v. W april 1997 Heemschut 15 hoogtepunten op ambachtelijk gebied. De plannen werden in 1905 gerealiseerd. De gemeente koos voor een lokatie aan de Godsweerdersingel omdat die paste in de stedebouwkundige herinrichtingsplannen. In zijn Roermondse werkplaats had Cuypers de beschikking over goed opgeleide ambachtslie den. Velen van hen waren afkomstig uit Duitsland en België, waar zij door de industria lisatie hun baan als ambachtsman kwijt waren geraakt. In de Roermondse ateliers konden ze meteen aan de slag. Het betreft een u-vormig ontwerp met klassen voor tekenonderwijs, kunstgeschiedenis en bouwkunst. Ook was er een klein museum ingericht. Al vrij snel werd de Teekenschool uitgebreid met een conciërgewoning en een ambachtsschool, waarin ondermeer een smidse was ondergebracht. Daardoor ontstond er een vijfhoekig complex, dat als een harmonisch geheel overkomt. Door de klaslokalen rondom de binnenplaats te groeperen, verkreeg men een constante lichtinval en een redelijke binnentemperatuur. De gangen van de Teekenschool liggen aan de oostzijde, de singelkant. Daardoor zijn de vertrekken geïsoleerd tegen geluid en kou. Een dergelijk concept geeft de gebouwen vandaag de dag een ecologisch verantwoord karakter. Van buiten is de interne constructie goed te zien. Deze wordt nog benadrukt door de kleu rige ornamenten. Mozaïeken, tegeltableaus en beelden tonen de passant op symbolische wijze de schone kunsten en ambachten die binnen geleerd werden. Bij binnenkomst in het trap penhuis werd vroeger de aandacht geleid naar een nis waarin een beeld uit de Griekse mytho logie 'de schone kunsten' voorstelde. Het trap penhuis vormt de spil tussen de vleugels van het gebouw. Het is een fraai staaltje vakmanschap in metseltechniek. In het gebouw is veel aandacht geschonken aan de details. Alles ademt er de sfeer van het Gesamtkunstwerk. De deuren en hun kozijnen, het beschilderd en schoon metselwerk, de tegelvloeren, kortom alles is in harmonie met elkaar, zowel wat materiaal, vorm als kleur betreft. Het schoon metselwerk is prachtig te zien in de gewelven in de gangen en in de trap- penhal. De kleuren in het interieur zijn tegen gesteld aan die van het exterieur. Buiten is er donkere baksteen met lichte banden, binnen lichte baksteen met donkere banden gebruikt. Binnen is op sommige plaatsen de baksteen bedekt met geschilderd metselwerk, een van de kenmerken van de interieurs van Cuypers. De restauratie Voor al diegenen die zich ingezet hebben voor de restauratie was het grootste probleem het vinden van een passende gebruiker. Natuurlijk is een herstructering van het gebouw nodig als de functie ervan verandert. Maar die mag niet de hele structuur aantasten. De eerste stap was het uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek. Het bureau Van Stigt uit Amsterdam wist de gemeente Roermond te melden dat er voor de Teekenschool nog een toekomst was wegge legd. Haast was echter geboden, want enkele strenge winters en een krachtige aardbeving hadden de bouwtechnische staat van het gebouw sterk aangetast. Misschien was het juist de aard- Kruisribgewelf Teekenschool van Pierre Cuypers. Foto's Yvonne de Vries. Voorgevel Teekenschool.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1997 | | pagina 17