Roerend erfgoed 'in de lift' Wike Burgers De registratie van cultureel erfgoed is sterk in opkomst. Al jaren bestaat er een Register Varende Monumenten voor historische vaartuigen, dat zijn waarde inmiddels heeft bewezen. Een soortelijk register is er nu ook voor historische railvoertuigen. Bereikbaarheid Arcen 34 Heemschut juni 1999 De feestelijke openstelling van dit register was op 25 maart j.1. tijdens een congres over deze materie in Kerkrade, georganiseerd door de Stichting Service- en Adviesbureau Industrieel Erfgoed Nederland (Stabien). Burgemeester M.Wöltgens verrichtte de opening. Hij schreef het eerste object in: de uit de jaren '50 daterende diesel-elektrische trein NS DE 41, beter bekend als de 'Blauwe Engel', die het eigendom is van het Nederlands Spoorwegmuseum. Het nieuwe register beoogt al het waardevolle historische railmaterieel in ons land te beoordelen en te registreren. Uiteindelijk doel van het register is een opti maal behoud en beheer van dit deel van ons nationale culturele erfgoed. Voordelen van de inschrijving in het register zijn onder meer een beter imago voor deze objecten, subsidies bij restauraties e.d. Wet Behoud Cultuurbezit Ook buiten de sector van het industrieel erfgoed heeft registratie ingang gevonden. Zo lopen er momenteel nogal wat inventarisatie- en registratieprojecten, zoals MUSIP, het museum-inventarisatieproject in de provincie Utrecht, projecten in de sector van de militaire musea, de fotografische collectie en van het academisch erfgoed. Een andersoortig register, maar wel met een wettelijke status, is de lijst van de Wet Behoud Cultuurbezit. Deze lijst bevat objecten, die vanwege hun hoge cultuur historische waarde in principe binnen Nederland behoren te blijven. En ook de lijst met beschermde rijksmonumenten kan als een vorm van registratie van cultureel erfgoed worden opgevat. Bij ieder registratieproject verschilt de methode. Museale inventarisaties worden vaak uitgevoerd op het niveau van de deelcollectie. Dat is bij voorbeeld het geval bij het eerder genoemde MUSIP. Ook de inventarisatie van de universiteitscollecties wordt op dit niveau uitgevoerd. Bij grotere objecten - schepen, treinen, trams - wordt de inventarisatie per object gehanteerd.Het probleem bij roerend erfgoed is vooral ook dat het niet onder de Monumentenwet valt. Die kent slechts gebou wen en dorps- en landschapsgezichten. Een andere wettelijke regeling, de al eerder genoemde Wet Behoud Cultuurbezit, die vooral ten doel heeft uniek cultuurbezit in ons land te houden, kent alleen roerende goederen. Een van de inleiders op het congres, mevr.C. van Rappard, hoofd van de inspectie cultureel eigendom van het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschap, pleitte voor het in elkaar schuiven van deze wetten. Daarmee zou het probleem van de wettelijke bescherming van het roerend erfgoed geregeld zijn. Nu moet roerend erfgoed, zoals bij voorbeeld schepen, het vaak doen met een plaatsje op een gemeen telijke of provinciale monumentenlijst. Wibo Burgers is journalist te Noordwijkerhout. Vei-volg kadertje pag. 9 Per auto: Arcen ligt aan de N271rijksweg Venlo- Nijmegen, 10 km ten noorden van Venlo. Per trein: Op het stationsplein in Venlo staan twee bussen van Munckhof Reizen gereed om u naar Arcen te brengen. Ze vertrekken om 10.10 uur na aankomst van de trein uit Eindhoven (9.32), Roermond (10.04) en Nijmegen (10.00). 's Middags vertrekken deze bussen om ca. 17.30 uit Arcen om u weer naar Venlo te brengen. Per bus: Vanaf NS Station Nijmegen lijn 83 richting Venlo, vertrek 8.19, aankomst in Arcen om 9.32. Vanaf NS Station Venlo, lijn 83 richting Nijmegen, vertrek om 9.04, aankomst in Arcen om 9.29. Overnachtingsmogelijkheden in Arcen Hotel-Restaurant De Oude Hoeve, tel. 077-4732098 Hotel-Restaurant De Maasparel, tel. 077-4731296 Nadere informatie VW Arcen tel. 077-4731247. Roerend erfgoed en meer in het bijzonder een historisch railvoertuig: het treintje, dat rijdt door het Nationaal Veenpark in Drenthe.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1999 | | pagina 36