Wordt Kasteel Wolfrath ingepakt? Frank Havens Heemschut 15 Het kasteel zelf is al gerestaureerd. De restauratie van het koetshuis is in volle gang. Foto Rein Bollen. Op 15 december ging de gemeenteraad van Born akkoord met de vestiging van het toeleve ringsbedrijf Inalfa naast de NedCar-fabriek in het Limburgse Holtum. Volgens de autopro ducent was het absoluut noodzakelijk dat Inalfa's las- en perswerk ten behoeve van de carosseriebouw direct naast de eigen fabriek plaats gaat vinden. Bijgevolg wordt de bouw van Inalfa op uiterst geringe afstand van Kasteel Wolfrath gerealiseerd. Trouwens, veel keus had de gemeenteraad niet: hadden de leden niet met het voorstel ingestemd, dan zou niet alleen de vestiging van het toeleveringsbe drijf niet zijn doorgegaan, maar zou, aldus de bedrijfsleiding, NedCar zélf een verhuizing van een deel van zijn productie naar Oost-Europa serieus in overweging hebben moeten nemen. Wat je noemt 'an offer you can't refuse'! Het is duidelijk dat Inalfa niet de enige uitbrei ding van de infrastructuur rond NedCar zal zijn. Zeker nu Industriebank LIOF haar rende ment op de Libertel-investering wil aanwenden om de 'automotive industry' in Born te verster ken, mag je gevoeglijk aannemen dat het aanzien van het gebied rond Wolfrath de komende jaren een radicale wijziging zal ondergaan. Heemschut Limburg wil zich, in samenwerking met andere betrokkenen, sterk maken voor een perspectiefvolle toekomst van het kasteel, dat nota bene momenteel een restauratie ondergaat. Groene buffer en hoogtegrenzen Concreet staan ons twee zaken voor ogen. In de eerste plaats mag nooit en te nimmer de onmiddellijke omgeving van het kasteel worden aangetast. Dit betekent dat bij de toekomstige industriële bouw bepaalde hoogtegrenzen niet overschreden mogen worden en dat de groene buffer rond het monument van voldoende kwaliteit blijft om de visuele vervuiling tot een minimum te beperken. Dat voor het vaststellen van de geluidsnormen de strengste eisen zullen worden gesteld, spreekt, met de woonhuizen van Holtum in de nabijheid, voor zich. Een tweede punt is dat zowel NedCar als de gemeente Born een totaalplan moeten maken voor het gebied dat voor de toekomstige uitbreidingen in aanmerking komt. Duidelijk zal moeten worden gemaakt wat de ruimtelijke consequenties van alle 'opties' zijn en welke garanties er worden gegeven voor het behoud van de natuur- en cultuurhistorische waarden in het gebied. Tevens moet worden aangegeven welke 'compenserende maatregelen' men in gedachte heeft. De zaken moeten helder gesteld worden, opdat overleg tussen alle betrokken partijen in de toekomst op een meer bevredigende wijze kan plaatsvinden dan dat afgelopen maanden het geval was. Drs. Frank Hovens is PR-medewerker Heemschut Limburg. februari 1998

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1998 | | pagina 17