'Weelderige binnenordonnantie' kasteel Oud Wassenaar toe aan herstel li Vincent Collette Kasteel Oud Wassenaar te Wassenaar bezit een van de belangrijkste 19e-eeuwse interieurs van Nederland. In deze villa met kasteel achtige allure wordt Heemschut door mr. D.J. van Schravendijk, voorzitter van de Monumentenstichting Kasteel Oud Wassenaar, en restauratie-architect A.J. Deurloo uit Den Haag rondgeleid door de hoofdruimten en terloops gewezen op de noodzaak van herstel van de aankleding. 4 Heemschut Salon Kasteel Oud Wassenaar. Vestibule Kasteel Oud Wassenaar. Kasteel Oud Wassenaar is in de periode 1867-1869 opgetrokken in de stijl van de Neorenaissance met invloeden van de Hollandse, Franse en Italiaanse Renaissance. Opdrachtgever tot de bouw van Oud Wassenaar was de miljonair C.J. van der Oudermeulen, 'stalmeester in buitengewone dienst bij Z.M. Koning Willem IIF. Als architect trad ConstantijnMuysken (1843-1922) op. Het werk werd aangenomen door de gebroeders Van Malsen uit Den Haag, die ook de paneelbe timmeringen in de diverse kamers vervaardigd hebben. De plafond- en wandschilderingen zijn gemaakt door J. Stortenbeker uit Den Haag. Na het overlijden van Van der Oudermeulen in 1904 kwam Oud Wassenaar in handen van de exploitatiemaatschappij Nationaal Grondbezit N.V. en in 1908 van de exploitatiemaatschappij 'Park Groot Haesebroek'. Vanaf 1910 heeft het huis de functie van hotel gekregen, sinds 1974 die van een party-centrum. De huidige eigena res is de voornoemde Monumentenstichting Kasteel Oud Wassenaar. Gesamtkunstwerk Oud Wassenaar is een voorbeeld van een Gesamtkunstwerk, waarbij exterieur en interi eur op basis van een totaalconcept ontworpen zijn. De leermeester van Muysken, Eugen Gugel, schreef over het huis, dat de architect 'bij dit werk het benijdenswaardige voorrecht beschoren (was), zijn verbeelding op de meest onbekrom pen wijze de teugels te kunnen laten vieren en zijn talent voornamelijk in de weelderige binnen ordonnantie in volle kracht te openbaren Die weelderige ordonnantie komt de bezoeker direct tegemoet bij binnenkomst in de enorme centrale vestibule, die de bel-étage en de verdieping beslaat. De ruimte ademt de sfeer van een open binnenplaats (cortile) van een Italiaanse Renaissance-palazzo, maar in dit geval overdekt met een plafond, waarin een cirkelvormig daglicht met een windroos van gebrandschilderd glas. 'De windwijzer stuurt lichtbollen aan, waaronder men ziet uit welke hoek de wind waait', aldus Deurloo. 'Bijzonder zijn de in het glas verwerkte vogelmotieven. Ten gevolge van de hevige storm in 1989 is driekwart van dit kostbare glas eruitgesprongen. Gelukkig was de houten omlijsting nog intact, anders waren de herstelkosten nog hoger uitge vallen dan de gemaakte f. 15.000,00.' Bloemmotieven hersteld Een granieten zuilengang aan de vier zijden van de vestibule torst de gaanderij op de verdieping. Van Schravendijk: 'Schietgaten in deze zuilen herinneren aan de bezetting door de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog'. De vloer bestaat uit ingelegd april 1997

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1997 | | pagina 6