'DIE MENEER HEEFT ZELF EEN PUITJE GETIMMERD, DAT PAKKEN WE AAN' L L Bert Franssen Reclamerichtlijnen in Amsterdam Smakeloze lichtbakken en luifels aan monumenten. Vretend publiek, oorverdovende herrie, louche gokhallen, ranzige verkopers. Straatmeubilair en wegdek van niveau-O. Dat is lange tijd het beeld geweest van het Amsterdamse winkelcentrum. Maar er verandert iets. Een drastische aanpak van de openbare ruimte. Reclamerichtlijnen en welstandsrichtlijnen. Convenanten met winkeliers. En een overheid die optreedt... 10 Heemschut lisering van het toezicht op de gevelreclame in het begin van de jaren tachtig.' Steeds meer kwaliteitszaken verlie ten het centrum. Wandelend door het centrum kwam je in een wereld van vretend publiek, oorverdovende herrie, louche gokhallen, en ranzige verkopers terecht. In 1990, bijna tien jaar geleden, schreef ik in dit blad een artikel over het Damrak, vroeger de rode loper van Amsterdam, inmiddels een straat geworden met de trekken van een achterbuurt. Wat bleek? Een winkelier in de binnenstad, die reclame aan zijn gevel wilde, moest terecht bij de Dienst Gemeentebelastingen... Deze verstrekte desgevraagd een reclamevergunning, wat geld opleverde, maar de kwaliteit daarvan speelde geen enkele rol... Vele van de meest weerzinwekkende reclame-uitingen hebben zich al die jaren kunnen handhaven, en je voelt je als monumentenbeschermer vaak eenzaam. Waar blijft de gemeente Amsterdam? Waarom niet bikkelhard opgetre den? Waarom kunnen vele Italiaanse binnensteden en ook Maastricht er wel prachtig uitzien? Reclame-inspecteur in actie Toch is er met de Reclamerichtlijnen Binnenstad 1994 een echte verandering in het beleid getreden. Ze bevatten duidelijke regels, die uitwassen tegengaan. Ze worden ook gehandhaafd, reclame-inspecteurjo/fr Spel komt in actie bij iedere verboden reclame-uiting. Maar ze kan pas actie ondernemen tegen reclames, die na 1994 aangebracht werden. Een kleine verandering in een luifel waar geen vergunning voor is, kan een middenstander noodlottig worden, want dan kan de hele luifel gesloopt worden. Heel streng 't gemakkelijkst Met IVim Mulderde man die de richtlijnen ontwierp, loop ik op een buiige zaterdagmiddag door de binnenstad. Heel streng zijn is het makkelijkst, zegt hij meerdere malen. Dat zie je aan de Amsterdamse grachten. Daar mag zowat niets. En wat blijkt: de grachten zien er fantastisch Vroeger was het beleid in Amsterdam: per winkel hoog stens één uithangbord en één bord plat aan de gevel. In 1984 werd dit beleid in winkelconcentraties verlaten. Een historische vergissing. Want sinds die tijd is een stedelijk landschap ontstaan dat zijn weerga niet kent. Ordinaire reclameuitingen gingen de straten beheersen, monumen tale gevels verdwenen in het niet, zo ze niet letterlijk aan het oog werden onttrokken. Aan enige kwaliteit had kennelijk niemand behoefte. De gemeente spreekt in een recente folder over 'een uitermate rommelige beeldkwali teit op begane grondniveau,' als gevolg vaneen libera- Sjieke Etos op sjofele Amsterdamse Nieuwendijk, die binnenkort wordt opgeknapt. Foto's Bert Franssen. april 1999

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1999 | | pagina 12