Bouw Noord/Zuidlijn met eerbied voor monumentale stad üf Uiih»? Danny van de Reep Volgens het projectburo van de gemeente haalt Amsterdam met de nieuwe metro de meest geavanceerde bouwtechnieken in huis. Danny van de Reep van het bureau legt uit waarom zij weinig gevaren ziet voor monumenten. Het Referendumcomité is veel somberder. Hieronder beide partijen aan het woord. 1 'F» 't'Jrs-/ /-(ft STATION IKSliOTERMEERPLEIMS' «fis ®S®SH STEiFpST J VAN HASSELTWEE Tsys -RESERVESINj .STATION SXHAVEN dilENTRAAlïSlTA'TiON sütW ■m.-jK—m«9 mySBATBN VIJZELGRACHT ?W'~!STATIONST-lk!: CEINTUURBAAN MMS m O.ET D "Xu SPb® LBQfl EURGEAPQEIN bsbob= 1 'U 1 p STATION ZUH3/WTC noord/zuiülijn 'De gemeenteraad van Amsterdam heeft op 27 november 1996 besloten tot aanleg van de Noord/Zuidlijn. Het is een metroverbinding van Amsterdam Noord, onder het centrum door, naar Amsterdam Zuid, als onderdeel van het Amsterdamse en regionale openbaar vervoer.' Dit is de tekst waartegen Amsterdammers op 2 5 juni ja of nee kunnen zeggen. Bij de bouw van de Noord/Zuidlijn worden verschillende technieken toegepast. De keuze van de techniek hangt af van de situatie. De tunnels worden geboord. Dit betekent dat sloop kan worden vermeden. En dat er geruis loos en trillingsvrij onder bestaande bebouwing kan worden langs gegaan, hoegenaamd zonder verzakkingsgevaar. Voor de diepliggende stations wordt de wanden-dakmethode gebruikt. Dit betekent dat er niet hoeft te worden geheid in de buurt van gebouwen. En bovendien kan de hinderperiode als gevolg van de stationsbouw ongeveer worden gehalveerd. Als ten tijde van de aanleg van de oostlijn de huidige technieken beschikbaar zouden zijn geweest, had men er toen zonder meer voor gekozen. Er zijn al vele kilometers tunnel geboord in Nederland. Alleen betrof het dan tot voor kort tunnels met een diameter van zo'n 1,5 meter. Maar nu kan geprofiteerd worden van ervaring met het boren van verkeerstunnels in bodem soorten die vergelijkbaar zijn met de Amsterdamse. Bij de recente aanleg van metro tunnels in Lissabon, Lille en Duisburg zijn voor Amsterdam relevante, goede ervaringen opgedaan. De laag onder Amsterdam waarin zal worden geboord, bestaat uit zand en klei. Eind vorige eeuw werd de boortechniek ontwikkeld voor stenige bodems, zoals de harde klei in Londen en Brussel. Sedert de jaren zestig wordt er ook stelselmatig geboord in zandige bodems met hoge grondwaterstand, zoals onder Amsterdam. Daarin blijkt de boor techniek al evenzeer prima te voldoen. Amsterdam, die schone stad Wat het buitenland niet heeft en Amsterdam wel, zijn de paalfunderingen die de boorma chine soms passeert. Daarom moeten aanvul lende maatregelen worden genomen om hier 38 Heemschut juni 1997

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1997 | | pagina 40