Bouw Noord/Zuidlijn met eerbied
voor monumentale stad
üf
Uiih»?
Danny van de Reep
Volgens het projectburo van de gemeente haalt Amsterdam met
de nieuwe metro de meest geavanceerde bouwtechnieken in huis.
Danny van de Reep van het bureau legt uit waarom zij weinig
gevaren ziet voor monumenten. Het Referendumcomité is veel
somberder. Hieronder beide partijen aan het woord.
1
'F»
't'Jrs-/ /-(ft
STATION
IKSliOTERMEERPLEIMS'
«fis
®S®SH
STEiFpST
J VAN HASSELTWEE
Tsys
-RESERVESINj
.STATION SXHAVEN
dilENTRAAlïSlTA'TiON
sütW
■m.-jK—m«9 mySBATBN
VIJZELGRACHT
?W'~!STATIONST-lk!:
CEINTUURBAAN
MMS m O.ET D "Xu
SPb® LBQfl
EURGEAPQEIN
bsbob= 1
'U 1
p STATION
ZUH3/WTC
noord/zuiülijn
'De gemeenteraad van Amsterdam heeft op
27 november 1996 besloten tot aanleg van de
Noord/Zuidlijn. Het is een metroverbinding
van Amsterdam Noord, onder het centrum
door, naar Amsterdam Zuid, als onderdeel
van het Amsterdamse en regionale openbaar
vervoer.'
Dit is de tekst waartegen Amsterdammers
op 2 5 juni ja of nee kunnen zeggen.
Bij de bouw van de Noord/Zuidlijn worden
verschillende technieken toegepast. De keuze
van de techniek hangt af van de situatie. De
tunnels worden geboord. Dit betekent dat
sloop kan worden vermeden. En dat er geruis
loos en trillingsvrij onder bestaande bebouwing
kan worden langs gegaan, hoegenaamd zonder
verzakkingsgevaar. Voor de diepliggende
stations wordt de wanden-dakmethode
gebruikt. Dit betekent dat er niet hoeft te
worden geheid in de buurt van gebouwen. En
bovendien kan de hinderperiode als gevolg van
de stationsbouw ongeveer worden gehalveerd.
Als ten tijde van de aanleg van de oostlijn de
huidige technieken beschikbaar zouden zijn
geweest, had men er toen zonder meer voor
gekozen.
Er zijn al vele kilometers tunnel geboord in
Nederland. Alleen betrof het dan tot voor kort
tunnels met een diameter van zo'n 1,5 meter.
Maar nu kan geprofiteerd worden van ervaring
met het boren van verkeerstunnels in bodem
soorten die vergelijkbaar zijn met de
Amsterdamse. Bij de recente aanleg van metro
tunnels in Lissabon, Lille en Duisburg zijn
voor Amsterdam relevante, goede ervaringen
opgedaan. De laag onder Amsterdam waarin
zal worden geboord, bestaat uit zand en klei.
Eind vorige eeuw werd de boortechniek
ontwikkeld voor stenige bodems, zoals de
harde klei in Londen en Brussel. Sedert de
jaren zestig wordt er ook stelselmatig geboord
in zandige bodems met hoge grondwaterstand,
zoals onder Amsterdam. Daarin blijkt de boor
techniek al evenzeer prima te voldoen.
Amsterdam, die schone stad
Wat het buitenland niet heeft en Amsterdam
wel, zijn de paalfunderingen die de boorma
chine soms passeert. Daarom moeten aanvul
lende maatregelen worden genomen om hier
38
Heemschut
juni 1997