Wordt Kasteel Wolfrath ingepakt?
Frank Havens
Heemschut
15
Het kasteel zelf is al gerestaureerd. De restauratie van het koetshuis is in volle gang. Foto Rein Bollen.
Op 15 december ging de gemeenteraad van
Born akkoord met de vestiging van het toeleve
ringsbedrijf Inalfa naast de NedCar-fabriek in
het Limburgse Holtum. Volgens de autopro
ducent was het absoluut noodzakelijk dat
Inalfa's las- en perswerk ten behoeve van de
carosseriebouw direct naast de eigen fabriek
plaats gaat vinden. Bijgevolg wordt de bouw
van Inalfa op uiterst geringe afstand van
Kasteel Wolfrath gerealiseerd. Trouwens,
veel keus had de gemeenteraad niet: hadden de
leden niet met het voorstel ingestemd, dan zou
niet alleen de vestiging van het toeleveringsbe
drijf niet zijn doorgegaan, maar zou, aldus de
bedrijfsleiding, NedCar zélf een verhuizing van
een deel van zijn productie naar Oost-Europa
serieus in overweging hebben moeten nemen.
Wat je noemt 'an offer you can't refuse'!
Het is duidelijk dat Inalfa niet de enige uitbrei
ding van de infrastructuur rond NedCar zal
zijn. Zeker nu Industriebank LIOF haar rende
ment op de Libertel-investering wil aanwenden
om de 'automotive industry' in Born te verster
ken, mag je gevoeglijk aannemen dat het
aanzien van het gebied rond Wolfrath de
komende jaren een radicale wijziging zal
ondergaan.
Heemschut Limburg wil zich, in samenwerking
met andere betrokkenen, sterk maken voor een
perspectiefvolle toekomst van het kasteel,
dat nota bene momenteel een restauratie
ondergaat.
Groene buffer en hoogtegrenzen
Concreet staan ons twee zaken voor ogen.
In de eerste plaats mag nooit en te nimmer de
onmiddellijke omgeving van het kasteel worden
aangetast. Dit betekent dat bij de toekomstige
industriële bouw bepaalde hoogtegrenzen niet
overschreden mogen worden en dat de groene
buffer rond het monument van voldoende
kwaliteit blijft om de visuele vervuiling tot een
minimum te beperken. Dat voor het vaststellen
van de geluidsnormen de strengste eisen zullen
worden gesteld, spreekt, met de woonhuizen
van Holtum in de nabijheid, voor zich.
Een tweede punt is dat zowel NedCar als
de gemeente Born een totaalplan moeten
maken voor het gebied dat voor de toekomstige
uitbreidingen in aanmerking komt. Duidelijk
zal moeten worden gemaakt wat de ruimtelijke
consequenties van alle 'opties' zijn en welke
garanties er worden gegeven voor het behoud
van de natuur- en cultuurhistorische waarden
in het gebied. Tevens moet worden aangegeven
welke 'compenserende maatregelen' men in
gedachte heeft. De zaken moeten helder
gesteld worden, opdat overleg tussen alle
betrokken partijen in de toekomst op een meer
bevredigende wijze kan plaatsvinden dan dat
afgelopen maanden het geval was.
Drs. Frank Hovens is PR-medewerker Heemschut
Limburg.
februari 1998