Korte berichten CURSUSSEN Eerste Opleiding tot Bouwhistoricus EXPOSITIES 22 Heemschut NOORD-HOLLAND Goed plan voor Droste-fabriek Haarlem Wie vanuit het oosten de stad Haarlem binnenrijdt over de Prinsebrug naast de spoorbrug kan nooit het silhouet gemist hebben van de Droste-fabriek. Even bekend is het chocoladeblik met de verpleegster, die op haar beurt - en zo in het oneindige - weer zo'n chocoladeblik draagt. Blik en bedrijf zijn verleden tijd. En wat moet je dan met het fabrieksge bouw? Kennelijk zijn er toch nog architecten, die er wat van weten te maken en in dat verband mag best het plan genoemd worden, dat architect Dolf Dobbelaar v an het Rotterdamse architectenbureau DKV aan de gemeente Haarlem voorgelegd heeft. De schoonheids commissie van de Damiatestad heeft ook al enthousiast gereageerd en wij doen dat ook. Twee gebou wen van de fabriek weet hij te behouden. In de oude fabriek met de beroemde tegelhal komen woningen en op de begane grond horeca. Dit geheel komt aan een plein te liggen, zodat het in de wijde omge ving zichtbaar blijft. De vierkante cacaohal bij de brug krijgt vier a vijf woonlagen. Rond deze twee oude gebouwen komen vijf woonblok ken haaks op het Spaarne. Langs de rivier zelf komt een 5 meter brede kade. De huizen krijgen geen tuin maar een dakterras. Alleen inpan dig parkeren wordt toegestaan voor de bewoners en er komt ook nog een ondergrondse parkeergarage. Het verdient terecht de naam van het ontwerp: stedelijk dorp. Walter Kramer herstelt Beurs van Berlage Amsterdam Walter Kramer, in Amsterdam hersteller van onder meer Noorderkerk, Waag en Munttoren, is bezig aan de Beurs van Berlage. De Beurs staat niet stevig op zijn poten en er was een goede kans dat het monument de bouw van de nieuwe metrolijn van Noord naar Zuid niet zou overle ven.Berlage heeft desdjds zijn palen geheid op de eerste zandlaag, die op twaalf tot veertien meter ligt, en op sommige plekken maar een halve meter dik is. Problemen bleven niet uit. De Beurs begon in 1903 al na een halfjaar te verzak ken.In 1958dreigde het gebouw in te storten en er werd al gesproken over sloop. Dankzij actie van de bevolking is het toen gespaard gebleven. Kramer gaat 800 nieuwe palen de grond indrijven, op de tweede zandlaag, die op twintig meter diepte ligt en vijf meter dik is. (De derde zandlaag zit op 40 meter diepte, alleen de Neder landse Bank en de Rembrandttoren rusten daarop) Het wordt een geweldige onderneming. Concerten e.d. moeten gewoon door kunnen gaan. Allerlei details worden meegenomen, zoals de restauratie van de eerste huurkluis- jes van Nederland, in de kelder. Industrieel erfgoedprijs Twee stichtingen zijn genomi neerd voor de Nationale Industrieel-Erfgoedprijs 1999. Het zijn de Stichting Industrieel Erfgoed Leiden en de Nederlandse Bruggen Stichting. De Stichting Industrieel Erfgoed Leiden (Stiel) is genomineerd wegens de 'samenhangende wijze waarop zij de afgelopen jaren de Leidse monumenten van bedrijf en techniek onder de aandacht van een breed publiek heeft gebracht. Dat gebeurde onder meer door een wandelroute, een gidsje, een boek en het kwartaaltijdschrift STIELZ. De Nederlandse Bruggen Stichting (NBS) is genomineerd 'voor haar inzet bij het behoud en hergebruik van een in onbruik geraakte krane- schipbrug. Deze brug lag oorspronkelijk in het Merwedekanaal bij Meerkerk, maar werd onderdeel van het Maritiem Buitenmuseum in Rotterdam. Daar ligt de brug in de Leuvehaven en maakt onderdeel uit van een nieuwe wandelroute door het centrum. Landelijke Voetpadendagen In september worden voor de vijfde keer de Landelijke Voetpadendagen gehouden. Er zijn wandelingen over onbekende en onverharde voetpaden in alle week ends van september, in totaal 160. Dit jaar wordt er vooral gewandeld op het platteland. De Voetpadendagen begonnen in 1994 in Noord-Holland, maar zijn uitgegroeid tot landelijke wandel- dagen. Doel is het behoud en de toegankelijkheid van voetpaden. Het evenement wordt georgani seerd door de vereniging Nemo, een vereniging van natuurgerichte wandelaars, die onbekende voetpa den opzoeken. Culturele planologie Oude en nieuwe cultuur moeten een prominente plaats krijgen in het inrichtingsproces van Nederland: culturele planologie als vertrekpunt voor stedenbouw en inrichting van het landschap. Aldus staatssecretaris Rik van der Ploeg in zijn nieuwe actieprogramma Cultuurbereik. De staatssecretaris gaat onderzoeken of een stimule ringsfonds hieraan een bijdrage kan leveren, eveals aan de herbestem ming van monumenten en het vergroten van hun culturele uitstra ling. Voorlopig stelt hij 30 miljoen beschikbaar. De belangstelling voor de bouw geschiedenis van monumenten groeit snel. In toenemende mate wordt voorafgaand aan en tijdens een verbouwing bouwhistorisch onderzoek verricht. Bij de aanvraag van een wijzigingsver gunning voor een beschermd rijksmonument wordt dit vaak verplicht gesteld en is dit onder zoek subsidiabel. Hoewel dit valt toe te juichen, vormt het gebrek aan geschoolde vakmensen hierdoor wel een steeds nijpender probleem. Tot nu toe bestond er geen opleiding, speciaal gericht op het bouwhisto risch onderzoek. In september 1999 start aan de Hogeschool van Utrecht de Opleiding tot Bouwhistoricus, een tweejarige avondopleiding. De hoofdopzet bestaat uit drie leslij- nen: geschiedenis, technieken bouwhistorisch onderzoek. Aan de orde komen onder meer: geschie denis van het bouwen, geschiede nis van het restaureren, bouwfy sica, oude en nieuwere materialen, opmeten, documenteren, uitwer ken en analyseren. Als vooropleiding wordt in prin cipe gevraagd een HBO-opleiding Bouwkunde, Weg- en Waterbouw, dan wel een universi taire opleiding Kunsthistorie of Archeologie. Nadere informatie is verkrijgbaar bij Kees Gevers, p/a Hogeschool van Utrecht, afdeling Bouwnijverheid, Vondellaan 2, 3521 GD Utrecht. Telefoon 030- 2890514, fax030-2893213. De opleiding wordt door de Stichting Bouwhistorie Nederland erkend als beroepsopleiding tot Bouwhistoricus. Zie ookpag. 2. Het werk van Mien Ruys; overzicht sexpositie van haar werk; t/m 27-6 in Architectuurmuseum van Nijmegen. Het werk van Meccano architecten-, Bekend van de verbouwing van het Trusttheater in Amsterdam); t/m 29-8. In ABC Architectuurcentrum, Groot Heiligland, Haarlem. Kinderdag Museumstoomtram. Hoom-Medemblik; Op 18-7 wordt er vanuit Hoorn zes keer per stoomlocomotief gereden. Tel.0229-270002. Acht visies op toekomstige inrichting Hoekse Waard; t/m 8-8 in het Nederlands Architectuur Instituut, Rotterdam. F.L. Wrightmeets Berlage; t/m 11- 9 in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Historische ruinen herontdekt; t/m 4- 9 in Museum Beeckestijn, Velsen-Zuid. Aan dit verenigingskatern werkten mee: J.D. Gerritsen (NH), F. Hovens (L), B. Boivin (Dr) en J. Penders. juni 1999

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1999 | | pagina 24