanuit het perspectief van de burgers die hun huis verliezen'. Het is niet verwonderlijk dat, voor drie miljoen gulden, door de overheid een voor lichtingscentrum over de Betuweroute is gebouwd. Transpoint in Barendrecht, is ingericht, om, aldus een voorlichter, 'emotie te verbinden met de Betuweroute'. De overheid beheert verder een website (www.betuwe- route.nl) voor geïnteresseerden in louter positieve en sussende berichten over deze spoorlijn. Een goed voorbeeld van het beleid om de aandacht van de discussie over nut en noodzaak af te leiden en bij het publiek aansprekende aspecten van de Betuweroute te benadrukken, is het archeologisch onderzoek. Archeologisch Nederland is blij met dit project. Er is nu veel werk te verzetten en er zijn ruimschoots fondsen beschikbaar. De projectgroep Archeologie Betuweroute, een samenwerkingsverband van de Managementgroep Betuweroute van NS Railinfrabeheer en de Rijksdienst voor het Oudheidkundig Bodemonderzoek (ROB), heeft tot doelstelling 'de archeologisch waardevolle vindplaat sen in kaart te brengen en te beschermen'. Er wordt momenteel door archeologen flink gegraven en langs de Al 5 verrijzen grote borden met de aanduiding 'archeolo gische vindplaats'. De opgravingsresultaten worden vervolgens breed uitgemeten als soort van maatschappe lijke baten in de publieksvoorlichting. In Transpoint is uiteraard een vitrine met vondsten te zien en informatie over 'Archeologie in de Betuweroute' te verkrijgen. Spectaculaire vondsten zoals 'Trijntje', het oudste skelet van Nederland, zullen daar te zien zijn op een tentoon- stellingin 2001. Sussend proza Wat bezoekers in Transpoint niet te zien krijgen, zijn zaken die 'negatieve emotie' kunnen oproepen bij het publiek. Er hangen geen foto's van gesloopte woningen en omgezaagde bomen. Over de aantasting van het landschap Ook al ziet het. Ministerie van Verkeer en Waters taat de aanleg van de Betuwelijn als een 'gepas seerd station', de laatste tijd laait de discussie over het nut van deze lijn hoog op. Heemschut Gelderland heeft inmiddels zijn stand punt kenbaar gemaakt over het m.eest. gewenste tracé voor de noordtak van de lijn (zie pag. 11) maar politicoloog Michiel Roscam, Abbing vindt hiernaast, dat Heemschut, de lijn hele maal had moeten afwijzen. Heemschut Gelderland heeft zich niet willen uitspreken over nut en noodzaak van de lijn in het algemem. Heemschut wil zich beper ken. tot de vraag hoe de schade zo beperkt. m,ogelijk te houden. augustus 1999

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1999 | | pagina 11