Het Haussmann-complex in Amsterdam Geurt Brinkgreve In zijn onlangs verschenen boek 'Stedebouw en burgerlijke vrijheid, de contrasterende carrière van zes Europese hoofdsteden' beschrijft Michiel Wagenaar hoe inspirerend de stadsvernieuwing in Parijs gedurende het Tweede Keizerrijk is geweest voor Brussel, Rome en Budapest. Alleen in Londen en Amsterdam volgde de overheid een andere koers. februari 1999 Heemschut 27 de 17de eeuw in allerlei boekwerken werd afge beeld. De populariteit van David, de psalmist, nam steeds meer toe. Zijn kwaliteiten en tekortko mingen strekten tot voorbeeld van verschil lende machthebbers, rechters en bestuurders. Hij is strijder en overwinnaar, koning van het volk van Israël. De overtuiging groeide dat eigentijdse gebeureurtenissen weerspiegelin gen waren van bijbelse gebeurtenissen. Niet alleen voorvallen in huis en familie, maar ook in groter verband werden gezien als afspiegeling van religieuze en morele waarden. Het veelbe wogen leven van David leverde voldoende stof tot reflectie, belering en rechtvaardiging van handelen van geestelijke en parochiaan, van machtshebber en soldaat, van volk en individu, (p. 89). Het tweede deel van het proefschrift beschrijft uitvoerig de dertien bewaard gebleven luiken uit de betreffende periode in Amsterdam (3 paar), Utrecht (2 paar), Alkmaar, Maastricht, Orgel Nieuwe Kerk, Amsterdam Breda, Midwolde, Hattem, Middelburg, Den Haag en Goes. Mieke van Zanten eindigt het eerste deel met 'juist de diversiteit aan betekenissen achter de Davidvoorstellingen maken de beschilderde orgelluiken tot een uiterst boeiend onderdeel van de collectie Nederland'. Een intensieve wijze van kijken met behulp van een verrekijker wordt van de toeschouwer gevraagd. 'De beschrijving van de voorstellingen hoopt bij te dragen aan een nieuwe kijk op het Nederlandse orgelfiront'. In ieder geval zal deze studie leiden tot meer begrip omtrent de Davidvoorstellingen. Orgelluiken; traditie en iconografie door Mieke M. van Zanten. Proefschrift Nijmegen. Tweede deel in de Reeks Nederlandse Orgel Monografieën, uitgegeven door de Walburg Pers in samenwerking met de Rijksdienst voor de Monumentenzorg. Zutphen, 1999. 256 p. ISBN 90 5730 025 7. Prijs f79,50. In 1853 schoof de door een staatsgreep aan de macht gekomen Napoleon III het gemeentebe stuur van Parijs opzij. Hij benoemde de carrière-bestuurder Haussmann tot prefect van het departement Seine, met uitgebreide volmachten en kredieten. Deze moest de in haar plattegrond nog grotendeels middel eeuwse stad van smalle bochtige straten, over bevolkte huizen zonder riolering en zonder goed drinkwater, herscheppen tot de nationale etalage van het nieuwe Keizerrijk. Haussmann vormde een staf van bekwame medewerkers, hij liet de stad nauwkeurig in kaart brengen, ontwierp een samenhangend plan van brede straten en boulevards met zicht lijnen op grote gebouwen en ging onbarmhar tig aan de gang. De tienduizenden verdreven bewoners moesten zelf zorgen voor onderdak, de nieuwe bebouwing langs de doorbraken die aan strenge voorschriften moest voldoen, was bestemd voor de snel in aantal en vermogen groeiende bourgeoisie. Na de val van Napoleon III zette de republikeinse regering dat beleid voort. Zo ontstond het stralende monumentale, overal bewonderde Parijs van voor en na 1900. Wagenaar zet uiteen hoe die transformatie mogelijk werd gemaakt door ruime onteige ningsbevoegdheden en geldmiddelen, en door het feitelijk afschaffen van de gemeentelijke autonomie en democratie. Hollandse intimiteit Dat lag anders in het 19de-eeuwse Amsterdam. Onteigening van grond en gebouwen was alleen in beperkte mate bij aparte regeringsbesluiten mogelijk, de stad was armlastig, vermogende lieden gingen liever in Den Haag, later in het Gooi en Kennemerland wonen. In Amsterdam werden geen ministeries gebouwd, en geen ambassades gevestigd. De oude rivaliteit uit de tijden van de Republiek tussen Amsterdam, waar het geld werd verdiend, en het stadhou derlijke Den Haag waar het werd uitgegeven, bleef voortsmeulen. Het was een Fransman, Henry Havard, die het volstrekt eigensoortige van Amsterdam, de kleine Zuiderzeesteden en de Zaanstreek ontdekte en internationaal bekend maakte. Tegenover de pompeuze monumentaliteit van Haussmann's Parijs bewonderde hij het pittoreske, de intimiteit en de individualiteit van het Hollandse stadsbeeld. Havard, verbannen uit Frankrijk wegens zijn betrokkenheid bij de Commune, reisde hier rond in de jaren, waarin Amsterdam dankzij het Noordzeekanaal herleefde. Hoorn, Enkhuizen en Medemblik, dat waren voor hem 'dode steden', maar dat oordeel gold niet voor Amsterdam. Paleis voor Volksvlijt Die attractie voor toeristen werd in Amsterdam uiteraard zakelijk gewaardeerd maar niet door iedereen begrepen. Ook hier keek men met afgunstige bewondering naar Parijs. Ook in Amsterdam zouden brede boulevards moeten komen, met luxueuze winkels en woningen

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1999 | | pagina 29