Nederlanders in Livorno Kees van der Ploeg Restauratieplannen kerk en begraafplaats In 1575 besloot groothertog Francesco I de'Medici tot een groot scheepse uitbreiding en versterking van het kleine havenplaatsje Livorno aan de Toscaanse kust. Pisa, sinds 1509 definitief onder Florentijnse heerschappij, was door de verzanding van de Arnomonding steeds verder van de kust af komen te liggen. Naar ontwerp van de architect en ingenieur Bernardo Buontalenti werd in korte tijd een moderne omwalling met vijf bastions en een gracht aangelegd, die aansloot op de eveneens omwalde havenwerken. 14 Heemschut april 1999 is een dik en stomp geval, voorzien van reflec toren, dat als elektronisch afsluitingsmiddel van de binnenstad fungeert. De Haarlemse palenpest woedt ook boven het maaiveld voort. Sinds kort wordt de beeldbepa lende art-deco verlichtingszuil op het dak van Vroom en Dreesmann (1929) geflankeerd door forse GSM-masten. Rust in het straatbeeld Fietsklemmen, afvalbakken en brievenbussen het gros van de voorzieningen is bijna niet meer uit het stadsbeeld weg te denken. En dat hoeft ook niet. Zolang het straatbeeld maar niet wordt belaagd. Dat geldt ook voor reclameui tingen van middenstand en horeca. In de concurrentiestrijd om de meeste aandacht zijn evenwel steeds rumoeriger signalen noodzake lijk. Met als gevolg dat de zeggingskracht van de reclameboodschappen in het visuele tumult ten onder gaat, het gebruik van de straat door de obstakels wordt bemoeilijkt en het straat beeld verloedert. 'Winkels in Florence moeten fluisteren' kopte NRC Handelsblad onlangs. Het artikel meldde dat de toch al strenge richtlijnen voor gevelre clame in die stad nog verder worden aange scherpt. Fluisteren is misschien teveel gevraagd voor de Haarlemse openbare ruimte maar iets zachter brullen zou het speciale karakter recht doen. Totaalvisie openbare ruimte Het belang van een totaalvisie op de ruimtelijke kwaliteit van de openbare ruimte is in de Haarlemse binnenstad pijnlijk zichtbaar. De visie is er wel, zeker op de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling, waar de kwaliteit van de open bare ruimte zo goed mogelijk wordt bewaakt en gecoördineerd. Over de keuze van goed vorm gegeven straatmeubilair is zelfs een handboek vol geschreven. Maar een daadwerkelijk, door de gemeenteraad bekrachtigd, ruimtelijk kwali teitsbeleid is afwezig. Een fragmentarische aanpak van straten en pleinen is het gevolg. Daarom kan het gebeuren dat er op alle hoeken van de net heringerichte Botermarkt ANWB- palen opduiken met wegwijzers die allemaal verwijzen naar.... de Botermarkt. Public Private Partnership Een totaalvisie op de ruimtelijke kwaliteit is ook onontbeerlijk wanneer het gaat om het fenomeen Public Private Partnership waarbij de overheid en het bedrijfsleven samen projec ten opzetten. Dat dat een positief resultaat kan opleveren bewijzen de abri's. Deze bushokjes worden geplaatst, beheerd en onderhouden door de firma Publex Stadsmeubilair. In ruil hiervoor wordt in de abri reclame gemaakt. Geïntegreerd in een functioneel straatmeubel doet dit soort reclame-uitingen geen afbreuk aan het straatbeeld. Jammergenoeg gebeurt dat elders in de Haarlemse binnenstad wel. Het toestaan van reclame brengt de gemeente geld op. Uit financieel oogpunt wordt reclame daarom niet beperkt tot de abri's. De afwezig heid van een ruimtelijk kwaliteitsbeleid en met name een gedegen plaatsingsbeleid wreekt zich op zulke momenten. Opvallend aanwezig in de Haarlemse binnen stad zijn de zogenoemde mupi's. De Franse afkorting staat voor Mobilier Urbain pour Publicité et Information. Deze dubbelzijdige, verlichte reclamepanelen met stadsinformatie op de achterzijde, worden eveneens door Publex geplaatst en schoongemaakt. Vanwege de beperkte fysieke ruimte in de historische binnenstad en hun opdringerige maat en schaal vormen ze altijd een obstakel. Bovendien staan ze bij voorkeur midden in de looproute of pontificaal voor historische monumenten. Dat geldt eveneens voor de tientallen Eco- papierbakken. Deze forse, ronde afvalbakken zijn voorzien van reclame en worden in ruil daarvoor gratis geplaatst, geleegd en gereinigd. Een extra nadeel is het feit dat de stad, als gevolg van langlopende contracten, nog jaren aan deze obstakels gebonden is. Ook van de zogenoemde billboards, reclameborden op king-size formaat, is Haarlem voorlopig niet verlost. Haarlem Dynamische Cultuurstad Dankzij de historisch gegroeide, ruimtelijke karakteristiek, is de binnenstad van Haarlem aangemerkt als Beschermd Stadsgezicht. Het is deze unieke beeldwaarde die Haarlem haar identiteit verschaft. Economisch wordt daar op ingesprongen door, onder meer met het orga niseren van evenementen, steeds meer bezoe kers naar het centrum te lokken. De potenties van de binnenstad zouden voor het Haarlemse gemeentebestuur toch voldoende aanleiding moeten zijn om een integraal ruimtelijk kwali teitsbeleid op te laten stellen. Haarlem Dynamische Cultuurstad luidt de nieuwe slogan. Een totaalvisie op het beeld van de openbare ruimte lijkt daarbij niet overbodig. Om de verloren samenhang weer te herstellen en als basis voor cultureel besef. Binnen de wallen werd een netwerk van rechte straten uitgezet. De beide hoofdassen kruisten elkaar op de Piazza Grande. Ook elders werden open ruimten uitgespaard. De stad werd aldus een toonbeeld van laat-renaissancistische stads- aanleg met monumentale pleinen en arcaden langs de hoofdassen. Die aanblik heeft de stad tot op de dag van vandaag bewaard, ook al hebben de bombardementen van 1943-1944 het historische centrum zwaar beschadigd en is de herbouw, die merendeels in de jaren '50 heeft plaatsgevonden, bovendien weinig subtiel uitgevallen.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1999 | | pagina 16