12 Heemschut april 1997 Gestoken houten lijstwerk (verguld). Topornament schouwstuk uit 18de eeuw. Opname van P.J.M.Deuss voor de restauratie. Het bovendeurstuk geeft een vrouw met boek te zien en een kraanvogel staande op één poot, in de andere een steen vasthoudend. Valt hij in slaap dan valt de steen. Waakzaamheid! Het trappenhuis was ten tijde van het schrijven van dit artikel niet waar te nemen. In Dordrecht zijn geen gegevens over de makers van het stucwerk bekend. Literatuur LaurensJ. Bol; Aart Scbowitan. Ingenious painterand draughtsman. Doornspijk 1991.pp 80-101. C.M. deBntijn, \n: Leven met het verleden. Hilversum 1992. pp. 80, 81 en 83, 85. LM. Brcedveldt Boer; Plafonds in Nederland 1300-1800. Zeist 1991. C.W.Fock] 18de eeuws stucwerk in Nederland. In: Heemschut, febaiari 1982. Wijnand V.J. FretingStucwerk in het Nederlandse woonhuis uit de 17de en 18de eeuw. Leeuwardcn/Mechelen 1993. (academisch proefschrift) p 63. E.F. Koldeweij e.a.; Achter het behang. De Bilt 1991. pp. 16,18,27. Cesare Ripa; Iconologia of Uijtbeeldingen des Verstands. Amsterdam 1644. pp 70, 452. PeterS. Stitton; Masters of the 17th- century Dutch Landscape painting. Amsterdam/Boston 1987. p 335. J.J. Terwen K.A. Ottenheym-, PieterPost. Zutphen 1993. pp 130-139. Schilderstukken 17de en 18de eeuw Van de hand van Aart Schouman (1710-1792) bevinden zich drie allegorische voorstellingen in de Grijze Kamer, gestoken in deels eiken- deels lindenhouten verguld lijstwerk. Het schouwstuk is verreweg het meest opvallend en is een allegorie op de schilderkunst, gesigneerd en gedateerd 1761. Het bovendeurstuk is gesigneerd en gedateerd op 1760 en is een allegorie op de architectuur: een vrouw met een passer in de ene hand en in de andere een gedetailleerde bouwtekening, waarop een zuil. Rechts boven is de Onbeschaamde ingeschilderd en daaronder zien we een man tekenen. Een hommage van Aart Schouman aan Pieter Post? Wie zal het zeggen. Het derde stuk bevindt zich boven de dubbele deur welke naar de vroegere grote zaal van Pieter Post voert. Het stelt Archimedes voor met op de achtergrond het brandende Syracuse tijdens de romeinse verovering. Zittend op de grond wijst hij de soldaten op zijn cirkels en moet uitgeroepen hebben: 'Noli meos circulos turbare' ofwel: 'Verstoor mijn cirkels niet'. Het meest intrigerend is het 17de eeuwse landschap met in het midden een groep mensen, waarvan Hendrick de Keyser directeur dr. ir. Carlo Huijst vermoedt dat dat oorspronkelijk is. Het zou dan een hergebruikt restant zijn van een door Pieter Post zelf ontworpen schouw- schilderij. Ook hier is de vraag, wie is de maker? Restaurator Jos Deuss wil hier geen uitspraak over doen maar denkt dat het de moeite loont een hypothese te ontwikkelen waarin wordt opgenomen de rond 1615 in Dordrecht of Arnhem geboren en in 1669 in Den Haag overleden landschapschilder Joris van der Haagen. Deze verhuist in 1639 naar Den Haag waar hij een huis bouwt aan de Amsterdamse Veerkade. Pieter Post en Paulus Potter wonen daar ook. Van der Haagen werkt samen met Adriaan van der Velde (1632-1672) die menselijke figuren schildert. Alle schilderstukken bevinden zich ten behoeve van restauratie door Jos Deuss en Erica Becker-Guggi in het Dordrechts Museum en worden pas teruggeplaatst nadat het pand bewoond is. Recent aangetroffen 18de eeuws behang In de 17de en 18de eeuw worden in rijke interieurs vier soorten wandbekleding toegepast: tapijten, goudleer- behang, stoffen behangsels en beschilderd behang. De wandtapijten zijn het meest kostbaar en vaak genoemd naar de naam van het atelier of plaats van herkomst bijvoorbeeld Gobelin of Arras. De wanden van de grote zaal van Museum Van Gijn in Dordrecht zijn bekleed met tapijten uit Oudenaarde, gedateerd op ca 1728. De techniek van het goudleerbehang is uit Spanje afkom stig. Maar ook toen was het geen goud wat er blonk, want het leer was niet met goud, doch met zilver bedekt en verkreeg zijn goudkleur door een geel-bruine verni slaag. Stoffen behangsels worden vaak in zijde uitge voerd. Het geschilderde is in de Onbeschaamde aange troffen. Restaurator Bert Jonker legt uit dat het hier linnen banen betreft die met verf zijn ingekleurd met behulp van sjabloon of blokdruk. De basisvoorstellin gen in groen/blauw zijn later ingeschilderd met de hand en vertonen steeds om de twee banen rozen soms stokrozen, en papegaaien. De vraag is ook hier: Wie is de maker? En ook nu weten we het antwoord niet. Wel is bekend dat in de 18de eeuw in Dordrecht in dit vakgebied twee ateliers werkzaam zijn: van Aart Schouman en dat van Jacob (1756-1815) en Abraham (1753-1826) van Strij. Schouman is bekend om zijn vogels, wat voert tot een hypothese in die richting. Bij recent onderzoek in het huurpand 'de Vier Winden' zijn restanten van soortgelijk behang met blauw fond en ingeschilderde ranken aangetroffen door Albert van Engelenhoven, onder wiens gemeente toezicht ook de restauratie van de Onbeschaamde valt. Na het vertrek van de laatste bewoners in 1910 wordt het achterdeel tot effectenkantoor verbouwd door architect B. van Bilderbeek. Diens opvolger in hetzelfde architectenbureau dat sinds 1892 bestaat, voert nu de restauratie uit. Drs. Hans Bollebakker is lid van de redactieraad. Met dank aan het Gemeentearchief van Dordrecht, het Dordrechts Museum en de afdeling Monumentenzorg van de gemeente Dordrecht, Luyten en Malschaert architecten en Ineke Vink, conservatorpoppencollecties bij het Historisch Museum Rotterdam.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1997 | | pagina 14