april 1998 Heemschut 17 Goor naar Hengelo te reizen. In de nacht van 5 op 6 januari werden de gezanten te Goor ontvangen, waarna zij 6 januari te Hengelo arriveerden. De daarop volgende dag werd te Hengelo gerust om de 8ste naar Steinfurt te vertrekken. Tevoren had Ripperda naar Steinfurt geschreven om aan de Bentheimse graaf te verzoeken of de delegatie daar kon overnachten (Steinfurt was toen een gereformeerde enclave in katholiek gebied). Na enkele dagen te Steinfurt te zijn gebleven (waar overlegd werd met de Franse gezant), arriveerde de koetsentros op 11 januari te Munster. We kunnen dus vaststellen dat Hengelo de plaats was waar de afgezanten verzamelden en aldaar voor het laatst op vaderlandse bodem hebben 'geresolveerd' over de komende onderhandelingen. Op 14 januari 1646 staat ook de naam van Adriaan Pauw onder het dagrapport vermeld, zodat hij ongeveer ter zelfder tijd als de anderen te Munster moet zijn gearriveerd. De koetsentocht 1998 De reis van de Nederlandse afgevaardigden naar Munster voor de onderhandelingen, die zij vanaf Hengelo gezamenlijk aflegden, is in onze geschiedenis een vrij unieke gebeurtenis. Normaliter liep de vroe gere weg van Deventer naar Munster niet over Hengelo, terwijl de gezanten naderhand niet meer gezamenlijk reisden. Het initiatief van de Overijsselse afgevaardigde om in zijn kasteel te verzamelen en daar voor het laatst te vergaderen om vervolgens samen via Steinfurt naar Munster te reizen, is de aanleiding geweest om die tocht in 1998 na 350 jaar onafhankelijk heid te herhalen. Daar de eedsaflegging op het Vredestractaat op 15 mei 1648 plaatsvond in de Friedenssaal te Munster, is beslo ten de tocht te doen plaatsvinden op 12, 13 en 14 mei 1998, zodat de Nederlandse koetsen op de dag van de vredesherdenking ter plaatse aanwezig zullen zijn (en participeren in de feestelijkheden). Het project Postwegen 1998 is aangemeld bij het Nationaal Comité. De tocht wordt gemaakt met oude vierspannen met équipages en gasten, langs een traject dat zoveel moge lijk loopt over de oorspronkelijke oude postwegen en pleisterplaatsen in de 17de eeuw. Het zal duidelijk zijn dat het geen eenvoudige opgave is om een koetsentocht te organiseren van Hengelo naar Munster, waarhij een tiental oude vierspannen de plaats innemen van onze 20ste eeuwse vervoersmoge lijkheden (deze koetsen zouden alle te beschouwen zijn als 'roerende monumenten'). Hoe liepen de vroegere postwegen, waar brengt men ca 50 paarden onder met équipages en begeleiders en waar waren de oude pleis terplaatsen? Het oude kaartmateriaal uit die tijd is verre van volle dig en soms zelfs tegenstrijdig. Tevens zijn op verschil lende plaatsen de oude wegen verdwenen door stads uitbreiding, aanleg van rechte snelwegen of industrieterreinen. Toch is het gelukt om de route grotendeels te achterhalen en die dus straks zo histo risch mogelijk weer te volgen (ca 95 km). Kasteel Twickel Helaas is het Huys Hengelo in 1821 afgebroken, zodat de tocht daar in 1998 niet kan beginnen. Als alternatief is daarom besloten zich te verzamelen bij het kasteel Twickel, gelegen op enkele kilometers van Hengelo. Dat kasteel is ook een vroeg-renaissancekasteel, evenals het vroegere kasteel te Hengelo. Beide werden in de 16de eeuw gebouwd en hadden vele bouwkundige overeenkomsten en de 16de eeuwse bewoners waren zelfs met familiebanden aan elkaar verwant. Het huidige Twickel plaatst de tocht direct bij aanvang al terug in de tijd (mede dankzij de medewerking van het bestuur van de stichting Twickel). De koetsentocht 1998 leidt de koetsen de eerste dag van Twickel via de Stad Delden (met zijn oude zand- Wasserschloss Steinfurt, waar de gezanten in 1646 op weg naar Munster ook enkele dagen verbleven. Foto H.Reynders.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1998 | | pagina 19